Gå til innhold

Klarer dere å skille lokalvalg fra stortingsvalg? Virker som mange stemmer som om det var favoritt fotballaget som stillte til valg.

Anbefalte innlegg

Når jeg skal avgi min stemme ved lokalvalg, da er det de lokale politiske sakene som avgjør hvem som får stemmen min. Ved dette valget er det IKKE det samme partiet som jeg stemmer på ved stortingsavalg.

Klarer dere å skille lokalvalg fra stortingsvalg?

Fortsetter under...

For meg er det den grunnleggende ideologien til mitt parti som er viktigst. Viktigere enn enkeltpersoner og enkeltsaker. Ideologien er lett gjenkjennelig i de lokale sakene. Så jeg stemmer selvfølgelig det samme ved begge valg.

Det er jo media som hele tiden snakker partiprogram som om det er stortingsvalg.

Jeg stemmer ut fra hva jeg synes blir best for min kommune i lokalsaker.

Jeg bor i Bodø, og i år får FRP min stemne, ene og alene fordi de er imot det horrible Kulturkvartalet AP har bestem vi skal ha - og nekter å ha folkeavstemning for. De vet det hadde blitt nedstemt!

I dette kommunevalget er jeg nødt til å stemme på det partiet som vilfjerne eiendomskatt på fritidseiendommer.

Jeg er 29 år, har god økonomi, men har arvet familiehytta i strandkanten. Med eiendomskatt på hus og hytte,samt kommunaleavgifter er det fare for at vi ikke har råd og beholde hytta:( arveavgift og alt vi har betalt... Så vemodig siden denne er bygd av mine foreldre for penger de har skattet av!

Det er nok veldig mange som ikke stemmer etter sak, men kun med hjerte. Det er AP et godt eksempel på. Før Utøya låg AP an til å gjøre et katastrofe valg, men se nå hvordan folk gir sympatistemmer og AP er i vinden som aldrig før.

For meg er det ikke noe problem å skille mellom lokalvalg og stortingsvalg. Har en far som er politisk aktiv, så hele mitt liv har jeg fått politikken inn i stua. Aner ikke hvor mange prosjyrer og annet jeg har brettet og pakket i mitt liv. Det var rett før jeg sto på 2plass til stortingsvalget i ett annet parti enn min far også, men jeg tok heldigvis til vettet. (jeg syntes politikk var veldig gøy, men å ha det som jobb tror jeg ikke hadde vært så gøy)

Nå bor jeg i ny kommune og jeg må sette meg mer inn i ting, jeg tror jeg har bestemt meg men enda litt tid.

Og til stortingsvalg stemmer jeg noe helt annet enn jeg gjør til lokalvalg.

Annonse

Sympatistemmer, det tror jeg rett og slett ikke på. Tror du virkelig at folk stemmer på et parti fordi de synes synd på dem?

AP har hatt medvind etter katastrofen av to grunner:

• Fordi de sentrale politikerne i partiet har håndtert situasjonen på en beundringsverdig måte og stått fram som virkelige statsmenn.

• Fordi det har gått opp for mange at vi faktisk bor i et veldig velfungerende og godt styrt samfunn, og at den misnøyen og klagingen vi har vent oss til er smålig og sutrete.

Forøvrig gjelder framgangen hovedsakelig meningsmålinger for hvordan folk ville stemt i Stortingsvalg. Målinger for lokalvalg viser ikke den samme tendensen.

Jeg stemmer ikke likt ved Stortingsvalget og kommunevalget, rett og slett fordi de lokale politikerene i det partiet er noen store idioter rett og slett, som har kjørt kommuneøkonomien totalt på ræva. Så på kommunevalget så stemmer jeg faktisk på det partiet som er nærmest på motsatt fløy på Stortinget, som har en ideologi jeg slett ikke står inne for, men de har bra saker lokalt og er det partiet lokalt som gjør den beste jobben for felleskapet her.

Stemmer Venstre ved stortingsvalg. Er mest enig med dem i lokalpolitikken også, men stemmer likevel AP i år. Bor i Oslo og ønsker ikke ny periode hvor byen er styrt av Høyre og FrP.

Hører mange sier at de vil ha gjenvalgt Fabian Stang som ordfører. Hvorfor det, egentlig? Hva har han gjort, som har vært så bra? Ordføreren er vel ikke mye annet enn en paradefigur uansett. Det er byrådet som styrer byen, og der vil jeg ikke ha FrP mer.

Støtter også AP i diskusjonen om Bjørvika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...