Gå til innhold

Jeg er sjokkert!! Ser i ett annet innlegg her at hun skriver at barn blir satt i bøylestol, eller blir holdt fast av barnehagepersonellet om det har oppført seg dårlig??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der jeg jobber holder vi rundt ungene til de roer seg, vi klemmer de ikke fast eller noe, men når tempramentet dems gjør så de blir ukontrolerbare, starter å slå rundt seg ol, så er det tryggest å holde ungene til de roer seg, så de ikke skader seg selv eller andre i situasjonen. Men dette gjelder kun om barnet blir såpass sint/gira at det starter med ville bevegelser, slår, sparker osv. Når det kommer til dårlig oppførsel, blir ungen satt i garderoben for å tenke over hva h*n gjorde feil, sitter ca 1 minutt, så går en av oss inn og prater med ungen om det som har hendt, tar imot en unskyldning, ir en klem og sender de inn/ut til resten av ungene.

Herremin HI. Igjen et umodent innlegg. Klarer du ikek tenke så langt at om ditt barn er hysterisk og ukontrollerbarnt så er det beste å sette han eller hun fast eller holde barnet fast til det roer seg.

Jeg gir opp enkelte foreldre altså.

Rull inn nebbet. Ikke vær latterlig dramatisk.

Selvsagt forekommer det at barnehageansatte må holde fast barn. Mange barn må fysisk holdes for ikke å skade andre eller seg selv. Det er derimot ikke vanlig praksis å hold eunger fast for gøy.

Det er mange år siden jeg jobbet i barnehage, men dette er selvsagt ikke prosedyre, men noe man må ty til når ingenting annet virker.

Vi hadde en gutt som fikk noen ubeskrivelige raserianfall. Han slo og sparket andre barn og voksne, han heiv på stoler og leker, han reiv ned gardiner og var helt krakilsk. Det eneste som nyttet var å holde han godt fast i armene våre og snakke med rolig stemme. Vi kunne sitte sånn på gulvet i opptil 20 minutt før han roet seg såpass at vi kunne flytte oss opp i sofakroken og la han slappe av etter "kampen". Dette var en helt frisk og normal gutt, men med en vilje av stål og som var vant til at om han bråkte nok hjemme, så fikk han viljen sin. Sånn kan man ikke ha det i en barnehage.

Det var jo ikke for å utøve vold mot gutten vi gjorde dette, men for å hindre at han skadet seg selv og andre, og vi var aldri sinte når vi holdt han.

Når det gjelder stol med bøyle, så er nok det et virkemiddel som kan bli brukt hos de minste barna for å få litt ro rundt matbordet. De fleste barn er vel vant til å ha en eller annen form for bøyle på stolen når de er små, og jeg ser ikke noe galt i at om en treåring ikke oppfører seg så må han få bøyle på stolen. Det er heller ikke snakk om h*n må sitte i den bøylen i timesvis eller hver dag. Det er en konsekvens av å ikke være "stor nok" til å ha stol uten bøyle.

HI her!

Jeg jobber selv i barnehage, og vi har aldri satt en unge fast i bøylestol om det har oppført seg dårlig, eller har vært hysteriske!

Har du tenkt på hvor ydmykende det er for en 4-5 åring? Uverdig! Det er ikke slikt vi vil behandle våres barn, og hadde personellet i barnehagen til mine barn behandlet de å denne måten så hadde jeg tatt de ut på flekken!

Jeg har jobbet med barn som trenger ekstraressurser på seg, og jeg har aldri måtta tatt dette steget! Jeg har tatt de ut av situasjonen, inn på pauserommet, møterommet, kontoret ol, og latt de roe seg ned der og deretter snakket med de. Tro meg! Jeghar vært borti MANGE hysteriske og ukontrollerbare unger i løpet av mine ti år i barnehage. Og hadde mine barn opført seg på denne måten så regner jeg med at jeg hadde fått vite både hva barnet mitt hadde gjort, og hva konsekvensene var etterpå!

Gir du opp enkelte foreldre? Håper inderlig du ikke jobber med små barn!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...