Gå til innhold

Kan noen førskolelærere svare meg på dette: Er det lov å ferie religiøse høytider i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Kan du vise meg hvor i bibelen det står om nisser og risengrynsgrøt? Og kanskje du bør undersøke opprinnelsen til ordet "jul"?

Julen er en hedensk feiring som eksisterte lenge før Norge ble kristnet.

Men ja, jeg styrer unna kristten julefeiring, men jeg forteller barna mine at noen tror på Gud og noen feirer Jesus når det er jul, vi feirer at det går mot lysere tider (slik det har blitt gjort i all tid her til lands, uavhengig av kristendommen).

Som tidligere sagt, har aldri barnehagen til mine barn hatt en kristen julefeiring, så det har aldri vært noe problem.

HI

Fortsetter under...

Kan du vise meg hvor i bibelen det står om nisser og risengrynsgrøt? Og kanskje du bør undersøke opprinnelsen til ordet "jul"?

Julen er en hedensk feiring som eksisterte lenge før Norge ble kristnet.

Men ja, jeg styrer unna kristten julefeiring, men jeg forteller barna mine at noen tror på Gud og noen feirer Jesus når det er jul, vi feirer at det går mot lysere tider (slik det har blitt gjort i all tid her til lands, uavhengig av kristendommen).

Som tidligere sagt, har aldri barnehagen til mine barn hatt en kristen julefeiring, så det har aldri vært noe problem.

HI

"Jeg tror ikke på noen som helst gud, men respekterer de som gjør det så lenge de aksepterer at jeg er ateist."

Står det der at jeg ikke respekterer menneskene, men religionen?

Slike som ikke klarer å lese skikkelig gjør diskusjoner tungvindte og ikke morsomme...

I Barnehagen skal det markeres ulike høytider, men ikke feire. Dette er lovfestet i Rammeplanen 2006. I barnehagen skal barna lære om tro, men ikke å tro.

Regner med at dette er en formuleringsfeil, mest sannsynelig dreier det seg om en vanlig markering - du burde bare ta kontakt med førskolelæreren og forhøre deg. De burde ikke bruke ordet "feire" da dette kan gi assosiasjoner til forkynnelse, og det ikke er politisk korrekt.

Det et viktig å skape toleranse og forståelse allerede i barnehagen. La barn og voksne møtes i respekt for det som er forskjellig, vi kan lære av hverandre ! Norge er et flerkulturelt samfunn, at så mange ulike kulturer og livssyn møtes i barnehagen er en kjempe ressurs for barn og voksne!

Nei, men når du sier at du resepekter de som har en religion, så insinuerer du at jeg ikke gjør det. Og at det at min datter ikke får gå i kirken gjør at hun ikke lærer seg å respekterer kristne.

Hvis ikke det var det du mente, hvorfor skrev du det?

Annonse

22:08:

Takk for svar!

Du er den eneste her som skjønte hva jeg mente. Så da har jeg rett - det er ikke ov å feire, bare markere. Jeg tenker også at det kan være en klønete formulering.

HI

Skjønner ikke at du gidder å lage en så stor sak av dette, men hvis jeg hadde hatt så sterke følelser for dette hadde jeg rett og slett spurt (pent) om det er mulig for min datter å gjøre noe annet denne dagen.

Jeg vet at noen i barnehagen til min svigemor ikke vil feire (drive på med) jul og alt det innebærer. De maler, tegner, synger osv når de andre lager juleting.

Disse barna synes det er veldig kjedelig å ikke få være med resten av barnehagen, men foreldrene er fornøyd.

KULTUR og RELIGION er to forskjellige ting. I barnehagen har de f.eks. pakistansk dag (det er mange pakistanske barn der). Det er helt greit for meg. Spennende for barn å lære om Pakistan, synes jeg.

Men jeg er ikke interessert i at de skal feire religiøse høytider.

KULTUR og RELIGION er to forskjellige ting. I barnehagen har de f.eks. pakistansk dag (det er mange pakistanske barn der). Det er helt greit for meg. Spennende for barn å lære om Pakistan, synes jeg.

Men jeg er ikke interessert i at de skal feire religiøse høytider.

HI

Er det forresten bare jeg som ble litt skremt av hun førskolelæreren lenger opp her som tror at barnehagen har PLIKT til å gi barna religiøse opplevelser? Det er jo helt vannvittig! Snakk om å misforstå jobben sin!

HI

Unnskyld meg men hvem i h...... er du til å påstå at jeg har misforstått jobben min??

Begrepet opplevelse er et begrep som er brukt mye i rammeplanen, Å oppleve vil ikke si at barna skal lære noe som helst Barna skal oppleve at det finnes ulike religioner, på lik linje med at de f.eks. skal oppleve glede i naturen.Når du sier at jeg skal gi dem religiøse opplevelser så overtolker du. Du får det til å høres ut som jeg skal tre kristendom eller annen religion over hodet på dem, dette er ikke tilfellet. Barna opplever kristne tradisjoner (og du kan kalle dine tradisjoner hva du vil, men er de norske så er de også bunnet til kristendommen) og de skal på lik linje med dette oppleve andres religioners tradisjoner.

