Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår e 14 mnd og e blitt så utrolig grinete for tiden. Kan gå fra å være blid som ei sol i ene øyeblikket til å få et raserianfall uten like... dette skjer f.eks. viss jeg tar fra ham ting han ikke kan leke med, lukker igjen skap han ikke får inn i, enkelte ganger viss jeg skal klè på han andre klær osv.

Han har akkurat begynt i barnehagen, så lurer litt på om det har noe med det å gjøre...men vet ikke helt... eller kanskje om det e noen tenner på vei... men han har jo fått tenner før og da har det ikke vært sånne raserianfall.

E så trasig når han e så rasende, hiver seg bakover og tårene spretter i alle retninger... :( E liksom ikke bare enkelt å snakke til dem når de e 1 år heller...

Noen som har erfaringer? Eller råd? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, kjenner meg veldig igjen. Småen her er nå 13 måneder, og har hatt en eskalerende utvikling de siste par månedene. Han er en meget bestemt ung mann, og han blir virkelig illsint dersom han ikke får det som han vil. Han står og tramper i gulvet og hyler av sine lungers fulle kraft, og kan finne på å slenge seg ned og banke hodet i gulvet (!!!!) dersom han blir hindret i å gjøre noe, eller ikke får noe til. Vi har hundre kamper om dagen, f.eks hver gang bleie skal skiftes, klær skal på/av, han gjør noe han ikke får lov til og så videre. Han har gått i barnehage en måned nå, men det virker som om det går veldig, veldig bra der. Får bare rapporter om at han er så blid og fornøyd. Men der er jo ting veldig barnesikret, så ser for meg at de små kan få gjøre ganske nøyaktig som de vil. Kanskje der er derfor han har blitt ekstra vanskelig hjemme? F.eks å gå ut på tur har blitt en riktig tålmodighetsprøve da han gjerne får det for seg at han skal gjøre noe farlig, og han gir seg ikke på det. Som eksempel å klatre ut av vognen. Han har seler på seg, så det er ikke så enkelt, noe som resulterer i at en busstur fortoner seg som det reneste, marghylende mareritt. Om han får gå selv skal han gjerne ut i bilveien/utfor en skråning/bare bort å pelle i søppelkassa, som igjen gjør ting til en vill kamp. Blir så sliten (og flau) av dette her...måtte denne fasen være kortvarig! Han både spiser og sover forøvrig godt, så det kan neppe være trøtthet eller lavt blodsukker som er årsaken. Eller...dersom han er trøtt eller sulten kan man gange "trassen" med ca. 100.

Jeg har for eksempel skrinlagt alt som heter lengre reiser for lang tid framover. Han sitter fint i bilen, men fly/tog/buss blir et langsomt selvmord for oss foreldre. Han sitter IKKE stille ett sekund, og dersom noen forsøker å holde han fast har man marerittet gående. Hadde akkurat en busstur på ti minutter fra byen og hjem med småen på fanget, og det var som å forsøke å frakte en vill løve i en bøtte med vann....virker jo som om vi har bomma fullstendig på oppdragelsen. (men hvordan i alle dager kan man egentlig lære en 1-åring noe? Føler mine 100 kamper om dagen ikke fører noen vei, selv om jeg er aldri så konsekvent!)

Skrevet

Jenta mi har trasset omtrent siden hun kom til verden;)

Og har bare fortsatt med det. Enormt med vilje på den jenta - og trassen kommer flyvende hver gang hun ikke får viljen sin. Hun har ikke lett for å gi seg heller, selv om jeg har vært konsekvent hele tiden. Står i bue og hyler:)

Hun er snart 2 år.

Tror nok det har mye med personligheten å gjøre:) Frykter ikke 3-års trassen lengre, for det kan umulig bli verre;)

Skrevet

Godt å høre det ikke bare e her i huset da.. :) Men det e ganske trasig til tider ja. Har faktisk bestilt meg flytur i kommende uke...og e begynt å få bittelitt nerver for turen... :-/ Koss ska nå det gå tro...? Heldigvis ikke lange flyturen...men men... får bare krysse fingre.

Jeg blir så usikker på koss man kan oppdra dem når de er så små på best mulig måte...han skjønner jo forsåvidt viss jeg sier nei...men det begrenser seg jo til det. Ikke lett å kommunisere med sånne rasende småtroll... :)

Vi har også hatt et par turer på kafè der han kan sitte å hyle og være super misfornøyd. Ikke så veldig festlig akkurat viss kafèen e full av folk... prøver å underholde han litt med å gi han forskjellige smakebiter av maten eller saker jeg har i veska....men han vet liksom å utnytte det og kaster det fort i gulvet og sitter liksom å venter på mer underholdning....skikkelig luring til å være bare 1 år....:-/ Så kafèturer tror jeg ikke det blir så mye av framover.... Men ka skal man gjøre i sånne tilfeller...? Bare la han sitte å hyle og overse det...? På en kafè full av folk....? hm...

Skrevet

Har også en på 14 mnd med et vanvittig temperament. Har merket at når han løper rundt og gjør masse ulovlige ting for så å klikke når vi nekter han å gjøre noe, så er han som regel veldig trøtt.

Ellers får han ofte raserianfall ved matbordet. Aner ikke hva det dreier seg om, men måltidene ender stort sett med hyl og skrik og kasting av mat veggimellom... Trivelig, hehe.

Skrevet

Det går seg til. Det er en periode som vi må gjennom. Min datter hadde en periode rundt 13 måneder og i grunn helt frem til nå hvor hun hylte for alt. La seg gulvet og vrei seg og sparket med føtter.

Hun er ikke akkurat englebarn nå heller, men hun gir seg fortere nå og blir ikke så fort hissig. 19 mnd gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...