Gå til innhold

Hvor stor må egentlig barna være før de kan være alene på kvelden og litt utover natten?

Anbefalte innlegg

Ser at mange mener at en 11-åring ikke bør være alene på kveldstid/natterstid.

Men når er de store nok til det da? Jeg har en datter på 13, er hun stor nok da? Hittil har det ikke vert noe aktuell problemstilling, da jeg også har små barn jeg må ha barnevakt til. Men regner egentlig med at hun snart ikke vil være med lenger til barnevaktene når vi skal ut, og heller vil være alene hjemme.

Og når er de egentlig store nok til å passe yngre søsken? Her er de små 3 og 6 år, og hun har passet de litt på ettermiddag eller rett etter at de har lagt seg for kvelden.

Nå sover min eldste ganske tungt, så tror alle måtte lagt på samme rom dersom hun skulle passe de etter at hun selv hadde lagt seg selv. Men det kunne vel funket fint? Eller?

Blir vel til at jeg venter litt til.... :-)

Fortsetter under...

11 er alt for tidlig syns jeg! 13 også om det er snakk om å være alene hele natta og morgenen etterpå.. men t en moden 13åring kan være hjemme på kvelden om han/hun er komfortabel med det selv er ikke forferdelig! :)

men det kommer egentlig helt ann på barnet, og hva han syns om dette selv.. (ofte er det ikke de som ønsker dette mest selv og maser om det, de som er moden for det..)

13 år vil jeg tro er greit, om det er en moden 13 åring med modne venner (om du skjønner, om du vet at vennene hennes røyker og drikker så kanskje ikke:).

Når det er sagt så var jeg mye "alene" hjemme fra jeg var 6 år..riktignok sammen med søsteren min som da var 9 og stesøster på 10. Moren min og stefaren min jobbet "på byen" og vi barna var alene hjemme fra 20 på kvelden til 6 på morgenen. Jada... Det gikk jo greit, men kommer ikke til å ta etter min mor der gitt:)

13 åringen vår vil gjerne være alene hun, og har fornuftige venner.

Når det kommer til å la henne være barnevakt for de to minste på kveld/natt (kommer selvfølgelig hjem i rimelig tid), er det noe jeg faktisk ikke hadde tenkt på før min svigerinne spurte om hun kunne passe hennes barn en kveld.

HI

Min 12 åring passer sine 2 mindre søsken innimellom, de er 7 og 4. Ikke lang tid om gangen, men mens jeg er i butikken, fikser et par ting etc. Han er også alene hjemme av og til, men ikke på kveldene stort sett og han har aldri lagt seg alene.

Annonse

Når jeg var 12 år var jeg hjemme i en uke med broren min alene. Han var da 7. Nei, det er ikke å anbefale, og jeg kommer ikke til å la mine barn være hjemme alene så tidlig!!

Men, når eldste er 13-14 vil jeg tro at hun kan være hjemme alene noen timer på kvelden. Mange flytter jo ut når de er 16, så jeg ser ikke helt problemet :)

jeg og min mann jobber ofte like nattevakter, da har vi barnepass som nå fyller snart 14år men hun var 12 når hun begynte. Passet da 2åring og 8åringen min. Snakket med foreldrene hennes på forhånd og spurte hun var moden til det, det mente de, aldri hatt noen problemer. Men det har skjedd ting som hun har håndtert, eldste gutten startet f.eks spysyken en natt hun passet, da ringte hun og vi kom selvsagt raskt hjem. De er lagt før hun kommer, om morgene sitter de med frokostbordet når vi kommer hjem:)O=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...