Gå til innhold

Snart blir vi en familie på 5, men det første halvåret kommer til å bli en utrooolig stor belastning! Er så fortvilt her at jeg nesten legger meg rett ned og gråter :(

Anbefalte innlegg

Etter en enorm vannlekkasje for noen dager siden, er hele leiligheten ødelagt + den under helt ned i kjelleren. Det er beregnet 4-6 mnd oppussingstid på den oppe, og 3-4 mnd på den nede. De skal skifte ut omtrent alt, inkl betongvegger.

Nå er det sånn at hvis noen borrer et enkelt hull i betongen, så sprer det seg i hele blokka, og man hører ikke hverandre snakke en gang. Vi har nettopp hatt EN mnd med oppussing her, noe som har vært belastning nok. Da har det vært vanlig oppussing av soverom, kjøkken osv.

Jeg har en uke igjen til termin, og har i tillegg to skolebarn i 1. og 4.klasse. De skal opp kl.07 hver morgen, og er avhengig av å sove i 20-tiden på kvelden.

Her er det lov til å bråke til kl.22, og for å bli ferdig raskest mulig kommer nok arbeidsfolket til å jobbe fra 07 på morgenen til 22 på kvelden.

Hva SKAL vi gjøre?? Ser for meg en liten baby som gråter av redsel hver gang det borres, og to andre jenter som gråter av trøtthet og fortvilthet hver kveld.

Vi skal snart bli en familie på 5 stk, og skal jo i utgangspunktet ha et harmonisk og fint år fremfor oss der mamma er hjemme, og de har korte dager på skole og sfo. Og hvilken start får babyen? Jo, hun blir kjent med en bråkete og skremmende verden fra dagen hun blir født...!

Vi kommer selvsagt til å være mest mulig ute, på besøk, trille tur osv. Men vi har faktisk svært lite familie i nærheten. Og det er bare helt ufattelig trist og leit at vi ikke kan få nytet denne spesielle tiden i vårt eget hjem....Og det ikke bare i en mnd, men i opptil et halv år..!!?

Fortsetter under...

Regner med det ikke er deres leilighet som er ødelagt men naboleiligheter? Betongborring er horribelt å høre på hele dagen, man kan bli rar av mindre. Vet at husforsikringen dekker husleien i de tilfeller man ikke kan bo hjemme etter slike ting under byggetiden, men vet ikke om den kun gjelder de som blir direkte berørt av vannskaden i sine leiligheter. Du kan neppe få gjort noe med utbedringen av skaden og tispunktene, men mulig de kan holde på til 20? Så dessverre ingen råd her :(

Naboleiligheter ja. Aner ikke hvor ille det må være for at man får dekt slik jeg. Men om babyen gråter dagen lang, og de større barna ikke får dekt søvnbehovet sitt i et halvt år, så er det vel en bitteliten mulighet for at vi går under en slik rettighet..?

Skader ikke å prøve hvis det blir for ille ihvertfall.

Evt prøve å få de til å slutte kl.20 ja..Forsøke det som kan forsøkes.

HI

En ting er iallfall sikkert:

Om du tar sorgene på forskudd blir du ikke skuffet når de kommer.

Babyen blir vant til de lydene som den hører mens den er på innsida, og vil ikke "gråte i redsel" av betongboring. Av den enkle grunn at den ikke aner at det er farlig (noe det jo heller ikke er). Forøvrig kan også større barn vennes til å sove gjennom forstyrrelser. Det handler i all hovedsak om å være trygge voksne og tilpasse seg litt.

Annonse

Babyen rekker nok ikke å bli vandt med disse lydene før hun komme ut. Termin om en uke, og de starter i løpet av 2-3 uker.

Vet ikke om du har hørt hvor gjennombrøytende slike lyder er? Man må rope til hverandre for å bli hørt. Ingen barn sover i et slikt bråk. Babyen er muligens mer tilpasningsdyktig enn de to store, men likevel.

Jeg vet hvordan "vanlig" oppussingsarbeid høres og virker inn på barna, og vet også at dette blir mye verre, og mye mer langvarig. Så unnskyld meg, hvis jeg tar sorgene på forskudd som du sier, jeg prøver å finne ut hvordan vi best mulig kan leve dette halvåret foran oss. Og det er faktisk lurt å tenke litt på på forhånd.

