Gå til innhold

hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset etyter fødsel nr 2?

Anbefalte innlegg

Hvis alt gikk fint og man får til amming såklart?

Jeg selv skal på a-hus.

Er det noen timg som "må" gennomføres på sykehuset før man drar hjem?

Husker sist så ville de gjerne at man skulle ta den føllingsprøven før jeg dro hjem(med nr 1).

Fortsetter under...

Dette er vel så individuelt, jeg var der bare et døgn. Hadde veldig rask og grei fødsel. Vi hadde familierom det døgnet, og det var meningen jeg skulle på flermannsrom etter et døgn. Jeg hadde egentlig ikke så lyst til det. I det jeg egentlig hadde bestemt meg for å reise hjem, kom jordmor og spurte om jeg kanskje heller hadde lyst å reise hjem. Hun så nok at det gikk veldig greit med oss. Så da ble det til at jeg gjorde det :-).

Vi hadde legekontroll rett før vi reiste.

Melken var ikke kommet hos meg, men jenta mi tok brystet riktig. Så de regnet med med at det gikk fint når melken kom også. Hun hadde heller ikke tisset, men det var jeg jo obs på så klart.

Vi var tilbake for sjekk på barselpoliklinikk og for å ta føllingstest 4 dager etter fødselen.

Gjest Sekretøsa

Du "må" vel strengt tatt bare være der i 2 timer etter fødsel.

Selv fødte jeg på natta, og dro hjem på kvelden. Kom tilbake etter noen dager for å ta føllingprøven.

Vennina mi fødte for ikke lenge siden, og dro hjem etter 4 timer.

Ingen kan tvinge deg til å være der lenger enn du selv ønsker, med mindre det er fare for liv og helse :)

Lykke til!

Her er også regelen at man må være i 2 timer, for å se at du ikke får blødninger etterpå og for å se at babyen er kvikk og fin.

Selv ble jeg i 4 dager med andremann, men det var fordi han hadde så gulsott at han måtte ha behandling med tapping av blod, intravenøs væske, kuvøse, mat med sonde osv på nyfødtintensiven. Det er jo unntakstilstand og kan ikke sammenlignes med en fødsel hvor alle er friske etterpå...

Selv hadde jeg ikke turt reise hjem før det var gått et døgn, alle mine fire har hatt gulsott, og hvor gule de blir og om de trenger behandling ser man gjerne ikke før det har gått et halvt til ett døgn etter fødselen.

Jeg fødte sønnen min i 11-tiden på morgenen og fikk tilbud om å reise hjem samme dag fordi jeg var 2.gangs og i god form. Men så fikk jeg ikke reise hjem likevel, fordi barnelegen var så opptatt den dagen at han fikk ikke tid til å ta helsesjekken på gutten vår, så da måtte vi bare vente til neste dag.

Annonse

Gjest amandine

Såfremt det ikke er noe i veien kan du reise hjem etter to timer, som sagt her. Jeg reiste etter 4 timer med sistemann og syntes det var deilig å komme hjem. Men det var en rask fødsel og jeg hadde krefter i bøtter og spann etterpå. Du må passe på å hvile om du reiser tidlig, få hjelp hjemme og avgrens besøk. Det er lett å stå på så mye at det for eksempel går ut over melkeproduksjonen. Man er jo gjerne litt høy på livet i etterkant av en fødsel, så er ikke alltid så lett å sette på bremsen;-)

Jeg husker ikke hvor mange dager jeg var der lenger, men dagen jeg skulle hjem var jenta mi på legekontroll. Enten dag to eller tre. Det viste seg at hun hadde gått ned over 10% så da fikk vi ikke lov å dra hjem. Vi ble en dag til, for det viste seg etter mye hodebry hos legene at de hadde målt feil første gang. De hadde fått målt med ett teppe, så da ble det feil når de veide andre gang. Barnet mitt så ikke ut som det hadde gått ned over 10%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...