Gå til innhold

Kan noen førskolelærere svare meg på dette: Er det lov å ferie religiøse høytider i barnehagen?


Anbefalte innlegg

Svarerne deres er langt mer hysteriske enn det jeg skriver, og mange av dere svarer på feil ting:

 

- Jeg VET at man barnehagen SKAL MARKERE religiøse høytider. Det de ikke skal er å FEIRE. Så dere som skriver at dere ikke skjønner hvorfor jeg er i mot at religiøse høytider blir markert, har da misforstått fullstendig.

 

- Den førskolelæreren som skriver at jeg skal ta barnet mitt ut av barnehagen, følger i hvertfall ikke rammeplanen som eksplisitt utrykker at barnehagen ikke skal skape lojalitetskonflikt i hjemmet, og dessuten at barnehagen skal SAMARBEIDE med hjemmet. I stedet for at jeg tar barnet mitt ut, burde kanskje heller du vurdere å slutte å jobbe i en offentlig barnehage? Det er viktig at en førskolelærer også respekterer standpunkter man ikke selv deler, og en f-lærer må også respektere det mandatet foreldrene har. Dette med at barnehagen har plikt til å gi barn religiøse opplevelser, står ikke i rammeplanen, det var førskolelærerens egne ord dere ser at hun umiddelbart etter ber meg ta barnet mitt ut (det står selvfølgelig heller ikke i rammeplanen).

 

- I dag er det konsensus om at man ikke skal støte andres religion eller LIVSSYN(!) unødvendig. Dvs. at jeg som ateist også har et moralsk krav på en viss beskyttelse. For meg er det støtende at barnet mitt skal være med på å FEIRE en religion, da jeg ikke anser religion som noe positivt. For meg blir det det samme som om barnehagen skulle feiret det dersom Siv Jensen ble statsminister (som sosialist ville ikke det være grunn til å feire for meg, og da skal heller ikke barna mine feire). Jeg vil at de skal lære om det, og at de skal lære seg å respektere mennesker, uavhengig av tro og livssyn. Men de skal ikke lære seg å like religioner. Dermed er det fint med en markering hvor man lærer hva Eid er og hvorfor noe feirer det. Barnet mitt skal ikke selv delta i en slik feiring av noe som strider mot alt jeg står for. Kulturelle feiringer faller utenfor og er helt velkomne for min del (f.eks. internasjonal dag o.l.)

 

- Kall meg gjerne fundamentalist, men dere bør vise meg den samme respekten dere ville vist religiøse foreldre dersom de stilte spørsmål ved den offentlige barnehagens håntering av religion. Ville dere bedt muslimske forldre ta barna ut av den offentlige barnehagen dersom de påpekte at det ikke er lov å ferire jul, bare markere?

 

Takk for debatten!

 

HI

Fortsetter under...

Fra rammeplanen (jeg har uthevet det jeg mener er viktig) legg merke til at rodet "opplevelser" ikke blir etterfulgt av ordet "religion":

 

:3.5 E Etikk, religion og filosofi

Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og

mennesker på og preger verdier og holdninger. Religion og livssyn legger grunnlaget for etiske normer. Kristen tro og tradisjon har sammen med humanistiske verdier gjennom århundrer preget norsk og europeisk kultur. Norge er i dag et multireligiøst og flerkulturelt samfunn. Barnehagen

skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barne-

gruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier og tradisjoner i den kristne kulturarven. Den etiske veiledning barnehagen gir barn, må TA HENSYN TIL barnets forutsetninger og DET ENKELTE HJEMS KULTURELLE OG RELIGIØSE ELLER VERDIMESSIGE TILKNYTNING.

 

Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra

til at barna

• erfarer at grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og fortellinger

• tilegner seg samfunnets grunnleggende normer og verdier

• utvikler toleranse og interesse for hverandre og respekt for

hverandres bakgrunn, uansett kulturell og religiøs eller

livssynsmessig tilhørighet

• får innsikt i kristne grunnverdier og deres plass i kulturen

• får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner

• får kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner

og livssyn som er representert i barnegruppen

• blir kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur

og samfunn.