Som sagt hvis du er så uenig i hvordan barnehagen din velger å utføre sine plikter i forhold til barnehageloven og rammeplanen så får du ta ut ungen din. Hvis de er en barnehage som har tenkt i gjennom og er sitt ansvar bevisst på hva de gjør sammen med barna, så kommer det ikke det du sier til å ha noe å si. Du har selvfølgelig rett til å kreve at ditt barn ikke er med på den feiringen, men husk også på at du da krever å holde henne borte fra fellesskapet med de andre barna og alt det morsomme de finner på. Dette kan oppleves som veldig sårt for et barn. For meg høres du overmåte hysterisk ut og deg tror jeg ikke det er verdt å diskutere mer med, du er antagelig et troll som er ute etter å skape en forsuret diskusjon.

Hilsen førskolelærer

Annonse

Hallo HI, førskolelæreren tok dette ut i fra barnehagens formålsparagraf som er lovfestet. det var da ikke hennes egne ord! Barnehagen kan selv velge om den vil ha en utvidet kristen formålsparagraf, men antar at bhg til ditt barn ikke har dette. eneste du kan gjøre er jo å ringe til pedagogisk leder i bhg og si at hun har skrevet feiring og ikke markering i mnds-planen. jævlig pirkete spør du meg, men ditt valg. Rammeplanen er et lovfestet dokument som vi i barnehagen må forholde oss til i barnehagen, og årsplanen til din barnehagen har helt sikkert beskrevet hvordan de ønsker å bruke fagområdene i barnehagen.

Jeg synes det er flott at barna lærer om andre religioner og kulturer i bhg, det er med påå fremme likeverd og respekt for andre mennesker som lever i en annen tro. og dette er noe jeg ønsker at mine barn skal lære. desverre har de ingen flerkulturelle i barnehagen hvor mine barn går, så noe Id-feiring/markering blir det nok ikke til at de får oppleve!

HI! hvorfor spør du om "noen førskolelærere kan svare meg på dette". å når du ikke liker det svaret du får av en føskolelærer påstår du at vedkommende har misforstått jobben sin?. herlighet, å ta slik på vei fordi barnehagen markere eid. barnehagen markerer vel jul og påske også. og du skriver over her om noen kan fortelle deg hvor i bibelen det står om nisser og risengrøt. ehh, kanskje du har misforstått litt- julen feires jo i følge bibelen fordi jesus ble født.

nei, ærligtalt HI- skift barnehage, så slipper barnehagen å bruke tid og krefter på sånne som deg! du burde heller rose barnehagen din som lærer barna dine at det finnes andre religioner en kristendommen!

Barna skal få kjennskap til ulike kulturer. sunt å lære barn at mennesker er ulike vel?

tror ikke at barna mine blir muslim bare fordi de leker med de, eller hører at de feirer på andre måter...

Kjære HI, du virker utrolig pirkete og ikke minst kranglete! Hvorfor gjøre en liten ting til en STOR ting bare for å skape konflikt?

Syntes du virker mye verre enn de "super" kristne som er livredde for at barna skal bli noe annet enn nettopp kristne. Det som er spesielt er jo at kristne forsåvidt har en god grunn til det. De tror jo man kommer en viss plass om man ikke tar imot Jesus... Hva er din unnskyldning?

Hilsen ei som er kristen, men ikke paranoid :)

Jeg synes du høres fanatisk ut HI.

Enten du vil eller ikke lever vi i en verden med mange religioner. Hvordan feiring og markering kan være så vidt forskjellig skjønner jeg egentlig ikke.

Vi tilhører heller ingen religion, og tror ikke på noen gud. Men at barna lærer om forskjellige religioner, er med på feiringer osv bryr meg ikke i det hele tatt, snarere tvert i mot. De tar ingen skade av det.

Fanatisme går begge veier HI. Du virker ekstremt opptatt av å skåne barna for religion.

Dere overdriver veldig. Slik jeg forstår det reagerer HI på at barnehagen bruker ordet feire. Dette er forstålig, man skal ikke feire religiøse høytider i barnehagen, eller foreta religiøse ritualer for den saks skyld.

" I barnehagen skal barna lære om tro, ikke å tro"

Det er derimot viktig at barna får kjennskap til ulike religioner, og ved å markere ulike religiøse høytider som jul, id osv. skaper man et felleskap hvor barna får dele sine opplevelser med hverandre.

Hilsen Førskolelærer!

Å oppleve andre religioner er ikke det samme som en religiøs opplevelse. Barna kommer neppe til å tale i tunger eller få åpenbaringer.

De kommer til å oppleve hvordan andre feirer sin religion, dvs sanger feks "på låven sitter nissen", mat, feks pepperkaker, snakke litt om hvordan man feirer, som juletre, fasting osv osv.

Å oppleve andre religioner er ikke det samme som en religiøs opplevelse. Barna kommer neppe til å tale i tunger eller få åpenbaringer.

De kommer til å oppleve hvordan andre feirer sin religion, dvs sanger feks "på låven sitter nissen", mat, feks pepperkaker, snakke litt om hvordan man feirer, som juletre, fasting osv osv. Det er like mye kultur som det er religion. Dette må du nesten tåle.

Hvis du ikke orker tanken på at barnet ditt skal vite hvordan andre feirer religionen sin få du heller holde det hjemme når det markeres jul og eid.

Den der med at jul ikke er noen kristen høytid, og at i riktig gamle dager feiret vikingene "jol" fordi det gikk mot lysere tider, er en utrolig svak argumentasjon. I Norge har vi feiret den kristne jula de siste 600 årene. Uansett hvor du vrir og vender på saken så er julefeiring en kristen sak, og ikke noe vikingegreier. Det går ikke an å bare glemme mange hundre års historie, kristendommen er svært sentralt i å definere den norske kulturhistorien - på godt og vondt.

Skal du være gjennomført, får du droppe julefeiring fullstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...