HI

Jeg har bodd i boligblokk HI, og da jeg var sikker på at det var naboen som pussa opp, pga alt bråket, så ble jeg sjokka da jeg fant at det var en av leilighetene i den andre enden de holdt på med.

Jeg tror at de som aldri har opplevd borring og oppussing i blokk kan uttale seg korrekt i denne saken, for det er rett og slett helt grusomt, og jeg tviler på at alt det bråket kan være så bra for den lille som skal være hjemme med deg på dagtid.

Har du sjekket med forsikringselskapet ditt? Har du noen rettigheter/krav som kan gjøre det enklere for deg og din familie?

Jeg er ganske sikker på at det skal være ro kl 20, og absolutt stille kl 23. dette må du sjekke nøye opp med reglene for boretslaget i god tid før de starter arbeidet.

Lykke til

Har (dessverre) vært med på slik selv:(

Vi bodde i blokk som skullle rehabiliteres, og da var det masse av den horrible boringen i betongen. Kjøp sånne øreklokker til ungene på clas ohlson, og gjerne til dere selv også! Vi ble vekket av den lyden hver morgen kl 07, ungene ble jo like redd hver gang... Da var det bare å hive på de øreklokkene mens vi kledde på de, og ga de frokost på det rommet som bråkte bittelitt mindre enn de andre... Kom oss ut av huset, og prøvde å være vekke så lenge som mulig.

Bare husk å tenk på dere selv også. Mannen i huset har fått nedsatt hørsel etter den perioden (1år!), noe som kan gå jutover jobben hannes. Han kan ikke få dårligere hørsel, da ryker offshore jobben...

Vi holdt på å pusse opp en blokkleilighet i betong da førstemann ble født. Og boring var en stor del av denne jobben da gulv skulle hakkes opp..

Var aldri noe problem for guttungen, han viste aldri at han ble plaget og sover den dag i dag gjennom alt pga det. Han er så vant til bråk etter å ha bodd i blokk de to første årene sine at ingenting vekker han når han først har sovnet.

Så det har sien fordeler slik bråk også

Kanskje det ikke er snakk om samme type betongboring, ano 19.14?!

Den vi bodde med var nemlig umulig å sove i, selv vi som visste om det fikk hjertet i halsen og hoppet av skrekk når de begynte. Selvom det innimelllom var på andre siden av blokken! (betongboring, kjerneboring og alt mulig bråkete faenskap)

Jeg ville seriøst flyttet!

Vet det er lettere sagt enn gjort,men tenk for en grusom tid dere kommer til å få i det bråket, for det er bråkete - utrolig bråkete!

En liten baby kommer til verden, tenk hvor redd h*n kommer til å bli at all den støyen. Og de andre barna - de kan da ikke fly rundt med hørselvern hele tiden hjemme.

Uff, dette hørtes helt grusomt ut! For en forferdelig start på barseltiden a !

Har dere ingen venner/familie dere kan bo hos imens? Jeg ville seriøst vurdert å leie meg en leilighet frem til oppussingen er ferdig altså. Og det fort!

Annonse

Huff nei, det er ikke hvem som helst som kan huse sin familie + vår på 5 stk nei..Mine foreldre bor langt unna, og det eneste er sambo sine foreldre da..Får vel søke "ly" der innimellom, men vi er nok for mange til å bo der.

Skulle gjerne funnet en leilighet i mellomtiden ja, men det har vi rett og slett ikke råd til. Vi betaler både lån og husleie her, og har ikke sjanse til å betjene enda en husleie på 5-10000 kr i mnd..

Nei, dette er nok ikke noen vanlige borrelyder nei. Det er gjennomtrengende og hørselskadende. Og selv om vi voksne og de store barna kan bruke hørselvern, hva skal babyen bruke da?? Babyer hører jo i tillegg mye bedre enn oss også!

Har prøvd å sjekke om det finnes noe i innboforsikringen av rettigheter om man ikke kan bo i sin egen leilighet pga bråk, men finner ikke noe...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...