Gå til innhold

Ååå samboeren min betaler alle regningene.....

Anbefalte innlegg

.... og jeg digger det!

Hoho...nå tjener han sikker 4-5 ganger så mye som meg så det er helt herlig at han tar seg av det.

Så kan jeg bruke mine penger til meg og barna og alt annet tull vi har lyst å gjøre.

Fortsetter under...

Nja vi deler på huset. Dvs eier 50% hver.

Vi er snart gifte så jeg tror ikke at jeg vil stå helt uten noe om noe vil skje. At han tjener langt over 1 mill i året og jeg rundt 350.000 gjør jo ikke meg til en taper om det skulle gå skeis.

Det er bare det at han tjener så vanvittig mye mer enn meg. Jeg betaler jo alt til barna, mat og diverse. Men alle regninger står han for. Er da ikke noe galt i det er det?

HI

Synes vi har et fint opplegg jeg :) Tar like mye fra hver lønn til faste utgifter selvom han tjener mye mer enn meg også bruker vi resten av pengene til mat og det vi vil.

Vi har felles konto så min lønning er hans lønning og hans lønning er min lønning :)

Annonse

Vi har felleskonto der vi betaler inn samme sum hver måned. Alle private utgifter betaler vi fra brukskontoene våre. En super ordning, egentlig.

Jeg tjener 10 000 mer enn han i året, og betaler 10 000 mer i skatt (forstå det den som kan), så vi har samme sum utbetalt.

Klart det hadde vært kjekt om han eller jeg fikk et kraftig lønnspåslag, men det har absolutt sine fordeler å være rimelig likestilte økonomisk også :)

Sånn har vi det også. Jeg betaler mat og dill til ungene, og han står for resten av utgiftene:)

Vi eiger alle verdier (hus, hytte, båt og biler) sammen, så om det blir et brudd, stiller vi likt selv om vi ikke er gift.

Jeg er så lei av alle som tror at partneren kun er ute etter å svindle en. Kanskje de burde ta en titt på eget forhold om det er første tanken som slår dem når de leser dette:))

Kan han dokumentere å ha betalt mer på ting dere eier felles, eier han mer av tingen.

betalt 60% = eier 60%

betalt 100% = eier 100%

Og da hjelper det deg ikke at du har betalt og eier alle utslitte kær og allerede oppspist mat. Når verdien ikke lenger eksisterer, er den ikke med i regnestykket

Nå går ikke jeg rundt og tror at mannen min regner på kroner og prosent hvor mye mer han betaler enn meg. Om den dagen (gud forby) kommer og vi må dele, har jeg all tiltro at han er et så raust og oppegående menneske at han ikke vil at hans barns mor skal bli snytt for noen ting. Vi tror på likeverd her i huset skjønner du!

Kall meg gjerne naiv, men jeg velger å tro at jeg bor sammen med en fornuftig og moralsk mann.

Vi står begge som eiere av alle de store verdiene, og om han betaler mest (alt) for møbler og annet innbo, så skal jeg nok klare å kjøpe meg nytt om behovet skulle dukke opp.

Hjelper ikke at du står som eier på like vilkår om han kan dokumentere (kontoutskrifter o.l.) at han har betalt.

Ingen tror samboer kommer til å være urimelig ved et brudd, men mange brenner seg. Enten at han er sint fordi du går fra han, eller at han går fordi han har blitt sammen med et grev som vil straffe deg...

Okay, men da tar jeg den kampen om den kommer.

Jeg tjener nok til at jeg klarer meg utmerket på egen hånd, det er bare det at mannen tjener 6 ganger mer så her i huset er det naturlig at han tar seg av de største utgiftene.

En av grunnene til at han kan tjene såpass godt, er at jeg har hovedansvaret hjemme, dvs at han ikke trenger å sjekke om det er ok at han reiser bort noen dager e.l. da jeg har en vanlig 8-15.30 jobb og godt kan ta meg av hus og hjem i noen dager/uker. Dette vet han og setter pris på. Så om han skulle endre personlighet helt og ville snyte meg for alle verdier, så er det faktisk hans tap ved å bli et så lite og ynkelig menneske.

Jeg lever livet mitt godt uten å bekymre meg om alle "hvis om".

Annonse

Og dette er en super løsning om man er gift, da har man gjensidig forsørgeransvar og alle verdier erhvervet i ekteskapet er felles.

Slik er det ikke for samboere. Da eier man det man har betalt, enkelt og greit.

Har sansen for systemet deres, men vil på det sterkeste oppfordre deg til å gifte deg om du vil fortsette å ha det på denne måten...

Vi har bestemt oss for å ikke gifte oss, så det hadde blitt litt teit å komme og si at jeg vil gifte meg likevel, sånn at du ikke kan snyte meg hvis vi går fra hverandre:) Skikkelig romantisk altså.

En annen ting som jeg faktisk har glemt helt ut, er jo at vi har skrevet samboerkontrakt og gjensidig testament. I kontrakten står det at alt som blir skaffet til huset er felleseige, så da gjelder vel det samme hva som står på kontoutskriftene hans:) Jeg kom rett og slett ikke på at vi har skrevet en sånn kontrakt for "hundre år" siden, siden jeg som sagt bekymrer meg lite om "tenk om hvis sånn og sånn skjer".

Jeg er forresten fra Rogaland:)

13.17/13.25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...