Gå til innhold

Hvordan få vaniljekremen/eggekremen til å stivne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva har du laget den av? I noen oppskrifter står det nemlig at den skal lages på melk. Da blir den ikke stiv. Lager du den på fløte derimot, så blir den tykkere, jo kaldere den blir. Litt tid i kjøleskapet gjør susen.

Annonse

Mar du litt maisenna mel, så bland det ut i litt fløte og bland det i eggekremen. Du kan gjerne gjøre som de over her skriver, prøve å varme den litt opp igjen. Den skal ikke koke, men skal taes bort fra platen idet det begynner å boble (koke) Du skal hele tiden røre i kremen.

Skal den brukes i kake sammen med krem, så er det ikke så nøye om eggekremen er tyntflytende, da kan du bare røre den inn i kremen og legge det på. Eggekremen smaker stort sett det samme selv om den ikke har kremet konsistens

Har ikke link, men du kan få oppskriften:

4 eggeplommer

100 g sukker

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker.

Bland alt i en panne og la det koke under omrøring til det begynner å boble (koke). Trekk pannen fra platen og fortsett å røre ett par minutter.

Avkjøles først i vannbad med kaldt vann, deretter en stund i kjøleskapet.

Tusen takk, tror jeg har nok til å lage ny.

Men har tenkt å prøve å redde den ''gamle'', men det jeg sitter å funderer på er om jeg skal prøve å gi den et oppok eller om jeg skal peise i gelatin. Det er foresten rørt smør i den gamle så er redd det kanskje vil skille seg hvis jeg koker den opp?

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...