Gå til innhold

Har noen tips? Urolige ben :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen tips til urolige ben? Jeg holder på og bli sprø. Sovner ikke før rundt 2-3 også vokner jeg igjen når sønnen min våkner 06.30 :-( Det er så slitsomt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og føler jeg ikke holder ut disse beina lenger! Nå har jeg (heldigvis) ikke noe barn fra før, så når jeg først sovner kan jeg sove til jeg våkner av meg selv, selv om ikke det alltid er til stor hjelp.

Jeg syns ingenting hjelper, men har hørt og blitt fortalt at jern og magnesium tilskudd skal hjelpe. Noen mener lave jernlagre tidlig i graviditeten gjør at man blir meget plaget i 3.trisemester. Magensium skal visstnok også hjelpe (men det skal jo hjelpe mot migrene også). Selv syns jeg et iskaldt soverom og alt av bein utenfor dyna er det eneste som har en viss effekt, men selv den effekten er lav. Ikke så lett å få til nå som det fortsatt er relativt varmt ute, eller med en samboer som har lett for å fryse :P

Når energien var til stede, prøvde jeg å være så aktiv og gå og trene såpass mye at jeg fikk så vondt i føttene at det overstyrte uroligheten. Det fungerte greit helt til energien forsvant som dugg for solen, så nå er jeg tilbake til å være våken til jeg er så trøtt at det ikke er mulig å være våken lenger.

Lysolje kan være et tips, eller tran for den saks skyld. Skal være med å hjelpe til med "smørning" av ledd.

Men igjen, hos meg er det lite som hjelper og det tar skikkelig på humøret, mye fordi det går utover søvnen og fordi det er så inni h**** frustrerende ikke å få slappe av.

Skrevet

Noen syns støttestrømper hjelper.

Du må ikke ta jerntilskudd uten avtale med lege da det er hensiktsmessig med lavere hb/blodprosent i svangerskap enn man har til vanlig.

Skrevet

Ja det er helt forferdelig :-( Jeg blir skikkelig irritert. Men det med jernlager har jeg aldri hørt før, men det stemmer jo :-) Hadde jernlager på 5 rett før jeg ble gravid. Det hadde steget til 8 når jeg ble gravid, men det er jo fortsatt for llite. Hmmm... Leste faktisk i går om en polsk studie som hadde funnet ut at barn med ADHD hadde lave verdier av magnesium. Men det er vel ikke bare det som spiller inn :-) Hehe, nå begynte jeg og bekymre meg for det da.. Herregud hva man skal tenke på. Har prøvd å gjøre benet kaldt, men det fungerer dårlig :-(

Skrevet

Jeg vet det med jern :-) Er vist ganske skummelt og få i seg for mye. Men jeg har tatt med meg jerntablettene til jordmor så henne har godkjent de :-) Men nåe det er sagt så er jeg kjempe dårlig til å ta de. Kanskje jeg skulle prøve litt mer å huske på de da :-D

Skrevet

Kanskje løpe på apoteket etter på :-) Tusen takk for tips!! :-D

Skrevet

Bah... Sliter med det samme! Max! Mye verre enn bekkenløsning, halsbrann og hormoner til sammen! Så sinnsykt slitsomt uten ordentlig med søvn. Blir skikkelig irritert og frustrert når beina ikke vil la meg være i fred og jeg ikke får sove før 3-4 tia, og må stå opp med unga 06.30. Så skjønner deg veldig godt! Nesten litt greit å høre at andre opplever det samme, så det ikke bare er jeg som overdriver det hele ;-)

Jeg har prøvd det meste,.. Ulltråd rundt anklene,.. Stålkniv under madrassen,.. Spist masse bananer,.. tøyd og strekt og sliti ut beina før leggetid.. Kaldt beslag på beina,.. Ikke noe fungerer!! Ikke prøvd magnesiumtabletter enda, men må nok prøve det... Noen som har prøvd det med god effekt???

Masse lykke til til alle dere andre der ute som sliter med urolige bein! Håper dere finner noe som hjelper!! Og gjerne deler det med oss andre ;) hehe..

Skrevet

Har hatt dette problemet siden før jeg ble gravid, og brukte da "isspray" eller kjølende gele... Det som funker for meg nå, var faktisk å kjøpe ei sånn "spikermatte", som jeg har liggende i det området der jeg har beina i senga.. Legger da beina på den (i ankelhøyde) om kveldene, og sover som et barn om natta.. Hadde et putetrekk rundt matta i begynnelsen, for det stakk litt for mye, men nå klarer jeg meg uten..

Kan være verdt et forsøk..

Skrevet

Det hjalp en god stund til meg å ha på ull sokker, i ren ull.. Men etterhvert hjalp det ikke lenger, men hjalp kanskje i en mnd. Så kan jo prøve det om det ikke er lenge igjen :P

Ellers sier de at det bare er å stå opp når det blir sånn, gå litt runt. kanskje sette føttene i kaldt vann i ei bøtte og gå å legge seg igjen..

Lykke til ivertfall, klarte ikke sovne før kl 6 i natt jeg heller..

Skrevet

Her var det mye bra tips :-) Tusen takk. Har prøvd å stå opp og gå litt rundt også.. Lurte på om jeg skulle ta en litt kaldt dusji dag tidlig :-) Herregud, det er helt forferdelig!! Det er ikke bare natta heller, det er hele dagen.. Arrrggg!!

Skrevet

Sleit også mye med urolige bein i en periode, men fant en "oppskrift" som fungerte på meg =)

Jeg måtte smøre inn beina med is-balsam et godt stykke opp på leggen når jeg skulle legge meg. Om det ikke holdt så kunne jeg massere inn tigerbalsam under fotbladene i tillegg til is-balsamen. Da brukte det å holde seg i sjakk til jeg sovnet.

Kan være verdt å prøve =)

Skrevet

Hva er is-balsam? :-) Det hørtes ut som et greit tips :-)

Skrevet

Is-balsam er en krem/gele som du får kjøpt på apoteket eller helsekost som virker avkjølende =)

Skrevet

Spikermatte! (under leggene)Fungerer!

Lykke til :)

Skrevet

I dag har jeg gått til innkjøp av magnesium-tabletter og kjøle-gel, så spennende å se om det gir noen virkning etterhvert for skulle så gjerne fått meg litt søvn... ;)

Skrevet

Da er jeg i gang med magnesium-tabletter og kjøle-gel. Tar en tablett på eftaen og en rett før jeg legger meg. Og smører leggene med Zo'cold jøle-gel rett før jeg legger meg (ikke noe vits i å smøre selve føttene for det merker jeg ingenting av...). Og det ser ut til å hjelpe, faktisk! Hender jeg kan våkne på natta og beina er urolige igjen (våkner og må på do..), men da smører jeg leggene med kjøle-gel igjen og da får jeg sovne i fred. Hurra!!! :D Nyte det så lenge det fungerer ;)

Skrevet

Jeg har fulgt et kjerringråd om å legge et såpestykke i sengen, og det har fungert for meg :) Utrolig men sant. Ulltråd knytt rundt anklene kan også hjelpe. Du kan jo prøve ;)

Skrevet

Såpestykke under senga hjelper her også!

Var bestefar som sa det til meg faktisk, trodde ikke helt på det, men jaggu!

Var veldig viktig at det var såpe i merket "sunlight" sa han he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...