Gå til innhold

Kan man beise/male utendørs når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Mulig litt rart spørsmål, men har blitt spurt om jeg vil hjelpe til å beise hus nå i høst... Jeg er snart 11 uker på vei nå. Kan jeg bli med på dette eller bør jeg holde meg unna? siden det er utendørs tenkte jeg kanskje det var ok?

Fortsetter under...

Folk sier sikkert masse forskjellig, men jordmor her på BiM og min jordmor har begge anbefalt å holde seg unna maling både ute og inne i svangerskapet, fordi man ikke vet helt hvilke eventuelle langtidsvirkninger det kan ha for babyen i magen. Men med god utlufting kan man male med f.eks Lady Sens-maling eller Butinox Green Room-maling inne, da dette skal være malingstyper uten farlige avgasser.

Så jeg har i sommer holdt meg unna beising av huset utendørs, det måtte mannen gjøre, men jeg har vært med på å male noen rom innendørs, -da selvfølgelig med en avgass-fri maling.

Jeg har i alle fall ikke behov for å ta noen sjanser når det gjelder maling i svangerskapet, men du får bestemme hva du selv vil. Men bare så du vet det: Selv om du maler/beiser utendørs står du midt i en vanvittig dunst av avgasser, de flyr ikke sin vei og vekk fra nesa og munnen din selv om du er ute. ;)

Det forstår jeg jo, at avgassene ikke flyr av gårde... MEN det går vel ann å bruke maske?

uff, ble veldig i tvil nå,.. Jaja, får være med å vaske huset da, så får de andre ta seg av malingen kanskje...:)

Jeg har malt, lakkert (begge innendørs), tapetsert i begge svangerskapene og har to helt friske barn.

Kommer til å bli en del oppussing i dette svangerskapet også...

Men forstår jo at jordmødrene ber oss holde oss unna, da de ikke med sikkerhet vet hverken eller, og derfor må de anbefale det de er sikre på, nettopp at hold deg borte ved usikkerhet...

Men med de "håpløse" miljømalingene som er på markedet i dag (derfor også problemet med heksesot) ser jeg det som helt ufarlig å male litt hjemme, Er dog ikke noe jeg gjør mange timer pr dag hver dag.

Annonse

Takk for svar jenter:-)

Fikk dette svaret av Jordmor Siw her på BIM :

Hei, på deg!

Siden du er utendørs vil det normalt være god ventilasjon og derfor mindre sjanse for å bli eksponert med uheldige stoffer fra beisen/malingen.

Du kan jo, for å være helt sikker, evt bruke en beskyttelsesmaske mens du holder på.

Ha en god dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...