Gå til innhold

hvis jeg som sykepleier tar ppu så kan jeg KUN jobbe på vgs??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PPU gir vanligvis kompetanse til å jobbe i ungdomsskolen (sammen med en bachelor/cand,mag). Men en sykepleierutdannelse gir deg ikke kompetanse til å undervise i særlig mange fag på ungdomsskolenivå da.....

Som sykepleier med PPU (for dere andre som har svart er ikke dette den "vanlige" PPU-utdanningen du kan ta om du har bachelor i f.eks engelsk, det er en annen PPU som tilbys ved ikke så veldig mange høgskoler/universitet) kan du jobbe på VGS bla. som lærer i Helse og sosialfag.

Du kan nok kunne være heldig å få forelese på noen sykepleierutdanninger også, særlig om du har annen videreutdanning i tillegg (særlig ved høgskoler i distriktene). PPU er vel et minimumskrav for å kunne undervise der, men vil kunne gi deg en fot innenfor om du skulle ønske å studere videre for å jobbe som høgskolelærer (f.eks sykepleievitenskap master og evt. doktorgrad)

Man har hele sin kvalifisering på helse- og sosialfag ja, fordi man har fagdidaktikken. Men dersom man har årsstudium i andre fag også, kan man faktisk få vikartimer hvertfall helt ned til 5. trinn. Jeg går ppu nå og vurderer å ta årsstudium i andre fag for å ha flere ben å stå på.

Å få undervise på sykepleierutdanningen er nok lite realistisk, der må man minimum ha en master, og aller helst jobbe seg frem til en doktorgrad. Mitt inntrykk er at det da blir verre å få en jobb på høyskolen fremfor i en 5. klasse.

Annonse

Men dette er jo ikke rene fag i ungdomsskolen. Ernæring er en liten del av mat og helse-faget, biologi en del av naturfag (hva med fysikk-delen og kjemi-delen?), etikk en liten del av RLE, og statsvitenskap en liten del av samfunnsfag. Man bør jo gjerne kunne hele faget for å kunne tilby elevene en god undervisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...