Gå til innhold

Trenger hjelp fra HUNDEFOLK :)

Anbefalte innlegg

Hei:) vi selger italiensk mynde valper,og så er det ei som vil ha en valp av oss,og hun har en cocker spaniel valp fra før(ca samme alder) visstnok.. hun lurer på om jeg tror de hundene vil gå sammen.. og jeg vet ikke,så jeg tenkte å spørre her.

italiensk mynde er jo skjøre de første 12-18 mnd`ene:)........

jeg har ingen erfaring med andre valper,av annen rase,sammen med mynde..

hva tror du?:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143542220-trenger-hjelp-fra-hundefolk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom hun har en valp fra før så sier du som følger: "vi vil veldig gjerne selge deg en valp, så hold kontakt med oss, når hunden din er blitt omlag 2 år, og er en trygg og stødig voksen hund kan det tenkes at vi har ett nytt kull".

Noe annet er helt fjernt. Jeg driver aktivt med hund, og kjenner ingen som er useriøs nok til å ha to valper fra ulike kull (for ikke å snakke om raser!) samtidig. Det å oppdra en valp er så krevende at man faktisk bare har rom for èn i gangen. UAvhengig av benskjørhet, aktivitetsnivå eller interesse.

Alternativt kan du selge en valp nå og få den i retur om et halvt år fordi den krevde for mye, eller at du hører at den er avlivet om et år fordi hun aldri fikk den til.

Enig med 17:50 her!

Det er mulig å få til flere valper på en gang, men da skal man være ekstremt innstilt, dyktig og disiplinert. Og det ville ikke jeg vært villig til å satse på at valpekjøper er, med noen av mine valper!

takk for svar dere!!:)

huff.. vi driver ikke med hunder til vanlig.. vi reddet noen valper som var leveringsklare,da matmor ikke ville ha de lengre/avlive de.. så nå er vi her da,med søte små nurk,som gjerne vil til et fint hjem.. :)

vi er i tillegg en småbarnsfamilie så vi har jo ikke tid til de heller,egentlig.. tenkte på det samme som dere egentlig,at det ikke ville gått.. selv ville jeg aldri ha hatt flere valper,samtidig da de,som dere sier er veldig krevende:) håper å få solgt de raskt.. før det går mot høst for fullt:P vil ikke kle på flere enn barna for å gå ut:P hehe;) men må man så må man :)

Annonse

Jeg har hatt mange hunder og også to valper samtidig. Og vil ikke si det er noen problemer så lenge man har den rette motivasjonen. Det dere må forsikre dere om er hvorfor hun ønsker å ha to valper som er såpass like i alder og ulik av rase? Hva skal hun bruke hundene til? Er det bare henne eller har hun også en mann og barn som er tilstede og vil hjelpe til? Er hun villig til å bruke mye tid med hver enkelt hund? Hva med turer? Har hun erfaring med hund fra før?

Jeg ville aldri solgt en valp til noen som har en valp fra før om hun er alene med de. Heller ikke om hun ikke har erfaring fra hunder fra før. To valper vil som oftest gå fint sammen selv om det er forskjellige raser. Også de fleste voksne hunder går sammen så lenge de får bli kjent på sine premisser og på hundespråket. Vi mennesker bryter ofte for fort inn når hundene bruker sine innstinkter på å finne hvem som er hvor på rangstigen. Valper biter og leker, noe som kan gå hardt for seg til tider. Det de må være oppmerksomme på om de får to valper samtidig er at hundene da som oftest vil foretrekke å være sammen med den andre hunden enn menneskene. Trening av f.eks innkalling blir vanskeligere og man må være villig til å trene valpene hver for seg og bruke tid på de individuelt. I tillegg blir det dobbelt så dyrt med både utstyr og mat. Men de vil også få god selskap i hverandre. Så det er både postive og negative ting ved å ha to valper samtidig, så forsikre deg om at hun er klar over det og spør om alt mulig. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...