 

For å arbeide i retning av disse målene må personalet

• VÆRE SEG SITT YRKESETISKE ANSVAR for praktisering av barnehagens verdigrunnlag BEVISST.

• møte barnas tro, spørsmål og undring med alvor og respekt

• skape rom for opplevelser, undring, ettertanke og gode samtaler

• skape interesse for og bidra til forståelse og toleranse for

forskjellige kulturer og ulike måter å leve på

• hjelpe barn i konfliktsituasjoner til å finne konstruktive løsninger

• være seg bevisst den betydning personalet har som forbilder

og opptre slik at barna kan få støtte i egen identitet og respekt

for hverandre

• la den kristne kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer

• MARKERE andre religiøse, livssynsmessige og kulturelle tradisjoner som er representert i barnehagen.

 

HI

02:20:

 

Her var det endelig en førskolelærer som har satt seg inn i sitt eget lovverk. Håper du er mer representativ for førskolelærerbestanden her til lands enn de forrige som svarte på denne tråden.

 

HI

Herregud HI. Du er en ignorant, kverrulerende flisespikker. Er det mulig å være en så traurig prinsipprytter da? Man kan bare håpe at denne usiselige og lett tåpelige siden din ikke blir uttrykt i det daglige

Kjære HI; det å påberope seg FNs menneskerettserklæring fordi ped. leder har skrevet feiring istedetfor markering er virkelig bare helt uten konsepter. Snakk om om å skyte spurv med kanoner.

 

Og du MÅ ha for mye fritid for din detajkunnskap om rammeplanen er helt hinsides,

 

Poenget er bare hva du tror som kommer til å skje når du ringer kommunen, staten, statsministeren eller hvem i huleste du har tenkt å ringe til for å klage?? Ja kjære deg, her har barnehagen på det sterkeste krenket menneskerettighetene til barna dine??

 

Til orientering ville jeg slått opp dommen Lautsi and others v Italy, dom avsagt av menneskerettighetsdomstolen 18-03-2011. Hvor Italia ble frikjent. Dommen handler om krusifikser (religiøse symboler) som henger i klasserommene i Italia. Dersom menneskerettighetsdomstolen mener at opphenging av krusifikser ikke er å anse som å påtvinge noen ateister religion er jeg rimelig sikker på at din sak hvor ordet feiring ikke er byttet ut med markering er rimelig dårlig.

 

Og ja jeg vet det er usakelig, men du virker ravende gal. Du kan virkelig ikke ha problemer i livet ditt! Det er vel og bra med prinsipper, men her har du rett og slett bare istet perspektivet helt og holdent.

HI du er en sånn forelder som blir snakket om av personalet. Du er faktisk en sånn en som blir et kasus brukt i opplæring for å lære assistenter hvordan de skal takle ekstremt vanskelige foreldre.

Annonse

Rammeplanen for barnehagen ligger ut på nettet på kunnskapsdepartementet sine nettsider da, så kunnskapen HI har til rammeplanen kan jo være nyinnhentet.

 

Som jeg sa i mitt første innlegg så er det eneste du trenger å gjøre er å si fra til ped.leder at hun har skrevet feil ord på mndsplanen deres, der står det feiring og ikke markering og dette blir feil i følge norsk lov som sier at det ikke skal forekomme religiøse feiringer i en barnehage.

 

Å ja, det er sant som hun over meg her sier, DU er en slik forelder som blir brukt som kasus på eksamensoppgaver i RLE hos oss førskolelærere. men hadde det ikke vært for deg og slike som deg, å hadde vi jo ikke hatt denne type etisk problemstilling ¨å ta hensyn til i barnehagen.

 

Spør Ped leder hva de tenker å gjøre utav denne Id-feiringen som de kaller det, hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal ta del i dette, er barnehagen pliktig til å gi dere et alternativt opplegg! =)

Jeg synes det er urovekkende at dere forsøker å kneble en debatt ved å "true" meg med at jeg vil bli baksnakket, ledd av, kategorisert som gal av personalet. Når det eneste dere gjør er å avsløre hvilken uprofesjonalitet som rår blandt personalet, dersom det er slik dere beskriver. (I tillegg er det selvfølgelig noe ironisk å stemple meg som er ateist som gal, særlig i en debatt om religion, men den diskusjonen tror jeg vi lar ligge, da jeg etter å ha lest noen av kommentarene på denne tråden neppe tror dette foraet har intellektuell kapasitet til å diskutere dette temaet saklig).

 

Debatten startet med et enkelt spørsmål, men jeg fikk så mange reaksjoner at jeg var nødt til å utdype mine synspunkter. Når jeg får spørsmål, må jeg svare (og som dere ser er det mange som spør meg om ting som egentlig ikke har noe med mitt opprinnelige spørsmål å gjøre). Dersom jeg tar opp dette med barnehagen har jeg da ikke tenkt å ta med alt jeg har skrevet her! Jeg trenger da ikke rettferdiggjøre mitt personlig verdisyn for barnehagen. Dette er et debattforum, jeg skal da ikke debattere med barnehagestyrer.

 

Jeg har i allefall fått svar her om at mange barnehageansatte ikke er bevisste hvordan de skal forholde seg til religiøse spørsmål, så da vet jeg at det er viktig at vi som foreldre følger med. Dersom det gjør at personalet velger å bruke dyrebar tid på å baksnakke foreldre i stedet for å bruke tiden på å rydde opp i sin praksis rundt religiøse forhold, så er jo det å kaste bort tiden.

 

Jeg føler nå at jeg har sagt alt som er å si i denne saken. Dere får fortsette debatten uten meg.

 

HI

Fortgjortienport:

 

Det er kjempefint at dette blir tatt opp i førskolelærerutdanningen! Det betyr at de fleste norske foreldre stiller krav til barnehagene og ikke bare apatisk aksepterer hvas om helst. Det lover godt for den oppvoksende generasjon. Tør jeg spørre hvilken karakter du fikk på denne oppgaven?

 

(vet ikke helt hvorfor du mener dette er en fornærmelse)

 

HI

True deg? Ingen har truet deg din gærne dame, vi påpekte fakta. En som er så ekstremt og sykelig opptatt av ordene feiring og markering er enten ikke frisk, eller et særdeles vanskelig menneske.

 

Ingen forsøker å kneble deg, spy for all del ut all galskapen din, det er meget fornøyelig for andre.

 

Og du, de barnehageansatte du kritiserer her virker å være vesentlig mer oppdaterte enn deg.

Som kristen synes jeg det er flott at barna lærer om andre religioner.På skolen til min datter har de religion og livssynsundervisning,RLE,og der lærer de om ulike religioner og guder.

Det synes jeg er kjempespennende.

Da hun gikk i barnehagen,lærte barna om hvorfor de feirer jul.Dette var ikke en kristen barnehage.

Selv om det står "eid feiring"på planen i barnehagen til barnet ditt,så er det neppe noen forkynnelse av islam det er snakk om.Det er nok heller at barna har på seg litt fine klær og får smake mat fra andre land.

Og at de voksne forteller litt om hva eid er for noe.

Jeg vil heller ikke at mitt barn skal få informasjon fra human etisk forbund på skolen.

10:27:

 

Som du ser har jeg skrevet "true" i anførselstegn, da får det en annen betydning.

 

Jeg antar du også mener førstelektor Geir Winje ved Høgskolen i Vestfold ikke er frisk ettersom han også er opptatt av forskjellen mellom å markere og feire:

 

http://www.forskning.no/artikler/2008/august/191820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...