Gjest summerbee Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Jeg tenker på stor tv midt i stua, iPhone, iPad, data og fjernkontroller. Alt dette er veldig spennende og det hender han får leke med det også. Spesielt iPhone og iPad fordi han er superivrig. Gjør dette han mer vill og urolig? Han er høyt og lavt og veldig aktiv. 10 måneder er han.
lillenims Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Jeg hørte et radioprogram som bla tok opp småbarn og "elektronikk" i formiddag, tror kanskje det var Ekko på P2? Nå var de som deltok der ganske "teknologioptimistiske", men ingen av dem mente iallfall at småbarn hadde vondt av å få leke med sånt - tvert om, det fikk dem til å tenkte kreativt og ofte fremmet det konsentrasjon (begge deler selvsagt avhengig av app/bruk). Men samtidig kunne vår tids "zapping" mellom alt mulig også føre til at man fikk vansker med å konsentrere seg om en tid over lengre tid. Dette gjorde ikke nødvendigvis at man jobbet mindre effektivt, men man jobbet på en annen måte enn "den gang jeg var ung", da vi satte oss på biblioteket med bøker og penn, og tok notater og brukte gul tusj i boka. Jeg tror det er viktig å sette av tid til aktiviteter som tar tid, og å være bevisst på at vi gjør det - at vi husker å gjøre det. En unge på 10 mnd kan sjelden konsentrere seg så lenge (men en av debattantene hadde på den annen side latt sin da 9 mnd gamle datter bruke iPad, og det var den eneste leken som fikk henne til å sitte i ro i 15 minutter), så utfordringen er kanskje å huske å prøve konsentrasjonen igjen når ungen er 12, 15, 18 måneder Bøker er kjempebra for konsentrasjonen, gjerne billedbøker med masse detaljer som det går an å snakke om lenge. (Altså ikke "dyrene på gården" og andre bøker med bilder av 8 dyr i, men billedbøker for litt eldre barn, Kari Grossman lager herlige tegninger.) Det kan nok også være en fare for at ungen blir litt for overlatt til seg selv med alle duppedingsene - det er jo veldig praktisk å få litt tid med laptopen mens ungen leker med telefonen ;-) (Stua di høres litt ut som min.)
Gjest Madolyn Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Man må da ha veldig rolige babyer dersom man tør å la de leke med iphones og ipads til 5-6000 kroner? Her fikk jeg sms av min overlykkelige søster; første dagen på 4 mnd at min nevø på 23 mnd IKKE har ødelagt noe i huset hehehehe
Gjest summerbee Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Takk for flotte svar og tips om billedbok. Det var jo treffende du hørte om dette på radio i dag! Det er en del barne app'er på iPhone og iPad bla. " barnebøker " med lyd. Det er alltid jeg som holder data og tlf, men han får lov å trykke. Jeg prøver å ikke la det bli så lenge om gangen. Han har 2 leketelefoner som jeg har kjøpt for å få fokuset litt vekk fra våre mobiler. Ellers har han egen fjernkontroll som han kan herje med, men det er selvfølgelig ikke den han vil leke med. Prøver å rydde unna litt elektronikk også. Får stole på at det ikke er skadelig med all denne elektronikken og lyder og bilder. Det går vel ikke an å skjerme de fra dette heller. Det vil jo bare bli mer av det. Men man må være flinke til god gammeldags lek også! Det gjør vi mest :-)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Jeg trur utfordringen idag heller går på at mamma og pappa fort kan bli fjerne når de sitter på Facebook til døgnets alle tider... Her må vi skjerpe oss.
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Ja facebook, eller barnimagen.com ;D hehehe
lillenims Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 februarmamma2011: ja, enig. Jeg og Mannen er enige om at vi ikke skal bruke PC eller mobil til annet enn å svare og evt sende sms fra vi henter i barnehagen til Ungen er lagt - hun fortjener bedre enn å se oss sitte å se på skjermene mens hun er våken. Hva vi gjør når hun sover, se det er en annen sak Noen som har tips til interessante apper for småbarn da? Jeg har Tambar-bøkene på iPaden, de er ikke så interesante enda. Har også noen puslespill som fetteren på 4 elsker. Største problemet med ipaden er at knappen (den eneste ene knappen, ja) er så interessant, så hun ender veldig fort tilbake der vi starta... På telefonen har jeg Happy baby faces som er stas, Toddler Lock som ikke er SÅ spennende, men som kan låses til skjermen og dermed tilby "trygg" lek i flere minutter om det trengs, og Talking Baby Babsy som har masse reklame (men ellers digger hun det).
lillenims Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Kom på at Ungen elsker Vrimlebøkene til Rotraut Susanne Berner - Vår-vrimlebok, Haust-vrimlebok osv. De har kun bilder, ingen tekst, tusen detaljer, masse personer du kan følge fra side til side, boka beveger seg gjennom en by så du kan følge folk og situasjoner gjennom byen. Med de ulike bøkene kan du følge årstidene i den samme byen. Denne kan vi sitte med LENGE, og det er så mye å se på at ingen av oss blir lei. Hun kan også bla og "lese" i den selv. Diger bok med papp-sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå