Gjest Madolyn Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Ja NÅ skal dere høre damer; to kvelder på rad har gutten, som har skreket blindt av raseri i godt over 4 mnd dersom han ikke fikk sovne med puppen i munnen, sovna for egen maskin :D Ingen trillende barnevogn, ingen pupp :) Jeg er ekstremt sjeleglad for at jeg allerede fra han var nyfødt, har sverget til 2 faste nattasanger (trollmor og fola blakken) som jeg har kverna og sunget xxxx ganger på kveld og natt, for NÅ merker han tydeligvis at disse sangene betyr natta! Og så har han fått koseklut fra Dinglisar som han elsker å kose med... Endelig er han stor nok til å finne trygghet i andre ting enn mammas pupp <3<3<3<3 Han får kveldsgrøt 1945, så er det bad annenhver kveld eller kun kveldsstell med vask av ansikt/hender, ny bleie og pysj. Så er det opp i stua for rolig lek og kveldspupp, og så når han blir god og trøtt rundt kl 21 så bærer jeg ham ned på rommet hans, har på et lyseblått nattlys, legger ham i senga med kosekluten og tusler rolig rundt og synger (falskt og jævlig). Hjelper ham å ligge over på den ene siden hvor han som oftest kan finne roen, og klapper ham rolig og fast på den gode bollerompa DETTE har vært en laaang vei!! Etter hundrevis av bittesmå museskritt er vi kanskje endelig inne i en ny fase, HELT uten gråt!!! 2 mnd med samsoving kropp mot kropp 1 mnd med samsoving med gutten midt i foreldresenga og meg sovende ved siden av (ammet ham fra ulik side annenhver gang på natta da han våknet om han ble lagt ned, var derfor lettere å flytte på meg selv) Tre uker med ham liggende i sprinkelsenga, hvor han sovnet med puppen i munnen 1 mnd med å la ham sovne ved puppen oppi den rolige stua, for så å legges over i sprinkelsenga For ikke å snakke om så mye triksing med leggetider, foreldreseng/sprinkelseng/eget rom, osv osv.. Håper dette varer!! :)
C.L.H85 Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Så bra Madolyn:))) Håper det varer da, for det har du virkelig fortjent;) Det er ihvertfall en start om ikke annet;) Håper tuppa mi vil sovne for egen maskin snart,så håper at behandlingene vil gjøre susen;) Lykke til videre.
A_K Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Så bra Madolyn!! Er glad på dine vegne!!!! Håper gutten lærer seg nå at han fint kan klare å sovne på egenhånd i tiden fremover. Og skulle det komme en kveld det ikke funker, så fortvil ikke.
Gjest Madolyn Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Ja jeg ble overraska over at det faktisk gikk i kveld også, men da veit jeg hvertfall at han KAN
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Kjære Madolyn:) Kunne ikke blitt gladere på dine vegen, selv ikke om jeg hadde fått en telefon fra Norsk Tipping på Hamar:) Dette håper jeg virkelig varer, det har du og dere fortjent etter den jobben dere har lagt ned med lille gullet:) Hold oss oppdatert, og håper på flere gode historier fra heimen din i tiden fremover:) varm klem fra meg:)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Da har du bevist at det er mulig! Stor applaus fra oss som fortsatt pupper i søvn. (sitter akkurat nå og venter ut en gutt som har våknet for 4 gang i natt og er lys våken...)
Lillepusen-78 Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Hurra!! Du har jo virkelig gjort en fantastisk innsats!!
