Gå til innhold

Endelig kontantstøtten reduseres enda mer, over for 2 åringer til neste år!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Helt seriøst, man kan ikke ha alt svart på hvitt.... Det er faktisk foreldre der ute som jobber fullt begge to og allikevel velger å ha barnet utenfor barnehage. Vi er en slik familie. Jeg velger å ikke ha datteren min i barnehage fra hun er 10 mnd. Jeg mener det er direkte skadelig å ha små barn i barnehage, fordi det forstyrrer den livsviktige tilknyttingen som skjer i de to første leveårene. Forsking viser at det kan være direkte skadelig å sende barn på 10 mnd i barnehage og det vil på sikt bli et samfunnsproblem. Jeg mener man burde hatt en ordning som gjør at alle kan velge, om det er høyere kontantstøtte eller forlenget permisjon så bør det være en ordning som gjør at alle kan velge for sitt barn.

 

Det koster samfunnet ca 180 000 årlig pr barn i barnehage under 3 år.

Det koster samfunnet ca 90 000 årlig pr barn i barnehage over 3 år.

 

Kontantstøtten kom for å frigjøre barnehageplasser, det var rett og slett ikke nok plasser til barna våre og dem klarte ikke å innfri løfte om full barnehagedektning. Ved å dele ut kontanstøtte ble det ikke like stor "kamp" om plassene. En billig løsning for staten!

 

Det blir litt for enkelt å si at kontatstøtten finansierer hjemmeværende mødre, når det er barn der ute som ikke får plass! Vår datter har ikke krav på barnehage plass før hun er nærmere to år fordi hun kom noen dager forsent til verden! Så nabobarna som blir født til riktig dato får utelt en plass til 180 000 kr, men dem som er født for sent på året må vente et helt år før dem har krav på plass. det er urettderdig det! Det er nok mange som ville byttet bort kontantstøtte mot barnehageplass.

 

Jeg skal søke om kontantstøtte, og jeg ingen problemer med å motta den så lenge barnet mitt ikke har krav på barnehageplass. Mitt barn er en "billig løsning" fra staten fordi staten ikke klarer å skaffe henne barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har en unge som er født etter aug og hadde da etter staten sine idiotiske regler ikke krav på barnehageplass. og her er det ingen dagmamma jeg kan sende ungen til hell. jeg er som sakt da tvunget til å måtte gå hjemme! og nei mannen min og jeg har ikke økonomisk rå til dette og de små 3300 vi da får hjelper ikke stort mye!! jeg vil med glede gjerne gå tilbake til min gamle jobb å tjene mine egne penger igjen så vi kan få det normalt økonomisk igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt 15:06! Er greit å sette seg inn i hva det egentlig koster med barnehageplass vs kontantstøtte før man slenger ut påstander!

 

Det blir fort VELDIG svart-hvitt. Vi har valgt å ha barna hjemme de første to årene, og så delvis barnehage frem til 3 år. Deretter full barnehage. Og nei jeg gjør IKKE dette for pengenes skyld eller for å slenge rundt hjemme. For å være helt ærlig er det mindre slitsomt å jobbe enn å være hjemme og jeg trives godt i jobben min, MEN å få litt mer tid med barna mens de er små tror jeg er godt for barna, og også godt for meg OG mannen min. (Jepp, vi har faktisk delt på å være hjemme etter at amminga var over.)

 

Vi har jobbet FØR vi fikk barn og skal også jobbe ETTER vi har fått barn, og har ingen dårlig samvittighet for å ta noen år hjemme mens barna er små. Vi har ikke store boutgifter og ikke dyr bil nettopp fordi vi ønsker å være hjemme med barna. Ja, vi er to og er derfor heldigere stilt enn dere som er alene, og jeg skulle gjerne betalt ekstra for at også andre skulle kunne ha slike år hjemme med barna sine, for det unner jeg alle som har et ønske om det.

 

Misforstå meg ikke; barnehage kan være supert for barn det også, men med normalt gode foreldre tror jeg ikke barnet har BEHOV for barnehageplass de første par-tre årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...