Gå til innhold

Sønnen min er 11 år, synes dere han kan være alene når vi voksne drar på byen?

Anbefalte innlegg

Lurer på det samme, hvorfor er det greit på dagen og ikke kvelden? Skal barna liksom tro at det er skummelt på kvelden, derfor må mamma og pappa være der.

Hvis 11-åringen din er moden, og syns det er greit å være alene, så kjør på. Hva du gjør imens, om det er et viktig møte eller "bare" en fest, er jo ganske likegyldig. Kanskje ikke drikke deg snydens, men dra og kos deg :)

Fortsetter under...

Hvorfor det er greit på dagen og ikke kvelden, skjønner dere ikke det?

Herregud, jeg kan selv bli skremt av å bo alene på kvelden, men aldri på dagen. Ting forsterkerer seg når det blir mørkt.

Hva om han er alene og noen bryter seg inn, da ringer han til mor som er på by'n og ikke høerer mobilen og kaster bort dyrbar tid. Hadde mor vært hjemme hadde hun ringt rett til politiet.

En på 11 år kan være alene mens du sitter hos naboen, men på byen, fatter virkelig ikke at dette blir spurt om en gang...

For noen overhysteriske svar her inne. Nå var jeg ofte barnevakt over natta som 11-12 åring for min da 2 år gamle lillebror.. Vi har vokst opp med foreldre som spiller i band og som ofte hadde spillejobber til langt ut på natt/morgenkvisten. Men vi vokste opp på landet da, så kanskje annerledes. Men huset kunne jo like godt begynt å brenne fordeom. Har han andre voksne i nærheten går det vel greit.

vi foreldre kjenner våre egne barn og en elleveåring kan fint være alene hvis han selv syns det er greit. Barnet vokser på det å klare ting på egenhånd. Jeg har en sønn på 10 som får være alene eller sammen med en kamerat. De ringer med om alt de lurer på....men aldri har de hatt noe problemer. I tillegg har jeg også en venninne som jobber i barnevernet som absolutt sier at dette vet vi foreldre best. Det er stor forskjell på barn og vi vet hva de kan beherske. Maken til hysteriske foreldre her!!! Vi var da alene vi når vi var små også tidligere enn 10 år faktisk.

Nei, ville nok ikke latt en 11 åring være igjen alene for selv å dra å drikke. 11 åringen vet hvorfor jeg drar og kan bli redd når jeg kommer beruset hjem. Husker i min barndom, de få gangene mor og far tok seg noen øl eller vin til maten og ble litt brisen, jeg var faktisk ganske redd egentlig! Selvfølgelig ville jeg ikke vise det, men husker den følelsen.

Og når jeg var 12 år og fikk min lillebror ringte mine foreldre til min tante som da var 20 år. Ikke på tale at jeg kunne være alene en hel natt (pappa ville uansett kommet hjem etter at babyen blir født).

Kommer heller ikke til å la min datter og evt. fremtidige barn være alene om natta før de er i ungdomsskolen.

Annonse

Skjønner jeg var heldig med min barndom for jeg var heldigvis aldri alene på kvelden når jeg var 11 år.

Og at en i barnevernet har sagt at det er greit stiller jeg meg tvilende til....

Ikke hvis dere skal på byen. Hvis dere skal på en liten kaffevisitt eller butikken så er han stor nok. Jeg hadde aldri greid å forlate barnet mitt på 11 år hjemme aleine mens jeg dro på byen.

Kommer an på hvor dere bor, tenker jeg:)

Men, om dere holder til på bygda, og barnet er klar for det - hadde jeg ikke hatt betenkligheter.

Jeg gjorde det samme da jeg var 11:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...