Valiana Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Åå, så bra !! Det fortjener dere virkelig, har iallefall ikke stått på innsatsen. Håper du fortsetter å holde oss oppdatert, du skriver godt og virker som en likanes dame :-)
myramor Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Så bra!! Hvordan ser dagen din ut da? Her jobber vi med at jenta vår skal sovne av seg selv på dagtid og.... Har hatt det veldig likt som deg.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Så fantastisk Madolyn!! Det er jo helt utrolig hvis det kan fortsette like bra som dette fremover, nå ble jeg oppriktig veldig glad på dine vegne:) Her har jeg også sunget den faste nattasangen hver bidige kveld siden hun ble født (Trollemor), men koseklut/ smokk/ bamse bryr hun seg ikke det døyt om og hun begynner uansett å hyyyyle bare hodet treffer puta (for man vil jo ikke ligge alene i sengen sin må vite....). Så her har jeg ikke sjans til å lære henne å sovne for egen maskin riktig enda, uten at hun hyler til hun spyr (og det vil man jo helst unngå..). Så jeg er utrolig imponert over lille Muffin, han er jo bare 5 mnd gammel er han ikke?? Og sover hele kvelden uten tull? DET er ikke verst altså, og mye bedre enn mange andre babyer på samme alder, og bedre enn min lille umuliusfrøken på snart 1 år også (hun holder riktignok på å få to store jeksler nå, så vi får håpe at det er derfor... For hun var jo inne i en veldig god periode før dette..) Lykke til videre, jeg skal krysse det som krysses kan for at den gode trenden vil vedvare:D
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Lykkeli & gla: jaa ikke sant!! Eller, han våkner fremdeles 3-5 ganger hver natt for pupp og/eller trøst, men er jo bare SÅ STORT at han klarer å finne søvnen selv på kvelden!! <3 Og søvnperiodene blir stadig lengre, så dette lover veldig bra! Jeg kjenner meg veldig godt igjen med veslejenta di; fy fillern så lang tid der tar, og så ekstatisk man blir for et fremskreitt, og så sliten man blir hver gang de tar to skritt tilbake Men viktigste er jo å sammenligne babyen med seg selv, og slik sett ser jeg at min gutt har blitt MYE flinkere, eldre og tryggere. Håper jenta di også blir bedre på søvnen snart! Myramor: vi sliter fremdeles med dagsøvnen når det gjelder å få ham til å sovne, og å "time" slik at han ikke blir kjempetrøtt før klokka nærmer seg 21 på kvelden. Han sover alle dagdupper i vogna, og gråter alltid 5-15 min før han (evt) sovner, ellers utvikler det seg til raserigråt og vi må ta ham opp igjen og prøve litt senere. Her har det aldri vært slik at gutten har "vent seg til" å bli lagt i vogna; han gråter hver bidige gang med mindre han er helt i koma etter å ha sovna ved puppen... Han sover gjerne 4 lurer hver dag, men det er ikke noe system på hvor lenge han sover; alt fra 25 minutter opp mot en time, men aldri mer enn 3 timer per dag. Etter tips her inne så legger vi ham fast 2 timer siden forrige gang han våkna, og det går litt opp og ned. Nå er gutten superovertrøtt; har prøvd å få ham til å sovne i trillevogna i over en time men har ikke lykkes hittil.. Så nå er det bæring på armen, og kos til han ser såpass sliten ut igjen at vi klarer å lure ham inn i søvnen.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Vi sender rett og slett over noen bøtter med sovestøv:)
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Jaa, takk og takk!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<33<<3<3
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 Ja, barn er ihvertfall forskjellige, det er nå helt sikkert, så det å sammenligne seg med andre kan gjøre vondt verre egentlig (og ikke minst få en til å føle seg som en dårlig mor, som gjør all ting "galt", siden baby ikke vil sove). Storesøster her i huset var en mye mer selvstendig baby, som fant søvnen selv på dagtid fra hun var drøye 2 mnd gammel og på kveldstid fra hun var ca 6 mnd.. Så jeg vet at det er ikke bare meg det kommer an på (såklart må man time det riktig i forhold til mengde dagsøvn osv), men det er bare sånn hun er rett og slett. Det kalles vel ikke high need uten grunn akkurat, og jeg trøster meg med at det vil bli bedre med tiden- man må bare ha tålmodighet nok til å ikke bli helt sprø i mellomtiden I kveld sover hun forbausende rolig, så kanskje vi er tilbake på det gamle, gode sporet igjen??!! (lov å håpe ihvertfall;) Det hjelper SÅ utrolig mye på energi og overskudd å få litt kveld for seg selv, uten å måtte fly X antall ganger inn på soverommet for å roe ned, så jeg håååper på at vi er tilbake på det gode gamle sporet igjen nå altså!! Du får holde oss oppdatert om hvordan det går med sovingen hans fremover da, men jeg tenkte på om du kanskje burde prøve å drøye det til 2,5- 3 timer mellom blundene hans på dagen nå kanskje? Hvis han er vanskelig å få til å sovne nå for tida etter bare 2 timer våken? Vi måtte ihvertfall gå ned til bare 2 blunder om dagen da loppis var 5,5 mnd gammel, fordi det var et svare strev med å få henne til å sovne til særlig den siste blunden...
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #16 Skrevet 5. september 2011 Ja, det med 2 timer har blitt mer og mer varierende. Det går sjelden mer enn 1,5 time fra vi står opp kl 07 til han blir trøtt, og etter denne duppen blir det gjerne 2,5-3 timer mellom duppene. Vi legger ham aldri uten sikre tretthetstegn, men han kjemper ofte imot, og må tas inn igjen fordi han får raserianfall i vogna stakkars. Ja da tar vi imot tipset ditt og venter 3 timer mellom duppene; bortsett fra dupp nr 1 for den trenger han som regel alltid 1,5- max 2 timer etter at vi har stått opp Vanskelig for oss å kutte ned til to dupper da gutten gjerne kun sover 25-30 min av gangen. Misunner de som " ja han sover fast fra 0945 til 1200 og fra 1310 til 1410" osv; her veit vi ALDRI hvor lenge han sover.. I dag klinka han til med 3 t 15 min fra kl 1415 til 1730 (da vekket jeg ham); så lenge har han ALDRI sovet før... I går fikk vi ham ikke til å sove noe som helst etter klokka 13, så jeg lot ham sove ved puppen fra kl 1730-1800 for å forhindre stuptrøtt unge kl 19...
