Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Har lyst at barnet mitt skal være litt sånn "careless" og vågalt, og tørre å leike og more seg uten bekymringer. Vil ikke at det skal bli sånn pysete, slik som jeg var - vet hvor ekkelt det er... Er det noe man kan gjøre, eller er det bare helt avhengig av gener?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Det viktigste er jo at du hjelper barnet til å trives slik han/hun er. Da slipper du å få et barn som ikke er trygg på seg selv slik du beskriver din egen oppvekst. Jeg ville fokusert mindre på hvor vågal han/hun er. Da kan barnet komme til å oppfatte at mamma synes han/hun burde forandre seg eller ikke er bra nok.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Sønnen min er i alle fall helt avhengig av å føle seg trygg for å være mer frampå og "vågal". Enig med hun over her -det beste du kan gjøre er antagelig å ikke tenke så mye på det for de oppfatter raskt når mamma synes noe er galt/vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Jeg tror ikke det er bra hvis du direkte eller indirekte presser barnet ditt til å være mer vågalt som du sier. Barnet ditt må få være seg selv, og blir det litt forsiktig av seg så må det få lov til det. Det beste er å gi ungen trygge og gode rammer og at det skal få gjøre en del varierte ting. Ta det med på ferieturer, besøk nye folk, dra på tivoli, la det få holde på med en fritidsaktivitet barnet selv liker når det blir litt større osv... Men selvsagt ikke stress rundt for at barnet skal bli herda liksom. Ta ting i et naturlig tempo. Barn har godt av å kjede seg også.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Jo tryggere barnet er på seg selv, deg og omgivelsene. jo tøffere og mer vågalt er det.
stearin Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Jeg var også et pysete barn når jeg var liten. Og det kan jeg jo forstå, sånn oppvekst som jeg har hatt. Foreldrene mine kranglet mye slik at jeg hørte det (de trodde sikkert jeg ikke hørte det). Selv om det nesten aldri ble sagt noe stygt om meg, så ble jeg redd og usikker hver gang det brygget opp til krangel. Slik pågikk det til jeg var 16 år gammel. Er enda nå redd om jeg og min mor begynner å diskutere om noe, men jeg har klart blitt mindre redd siden jeg flyttet fra hjemmet:-) Ble gravid som 17 åring, fikk baby som 18 åring, og nå er jeg 19 år og sliter kraftig med angst om kvelden når jeg er alene. Men det er ikke foreldrenes krangling ene og alene som har skapt det. Jeg er alenemor til min datter, så tror ikke jeg kan gjøre den samme tabben min mor og far gjorde den gang. Men er sikkert hundrevis av andre ting som kan gjøre et barn utrygg og "pysete". Jeg kommer definitivt til å være mer obs på ting som gjør barn utrygg fordi jeg selv var pysete pga. foreldrene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå