Gå til innhold

Hva gjør man med en 3-åring som bare står opp igjen gang på gang?

Anbefalte innlegg

Får fnatt her!

Han har selvfølgelig de vanlige triksene der han skal tisse og er tørst, men utenom det så står han opp, leker på rommet, sniker seg ut på kjøkkenet (tar gjerne noe å spise) osv,osv...

Jeg har prøvd å snakke med han, forklare at han må sove, prøvd å følge han i sengen gang på gang uten å gi oppmerksomhet, jeg har selvfølgelig blitt sint på han, jeg har gitt han ros _før_ han har rekt å stå opp- you name it-tror jeg har prøvd alt!

...så hva gjør jeg da?

Vi har faste rutiner hver kveld, vi går på badet etter barnetv, vi leser og koser og så er det natta, men dette fungerer jo ikke mer?!?

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt med pc'en eller en bok og satt meg som vakt utenfor døra hans. Og med bestemt stemme bedt han legge seg før han rekker å komme ut av rommet.

Tipper du trenger et par, maks tre kvelder før han slutter.

Har prøvd... Det syns jo han er kjempemorsomt! Prøver å finne på mest mulig sprell for å få oppmerksomhet. Kan jo selvfølgelig bare overse han, men da må jeg sitte leeeenge og vi har 2 barn til som trenger litt oppmerksomhet på kvelden før de legger seg.

Det er nok det som er det værste- at jeg ikke har nok kapasitet til å følge med han heeeeele tiden-noe han vet!

Er mye alene med barna, og det er ikke noe å gjøre med:)

Hi

Først og frems la det SISTE han gjør før han legger seg være å tisse og få vann. Og også at han er mett.

ift. oppståing etter det, ha en bjelle på døra hans så dere hører han og legg og legg og legg og legg.. ikke si annet en at nå må du sove, ikke lov å stå opp når det er natta med bestemt stemme...

Ikke gi etter for NOEN ting.. men da må du vite at han hverken er sulten, tørst eller må på do før han legger seg...

Lykke til..

du kan jo også prøve et belønningssystem... lag et skjema med 5 felt, han får et klistremerke inni hvert felt hver morgen han ikke har stått opp kvelden før, når han har 5 får han en premie.. neste gang er det 10 felt han må fylle og kanskje en litt større premie.. da bør dere få snudd trenden han har kommet inn i..

Vårt triks var å bare bære henne inn i sengen igjen, ingen snakking, ingen kos. Hver gang hun sto opp, samme regla. Den første kvelden var det hyling og skriking og kjefting. Så ble det litt bedre, altså det varte kortere tid, volumet var det samme. 4. kvelden ble hun værende i sengen.

Har også med hell prøvd klistremerker. 5 ruter, 5 klistremerker, og så fikk hun velge hva vi skal ha til middag. Å ha en jente som er i sengen etter leggetid er verdt noen pølsemiddager!

Takk for svar!

Jeg får prøve taktikken med å følge inn uten prat- og klistremerker har vi faktisk ikke prøvd:)

Nå ble det faktisk stille der! Jeg var inne hos han i stad og skulle ta vekk 40 leker han hadde tatt opp i sengen igjen..

Han hadde på seg hørselvern og rundt halsen hadde han tatt en kikkert. Da jeg skulle ta bort kikkerten glapp jeg den så han fikk den midt mellom øynene! Huff-ikke meningen, men han fikk trøst og kos og da kom gjespen også:)

Så kanskje det er løsningen- en smekk mellom øynene-så sovner han:)

Huffameg- fikk vondt av han, men det gikk jo bra da:)

Får snakke med han i morgen ang. klistremerkebelønningen!

Hi

Annonse

Hvis han leker mye, kan det være en fordel å tømme rommet for leker en periode, og at han får dem tilbake en etter en n¨år han har vært "flink".. Vi har nesten ikke leker på soverommene, og da blir de ikke oppspilte av det om kvelden i hvert fall...

sånn drev jenta mi på de 2 første kveldene i stor seng. Jeg var forberedt på det og hadde planen klar, hehe!

Jeg sto på rommet ved siden av hennes rom og brettet tøy disse to kveldene slik at jeg var på vakt og oppdaget henne med en gang.

De to første gangene hun sto opp så leide jeg henne tilbake til sengen og forklarte henne at nå er det natt og da er det ikke lov å stå opp. Godnatta jenta mi!

Etter de to gangene med forklaring så tok jeg bare hånda hennes og leide henne til senga og gikk ut igjen. Oi boy for en kveld! Tror at vi holdt på i minst halvannen time. Jeg leide henne tilbake uten å si eller gjøre noen ting annet enn å si "nå er det natta, du skal ligge i senga og sove". Igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og .......... Var helt skutt den kvelden da hun endelig hadde sovna!

Den neste kvelden så prøvde hun seg 3 ganger, men da hun oppdaget at jeg fulgte samme prosedyre så ga hun opp og la seg til å sove. Hun har aldri prøvd å stå opp etter leggetid siden den gang, det er 2 år siden nå!

Jeg er veldig nøye med at jeg tilbyr 1/2 kopp vann og krever at hun tisser som det siste før vi går på rommet. Da pleier det ikke å dukke opp noen flere behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...