Gå til innhold

Hva skal til for å få bygge hus (omregulere) på jordbruksområdet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det jeg hadde gjort først var å ta kontakt med landbrukskontoret i kommunen. Har du annen jord som kan erstatte landbruksjorda slik at det totalt sett blir like mye, er det enklest.

Min mor har vært i kontakt med kommunen og de er bare blitt bedt om å søke (dog fått mld om det ofte er vanskelig å få jordet omregulert til å bygge hus der.) Bonden skal vel alene eller sammen med dem søke, men det tror jeg hjelper lite ettersom ideen bak jordburksområdet er å bevare landbruk i Norge.

Jeg tenker på hva skriver man i søknaden, som: "Jeg MÅ ha en liten tomt", eller kanskje noe som "bidra til gardsbruket, hvor tomta står"?

Altså, hva argumenter legger de vekt på når søknadene innvilges o.l?

Lille sprelle, du skriver om erstatte, hmm, litt usikker på om jeg skjønner riktig. De har ikke noen eiendom der fra før, eller noen eiendom forøvrig som kan brukes til landbrukseiendom.

Dette må de snakke med kommunen om. Er det noe de fortsatt lurer på så bør de be om et møte.

Det kommer an på hva slags kommune dette er. Det er litt ulikt hvor sterkt jordvernet står i de ulike kommuner. Er det dyrkamark så skal det i utgangspunktet ikke bygges ned. Erstatningsareal kan en muligens oppnå ved at bonden dyrker opp et annet område tilsvarende størrelsen på det som går tapt.

Argumenter som kommunen legger vekt på går ikke på det personlige plan. Husk at bygger de hus her, så skal det stå i minst 100 år, og jordbruksarealet er tapt for alltid. Da er det samme hvilket boligbehov din mor har, eller om bonden får bedre økonomi på kort sikt av å selge tomter.

Søker må tenke på hvilke ulemper det gir for landbruket å bygge ut tomta, og argumentere for hvordan disse ulempene kan unngås.

Kan boligbygging føre til at det blir vanskeligere å drive landbruk der i framtida?

Dersom saken skal behandles politisk kan en mulighet være å drive litt lobbyvirksomhet.

Er det avslag nå, så kan de ta saken opp i neste rullering av kommuneplanen. De kan i alle fall høre med kommunen om det er en mulighet.

Dersom søker ikke aner hvordan søknaden skal skrives, så bør de kontakte en fagperson som kan hjelpe.

Tusen takk for utfyllende svar. jeg var nok noe vag i mitt spm, men det er slike svar som vi trenger. Mor tar nok mye av dette selv, men vil bare hjelpe om jeg kan. Hun kan ikke hensikten med loven, og ei heller jeg, det er det vi trenger. Vi kan bare med forståelse for den søke med de rette argumentene (om vi har/finner) noen.

Tusen takk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...