Gå til innhold

Når man har samvær store deler av ukedagene, skal man ikke da ta del i det som skjer da også?

Anbefalte innlegg

Far har samvær halve uka, annenhver uke. (pluss helg da, selvsagt) men jeg har bestandig ordnet det slik at alt som skal skje, må skje når jeg har barnet (helsesøster, tannlege, osv osv) fordi han ikke får til å delta på dette.

Og han slipper alltid unna ting som er påkrevd av foreldre fra skolen sin side. Kakebaking, være kioskvakt, slike ting.

Kan jeg kreve at han stiller litt mer opp? Følger barnet til tannlegen, tar barnet til helsesøster på skolen, osv? Eller er det min plikt bare fordi jeg er den med hovedansvaret?

Fortsetter under...

Ja, det er det jeg også mener. Men det har alltid vært sånn at det er jeg som må ta fri fra jobb for og følge hit og dit, eller mannen min. Pappaen har nemlig aldri mulighet. Ikke engang når barnet var på samvær der tok han barnet til legen når det var sykt, fordi han mente det var mitt ansvar...

Men han skal på død og liv ha så mye samvær som han har, selvom han ikke klarer å følge det opp

HI

VI har 40/60 og da deler vi sånn stort sett alt annet sånn også. Hjemme med sykt barn-dagene har jeg 12 og han 8, planleggingsdager (5 i året) fikser jeg 3 og han 2. Er det hs, lege, osv avtaler vi fra gang til gang, ut fra hvem som har best tid ifht møter og sånt på jobb. Funker veldig greit.

09:38, det er sånn jeg skulle ønske det var her også, men jeg ser jo at det ikke er mulig :(

Bare denne uka som kommer er det helsesøster og tannlege, begge på dager som barnet er hos far. Men jeg må enten følge (og da ta fri fra jobb, noe jeg egentlig ikke kan) eller styre med å bytte time. Syns bare det er litt tungvindt...

HI

Sannheten er vel bare at du har en barnslig og egoistisk eks.

Du får ta det opp med ham og fortelle hva som faktisk kreves av en FAR.

Din nye mann skal egentlig slippe å involveres da barnet faktisk har en oppegående far.

Det er lett å spre sædceller men vanskelig å følge opp ser jeg:P

Annonse

Ja, det er helt korrekt. Alikevel nytter det ikke å prate med han. Han vil ikke prate med meg. Så alternativet er at jeg er barnslig tilbake og lar det gå utover barnet, eller så er jeg voksen og fikser det selv. Syns bare det er slitsomt.

HI

Det er faktisk sånn!

Han må ta fri uten lønn for å gjøre sånne ting. Du kan overføre syktbarndager til han ved en viss samværs prosent.

Det er mange fordeler ved hovedomsorg, men dette er del av baksiden. Men kan jo ordnes ved at han tar halve syktbarn dagene.

Dette med sykbarn-dager har jeg ikke forstått. Har jeg 20 dager på vårt fellesbarn når vi ikke bor sammen? Selvom jeg er gift med en annen? Har alltid gått utifra at jeg har 10, og han har 10 (men har lest her tidligere at det er feil?) Har ikke noe ordning på dette.

Sykt-barn dager har han aldri brukt, fordi han setter bort barnet til andre eller lar samboeren sin ta det hvis det skjer hos dem.

HI

Er det ting som barnet må følges til de dagene det er hos far er det far som må følge. Om han ikke har mulighet til slikt må han nesten gå ned på samvær.

Selv har jeg hovedansvaret og barna har ikke samvær med sin far. Men er det ting jeg ikke har mulighet til eller har vansker for å få til spør jeg far om han kan. (men her er det ungene som nekter om han skal være med på ting uten meg, til min store fortvilelse til tider.)

Vi har nå en avtale om at jeg tar meg av alt, når han en sjelden gang er sammen med de eller har de på besøk er det bare kos, oppdragelsen og alt det kjedelige er det meg som må ta meg av. Så for ungene er han mer en "onkel" som de gjør morsomme ting sammen med enn han er en far.

Enten er man forelder eller så er en det ikke, vi kan ikke bare velge det morsomme sammen med barna.

Helt enig. Det er ikke bare det morsomme man må ta. Men så har jeg også fått beskjed om at jeg til enhver tid må passe på når han skal ha ferie sammen med vårt barn, fordi (sitat) ; "Det er så mye for oss å holde styr på".... Så jeg må passe på ungene når han er her, og når han er hos far.

Men skal sende han en mail og be han ta ungen til tannlegen, eller ordne det slik at han kan få det en dag det passer for han. Jeg har jo strengt tatt gjort dette i alle år, så han kan bidra litt syns jeg.

Men godt å se det ikke bare er jeg som syns det er feil at det skal være sånn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...