Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det nemmelig unna. Dessverre går det litt for fort. Kiloene har rast av og magen er flat som en pannekake nå 28 dager etter fødsel. I utgangspunktet høres jo dette vel og bra ut? Men det kan da umulig være gunstig å bli for tynn for fort?

- Lillegutten min spiser mye og jeg har godt med melk nå (fullammer),

men kan mengden minke om jeg blir alt for tynn?

- Noen tips til hvordan å legge på seg?

(innser hvor tåpelig det spørsmålet ser ut.. haff..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør ingenting å bli tynn raskt. Det er jo mange som er naturlig tynne og som ikke legger på seg noe særlig under graviditeten.Du merker det hvis du blir for tynn, da smaker melken vondt for lillegutt og han går ned i vekt.

Skrevet

Har det på samme måte. Nå er det 15 dager siden fødsel og i dag tok jeg fram dongeribukse. Gikk rett inn i den :) Tror ikke det har noe å si for ammignen. Bare pass på å få i deg nok væske.

Skrevet

Jeg begynte å miste melken når jeg var 2-3 kg unna min gamle trivselsvekt, så da spiser jeg heller litt ekstra for å ha nok til gutten. Har også lest om disse giftstoffene som Anonym nevner; jeg leste om det i Spedbarnsboken fra Sandviks som jeg fikk på sykehuset. Der står det at bevisst slanking frigjør miljøgifter som da går over i morsmelka, men hva som er forskjell på ubevisst/bevisst slanking og hva slags gifter dette er, har jeg ikke peiling på ;)

Skrevet

Takk for svar dere! Kanskje jeg likegodt skal tusle en ekstra tur innom helsestasjonen. Hadde ikke tenkt at vektNEDgang skulle bekymre meg etter fødsel, men hei og hå. Det er alltid noe ;-)

Skrevet

Haha ja; om jeg hadde fått pannekakeflat mage 28 dager etter fødsel hadde jeg også hatt store problemer med å se på det som et problem - et luksusproblem i så fall ;D hehe

Skrevet

Nå er det vel forskjell på hva som er normalt fra person til person. Jeg driver overhode ikke med slanking, men har etter alle 4 barna gått fort ned etter fødsel. Er nå på samme vekt som før graviditeten og det er som sagt 15 dager siden fødsel. Etter fødselen har jeg hatt ett enormt sug etter søtsaker og spiser alt jeg kommer over hehehe. Vet det ikke er så bra, men spiser også normal sunn kost så dette bekymrer meg ikke.

Skrevet

Jeg hadde gått ned 10 av 11 kilo to uker etter fødsel. Den siste kiloen "sparer" jeg på, fordi jeg skal begynne å trene igjen til uken (da er bebisen 6 uker). Så jeg spiser godt og ammer, passer på å ikke gå for mye ned i vekt. Vil jo ikke bli mager heller;)

Trente hele svangerskapet og gleder meg stort til å sette igang igjen. Det kribler i beina!

Skrevet

Når er lillegutt 6 uker hadde jeg gått ned 22 av 26 kg. Var bekymret for at jeg skulle gå ned alt for mye, er ikke veldig stor fra før liksom. Med storebror ble jeg rett og slett litt for tynn når han var på slutten av fullammingsperioden, flere kg under min normalvekt på 59-60.

Nå har jeg smørt på litt ekstra på skiva og spiser med en gang jeg er sulten. Har klart å holde vekten stabil de siste 5 ukene. Vil gjerne spare de siste kiloene til han blir enda litt større og krever mer mat :)

Skrevet

Så lenge du spiser riktig og sunt og ikke bevisst slanker deg, er jeg rimelig sikker på at dette ikke er noe problem, men at det er slik din kropp fungerer.

Sørg for og få i deg nok væske, melk/biola e.l. og spis sunt og variert.

Heldiggrisen;-)

Skrevet

Det er vel som dere sier: Viktig å spise når man er sulten og kanskje legge på litt ekstra! Får bare presse det i meg.. Etter svangerskapet som var preget av hypermesis med innleggelse og greier har jeg fått et vanskelig forhold til mat. Håper det ordner seg litt av seg selv etterhvert.

Billie Jean: Heldiggris! Jeg har ikke trent siden november, da jeg ble gravid (og kvalm). Guuud som jeg gleder meg til å kunne trene igjen, kanskje til og med det hadde økt matlysten :-)

Skrevet

Vekten har lett for å gå ned etter et svangerskap.

Jeg passer på å spise mye og ofte slik at jeg ikke raser ned i vekt slik jeg gjorde sist gang. Da mistet jeg nemlig melka.

Det er 20 dager siden fødsel og magen er flat, men jeg har klart å ligge 5 kg overdet jeg pleier å veie. Skal prøve å holde på kiloene enda en stund.

Ikke bra å gå så mye ned i vekt mens babyen er liten. Man kan miste melka, samt at da vil babyene få avfallstoffene til mor. Æsj!

Skrevet

Jeg er ammehjelper.

Det største problemet med vektnedgang og amming er at vektnedgangen ofte skyldes for lavt inntak av næring. Da vil kroppen kunne gå i "hungersnødmodus", med nedsatt forbrenning, mindre melk osv som konsekvens. Da snakker vi inntak på under ca 1500 kcal.

Når du går ned såpass mye så kort etter fødselen, vil jeg gjette på at det er snakk om MYE vann, og kanskje noe fett du la på deg under graviditeten. Om du har kraftig kroppsbygning er det nok mindre ille enn om du i utgangspunktet er veldig tynn.

Synes du selv av du spiser lite? Spiser du mindre enn du gjorde før du ble gravid?

Når du ammer så bør du passe på å få i deg ca like mye ekstra væske som du produserer melk, dvs 7.5-10 dl pr døgn, og rundt 5-600kcal, altså i tillegg til det du normalt spiser (spiste). Spis sunt og variert, men om du ikke har lyst på mat eller synes det er vanskelig å spise nok så kan du spise det du har lyst på ;) Det går også an å supplere med energidrikker fra apoteket. Det kan være lurt å sjekke blodprosenten din, og å ta tran.

Miljøgifter i melka er som regel et mindre problem, og det skal nok mye fettforbrenning til før det utgjør noe problem. Det vil også variere mye hvor mye miljøgifter det er i kroppen, mye er knyttet til hvor du vokste opp og hvilket kosthold du hadde som barn/ung. En oversiktsartikkel fra Legeforeningens tidsskrift: http://tidsskriftet.no/article/1926343

Merk at det IKKE finnes noen anbefalinger om å begrense ammingen. Morsmelkens positive virkninger synes å oppheve det meste av de negative, dvs man finner ikke de "forventede" nevrologiske skadene på barn som innholdet av miljøgifter i mors kropp/melk skulle tilsi.

Skrevet

gikk ned det meste bare en uke etter fødsel her, har fortsatt to kg ekstra noe som bare er greit da jeg også har tenkt på det med å miste melka, miljøgifter osv. men strever med å spise nok rett og slett fordi jeg ikke rekker, eller glemmer å spise, er ofte langt på dag før jeg spiser frokost pga jeg tar meg av babyen. har utrolig søtsug så spiser en del usunt også når jeg først spiser, så har dårlig samvittighet for det :/

du som nevnte blodprosent over her, hvorfor er det viktig? målte min de siste ukene, to ganger nemlig og den var høy, litt over normalen..jordmor ba meg bestille legetime men har enda ikke somlet meg til det..kan det være farlig? :S jeg tar tran da så gjør noe riktig ;)

Skrevet

Takk for informasjonen lillenims!

Skrevet

Vektnedgang 1 uke etter fødselen er nesten helt sikkert kun vann (og baby). Du har altså lagt veldig lite på deg i svangerskapet. (Husk at for å gå ned 1 kg kroppsfett må du spise ca 9000 kcal mindre enn du pleier. Om du har gått ned 20 kg på en måned blir det omtrent 6000 kcal i manko pr dag, og det er....nja, skal ikke si umulig, men det er en rimelig ekstrem forbrenning om du ikke løper maraton :) Så jeg gjetter på det er mest vann du har mistet.

Det er ikke farlig å gå ned noen kg pr måned heller, om man feks klarer å ikke spise noe ekstra mens man ammer så blir det fort 0.5 kg pr uke, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Men mer ekstreme kurer som setter i gang nye kjemiske prosesser i kroppen er jeg mer skeptisk til - lukter det aceton av pusten din så skjer det vel et og annet med blod og melk også, gjetter jeg.

Pass på å ha yoghurt, musli, grove kjeks, nøtteblanding og annet som er enkelt å spise "i farta". Ha energibarer i veska sammen med en flaske vann. Kanskje hjelper det å smøre seg et par ekstra skiver til neste måltid og sette i kjøleskapet, kanskje kan far smøre frokost og formiddagsmat før han går på jobb? Om du har salat til middagen en dag kan du lage dobbel porsjon og sette i kjøleskapet til neste dags lunsj, ha over litt fetaost, bønner eller noe annet proteinrikt som du liker.

Snop er lov, men spis en brødskive eller yoghurt først :)

Jeg nevner jern fordi mange har lav blodprosent etter fødsel, og dette kan gjøre en sliten og gi nedsatt matlyst. Det høres ikke ut som det er aktuelt for deg. Jeg vet ikke mye om blodprosent, men den skal være innen et normalområde og er den utenfor så bør det sjekkes ut. Det meste av sånne avvik er ufarlig, men det vet leger mer om. Ring og bestill deg time, så finner du ut av det :)

Skrevet

Tusen takk lillenims for at du tok deg tid til å svare meg også selv om dette ikke var min tråd! Ja la bare på meg 9 kg i svangerskapet så da var det nok antagelig baby og vann som rant av etterpå :) og er jo slank fra før av så føler ikke at jeg har gått ned ekstremt mye eller noe. Takk for gode tips angående mat jeg kan ha tilgjengelig. Skal handle inn litt i dag! :) Skal få sjekket ut det med blodprosenten også. takk for god info, herlig med råd fra noen som jobber med dette og vet hva de prater om! :)

Skrevet

Jeg veide til vanlig 62kg (høy og slank) gikk opp til 74kg med lille mann i magen.

Nå to uker etter fødsel veier jeg 65kg. Tror nok det er ammingen min som tar på og det at jeg ikke klarer å få i meg nok mat som igjen veier opp for det.

Kom ihvertfall inn i mine gamle klær igjen.

Skrevet

Jeg er 2 kg over normalvekt men har ikke nubbsjangs til å komme meg inn i klærne mine... Sprengstore melkepupper og en diger bolledeigmage + bredere hofter :( Merker virkelig at kroppen har endra seg ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...