Gå til innhold

Flere med småspiste babyer?! Frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 4,5 mnd, og han har alltid vært vanskelig med maten. Han er flaskebarn, så vet hvor mye han får i seg.

Han får nå grøt morgen og kveld pga at han drikker så lite melk. Tar sjelden over 100 ml. På mårran vil han helst ikke ha noe. Får grøt, men gidder sjelden å gape. Melk er uaktuelt. Til lunsj tar han ofte max 50 ml. Mulig han er mett leeeenge etter grøt?! Han kaster seg ikke over middagsflaska selv om han tok bare 40 ml sist måltid heller. Da kan han ta 70-90 ml. Kveldsgrøten er så som så.

Han går ok opp i vekt, men det er kun fordi vi jobber vettet av oss for å få i han maten.

Noen med samme erfaring? Og hva Pokker gjør man med sånt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har på en måte litt samme problemet...han er 3 mnd og også småspist,spiser max 100 ml,men med han går det litt i rykk og napp hvor mye det blir pr dag. Siden han noen dager kun spiser 40-50ml pr måltid,så vil han jo ha mat heeeele tiden. Skulle også ønske det fantes noen tips til å få han til å spise mere når han først spiser...han har også gått greit opp i vekt,men har ingen av disse koselige valkene som andre babyer har..

Skrevet

Høres litt ut som lille junior her. Nå vet jeg ikke om du nattmater ham, men jeg ammet på natt og det var stort sett da han ville spise.

Da han var en uke unna 6 mnd gjennomførte vi nattavvenning og han spiste som en helt på dagen, heldigvis. Holdt på å tørne av matingsmaset på dagen før dette. Nå er han snart 7,5 mnd og har innimellom dager hvor han spiser mindre av enten middag, grøt eller pupp (som han fremdeles får morgen og kveld + litt på dagen).

Skrevet

Problemet er at min spiser ikke oftere selv om han spiser lite. Han virker aldri sulten i grunn. Maser aldri på mat. Ikke spiser han noe særlig på natt heller.

Dytter litt i håp om fler erfaringer...

Skrevet

Hvordan gjennomfører dere nattavenning?

Jeg har også en litt småspist (4 mnd) baby på dagtid, men i søvne på natten kan hun lett drikke 150. Har nå beg med smaksporsjoner med grøt på dagtid - skulle gjerne hatt hun til å spise litt mer om dagen så vi slapp nattmåltidet..

Skrevet

Du må nok være oppe i to gode porsjoner med grøt før du gjennomfører nattavvenning i tillegg til pupp/flaske på dagen. 4 mnd er kanskje litt tidlig, men du kan etterhvert begynne med å la vær å gi noe mellom 24 og 06 som start og se om hun da blir litt mer sulten på dagen.

Hør med helsesøsteren din du :)

Skrevet

Jeg har lang erfaring med dette. 11 mnd i dag faktisk og lillemor er nå en liten, glad, spretten jente på 7,5 kg. Det er strevsomt å ha et barn som ikke er interessert i mat og det krever konstant fokus fra din side samtidig som du må gjøre alt du kan for at barnet ikke merker at det stresser deg. Min spiser ikke grøt i det hele tatt og vil ikke ha melk i våken tilstand. Har sittet mang en gang og grått i fortvilelse på kjøkkengulvet med maten hun har spydd opp igjen etter at jeg endelig har følt at jeg har fått henne til å spise et måltid. Skal ikke skrive en avhandling om mitt tilfelle, tenker at så lenge barnet ditt går greit opp i vekt så er vel det beste rådet jeg kan gi deg å holde deg rolig og ikke bli for stresset, men hold fokus, det krever masse av deg konstant så forsøk å sove nok så ikke du blir for sliten. Selv har jeg nå funnet min måte på et vis, som er stikk motsatt av alle råd jeg har fått siden ingen av dem hjelper. Jeg lager en flaske med tynn velling etter at hun har sovnet på kvelden og gir den da. Da drikker hun litt. Så tilbyr jeg en senere på natten hvis jeg har krefter til å stå opp. Den drikker hun sjeldnere og sjeldnere men det funket bra en stund. Det samme gjør jeg hver gang hun har sovnet hvis vi er hjemme. Da vet jeg at hun iallefall har det i kroppen og stresser mye mindre med måltidene. Når det gjelder måltider så er det eneste som nytter å sitte med henne forran en dvd med Drømmehagen. Da har hun det gøy og gaper hvis jeg gir henne en type middag som hun synes er ok. Men siden din går fint opp i vekt så er vel ikke min metode å anbefale. Men blir det krise så kan du ta den frem:-). Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...