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #17 Skrevet 5. september 2011 ... Og nå har han våkna 2 ganger siden kl 21 i kveld.. Lover ikke bra for natten hehe... Men sovna av seg selv igjen i kveld; tok litt lenger tid enn de andre dagene og bittelitt sutregråt, men gikk så fint så <3
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. september 2011 #18 Skrevet 5. september 2011 hehe, nei faste klokkeslett har ikke vært helt enkelt å få til her i gården heller den første tiden gitt.. Spesielt siden hun ofte kunne våkne til ganske så forskjellige tider på morgenen. Første blund trenger de ofte ganske kort tid etter de har stått opp ja, så jeg synes det virker som om dere er inne på noe nå ja:) Lilleloppa har alltid vært veldig vanskelig å lese, og hun ser egentlig aldri trøtt ut, selv om hun kanskje er det... Så her følger jeg klokka ganske så slavisk, siden jeg lærte ett og annet med min prøving og feiling med eldstejenta Var alltid så redd for overtrøtt unge før, men lilleloppa trenger faktisk å bli skikkelig sliten og trøtt for å få sove godt, både dag og natt. Har hun ikke blitt trøtt nok før en dagblund, blir den veldig urolig og gjerne altfor kort, derfor har vi vært tidlig ute med å kutte ned antall blunder på dagen. Men dette vil variere veldig fra unge til unge, så dere må nesten bare prøve dere litt fram! (og heldige er de som har unger som sover som en stein, uansett når, hvor ofte og hvor lenge de har sovet før.... For jeg hører jo at de finnes, de også, selv om den tanken virker ganske så fjern
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. september 2011 #19 Skrevet 5. september 2011 Så bra da!! Keep up the good work:D
Gjest Madolyn Skrevet 6. september 2011 #20 Skrevet 6. september 2011 Muffin her er lettest å få til å sove når han er skikkelig trøtt, ellers kjemper han imot søvnen med alt han har. Så jeg tar imot ditt råd om å drøye dagduppene fra 2 til 3 timer imellom Når bør vi prøve å starte med å legge ham litt tidligere på kveldene, er det når de blir rundt 6-7 mnd? Vet mange legger kl 19 nesten med èn gang; men dersom man har en baby som det virkelig ikke funket for sånn i 4 mnd alderen...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. september 2011 #21 Skrevet 6. september 2011 Tja, det er vel bare til å prøve seg litt fram og se? Kanskje forsøke å forskyve det til ca kl 20 nå f.eks? Her virker det som om lilleloppa bare trenger 11 timers nattesøvn for tida, så da legger vi henne ca kl 20 nå, sånn at morgen blir ca 07.30, istedet for 06.00- for det blir litt i tidligste laget synes jeg
Gjest Madolyn Skrevet 6. september 2011 #22 Skrevet 6. september 2011 Hehe; her sover gutten i snitt 9 timer hver natt; frem til han var 4 mnd var det 7-8 timer per natt... I dag har han sovet 2 dupper på 30 min siden kl 7 Og så skal vi på babysvømming om to timer; kan bli gøy med overtrøtt baby Da prøver vi å pushe leggetid litt frem i kveld; et kvarter per kveld er kanskje det beste... Skal være hos foreldrene mine i en uke nå da, så vet ikke om vi kanskje bør vente til vi kommer hjem igjen?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. september 2011 #23 Skrevet 6. september 2011 Nja, det er vel bare å kjøre på tenker nå jeg men:) Her kunne også natta vært betraktelig mye kortere hvis lilleloppa fikk bestemme selv, hun har f.eks ofte våknet i 5-6 tida, lys våken og klar for å leke.. Men da har jeg stått på mitt, og bysset henne videre i søvn- noen ganger tok det få minutter, andre ganger nesten 1 time. Til tider store protester, men med litt puppings og pakking stramt inn i teppe, pluss byssing, så har jeg vunnet til slutt, hver gang hehe;)
Gjest Madolyn Skrevet 6. september 2011 #24 Skrevet 6. september 2011 Klokka sju kan jeg virkelig ikke bysse og pakke og prøve å få gutten til å sove igjen; da ER det jo morgen... Hehe Vil da heller prøve med tidligere kvelder for ham. Da prøver vi å fremskynde et kvarter i kveld; foreldrene mine har sprinkelseng til ham hjemme, så omgivelsene blir heldigvis ikke altfor annerledes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå