Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #1 Skrevet 3. september 2011 Jeg lurer på om det er mulig og bruke en norsk vennine som surrgatmor. vis man reiser til utlandet og setter inn befrukta egg fra meg og min mann og setter inn i ho. reiser til norge å får barnet her hjemme. er det lov?
tingeling71 Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 Etter norsk lov er det den kvinnen som føder barnet som regnes som mor. Du vil altså ikke bli ansett som barnets mor med alt det trøbbelet det vil føre med seg. I disse India-sakene som har versert så skilles det jo litt på hvem sine egg som er brukt. Hun som ble sittende fast i India i ett år hadde ikke brukt egne egg, har fått inntrykk av at hun lettere hadde fått omsorgen dersom det hadde vært det. Det finnes en forening for surrogati her i Norge, du bør vel kanskje høre med dem først.
KLP <3spire<3 Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Jeg vil anbefale deg å se dette programmet, her er det om hun som ble sittende fast i India. Hun var i en veldig spesiell situasjon for hun har brukt både anonom eggdonor og sæd donor. Så får man høre om et ektepar som bruker surogat og om en homofil mann som har surogat. Den eneste som får trøbbel er kariann volden, dette fordi hun ikke har noen biologisk tilhørighet til barnet. Ekteparet, det brukte de mannens sæd, surogatmor i India fraskrev seg alt av ansvar for barnet og overlater det til far. Kona til denne mannen søker da om stemor adopsjon. Ta en tiitt på programmet ;-) http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/722620/
Tyui Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 har sett den dokumentaren, men tror dere misforstår meg. vis vennina mi skal bære fram barnet vårt, blir egg satt inn i utlandet og reiser hjem med oss. veit at hun da blir regnet som biologisk mor men mannen min er jo biologisk far og at vi derfor kan ta over omsorgen når barnet blir født i norge.
KLP <3spire<3 Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 TROR hun kan frasi seg ansvar for barnet og la din mann få full omsorg og foreldrerett og når han har fått det søker dere om stemors adopsjon for deg. Det hender jo fra tid til annen, selv om det ikke er ofte, at mor eller far fraskriver seg ansvar og lar den andre parten få full omsorg og foreldrerett. Men jeg vet ikke, jeg bare tror!!!!!! Komliserte greier dette, det skal være sikkert. Uansett, lykke til, håper dere får drømmen om å få barn oppfylt :-)
patella Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Det er jo fysisk mulig, men ikke juridisk holdbart...
Tyui Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Hadde det vært så "lett" så hadde vel mange gjort det. Har ingen planer om det, men tenker en del på hvordan det gjøres for det. å leie en livmor er jammen komplisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå