Gå til innhold

Kan noen førskolelærere svare meg på dette: Er det lov å ferie religiøse høytider i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at det IKKE er lov å feire religiøse høytider i barnehagen, at det kun er lov å markere dem. På månedsplanen i barnehagen til barnet min har de satt av en dag til "Eid-feiring".

Jeg vil ikke at mitt barn skal utsettes for religiøs forkynnelse i barnehagen, men er usikker på om jeg kan klage på dette. Forsøker å lese lover og forskrifter, men har ikke funnet noe sted hvor det er spesifisert hva som er lov og ikke lov. Dersom jeg skal klage til barnehagen vil jeg gjerne henvise til noe, ikke bare komme med min personlige mening..

Fortsetter under...

Det er stor forskjell på forkynning og å lære om de forskjellige feiringene og religionene da.

Barnehagene i Norge har en kristen formålsparagraf og dermed lærer alle barna om påskefeiring, julefeiring osv. Synes det er kjempepositivt at mange barnehager også legger inn andre religioners høytider og lærer bort litt om dem.

Hvorfor skulle det være ulovlig?

Selv om det står FEIRING på planen, så kommer de neppe til å forkynne:)

Slapp av og vær positiv til at barnehagen markerer andre høytider enn kun de kristen!

Det står kanskje karnevals-FEIRING også på planen deres?? Men det foregår neppe forkynnelse på karnevalet:)

Det er ulovlig fordi det strider mot FNs menneskerettigheter. Det er IKKE tillatt å utøve religion i offentlige barnehager. Men man kan lære om religioner. Spørsmålet er om en feiring er et pedagogisk opplegg hvor du lærer om religionen eller om en feiring er å praktisere/utøve religion. Det blir muligens et definisjonsspørsmål.

HI

Ja få jævelskapen bort! Kutt ut jul, påske og alt som har med relgion.....!!!

Nei vet du hva, jeg ønsker at barnet mitt skal lære mest mulig om det meste, synes det er fint om barnehagene forteller og lærer barna om ALLEhøytider. Regner med at barnehagen har et fint opplegg for læring, ikke at de skal prøve å få barna til å tro.

Du får ta barnet ut av barnehagen på disse dagene da.

Kommer det ein form for feiring om regilion i min barnehage så tar jeg barnet ut den dagen. Korfor skal mitt barn feire når dei andre regilionen føler seg krenka av kristendomsundervisningen som vi hadde før.

Annonse

De feirer da både jul og påske i barnehagen og både muslimer og andre er med på feiringen med glede.

Har selv en muslimsk venninne og hverken hun eller barna har noe imot å være med på vår julefeiring. Folk som er trygge på seg selv om sin egen tro føler seg ikke truet av å lære om og være med på andres tradisjoner og feiringer!

Hverken jeg eller barna mine tar skade av å smake på maten, høre om tradisjonene osv rundt id, hvorfor i alle dager skulle det det? Vi blir ikke muslimer av det, vi bare utvider horisonten vår og lærer nye ting, hvor negativt kan det være liksom?

To viktige punkt:

- utvikler toleranse og interesse for hverandre og respekt for hverandres bakgrunn, uansett kulturell og religiøs eller livssynsmessig tilhørighet

- blir kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn.

Ja, der sto det jo ganske klart at barnehagen SKAL markere andre religioners høytider også...

- la den kristne kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer og markere andre religiøse, livssynsmessige og kulturelle tradisjoner som er representert i barnehagen.

Annonse

Sånn for ordens skyld:

Vi er ateister og oppdrar barna våre innenfor humanetikk, så våre barn får heller ikke være med å utøve den kristne religionen. Men dette er ikke noe problem, for de fleste barnehager og skoler er veldig bevisste at de ikke skal feire kristne høytider, kun markere dem. Og man velger selv om man vil være med i julegudstjeneste, nettopp fordi det er UTØVELSE av religion. Men av en eller annen grunn er de ikke like tydelige når det gjelder Eid.

Jeg skal ikke være nødt til å ta barna mine ut av barnehagen pga. at de skal feire en religiøs høytid. Da bryter de loven - jeg betaler for et tilbud som skal vøære verdinøytralt. Barnehagen kan enten løse det ved å ha et alternativt tilbud til de som ikke vil feire Eid, eller (helst) ikke feire Eid, bare fortelle om det og ha en markering. Markering og feriring er ikke det samme.

HI

Akkurat som jeg er i mot religiøse folk som prøver å dytte sin religion ned i halsen på meg, er jeg mot foreldre som nekter sine barn å lære/utforske andre.

I barnehagen vår skal de i kirka til jul, og selv om jeg og min samboer er ateister, lar vi datteren vår bli med barnehagen for å se.

Kanskje det er noe for henne, kanskje ikke.

Hjernevasking går begge veier...

Dette er hentet fra barnehagens formålsparagraf:

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret menneskerettigehtene.

Dette står i rammeplanen for barnehagen:

Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og

mennesker på og preger verdier og holdninger. Religion og livssyn legger grunnlaget for etiske normer. Kristen tro og tradisjon har sammen med humanistiske verdier gjennom århundrer preget norsk og europeisk kultur. Respekt for menneskeverd og natur, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet er verdier som kommer til uttrykk i mange religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Norge er i dag et multireligiøst og flerkulturelt samfunn. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Den etiske veiledning barnehagen gir barn, må ta hensyn til barnets forutsetninger og det enkelte hjems kulturelle og religiøse eller verdimessige tilknytning.

Dette forplikter barnehagen til å la barna oppleve andre kulturer og religioner på lik linje med sin egen, fordi det er med på å danne og berike små menneskers sinn og skape gode fremtidige samfunnsborgere. Om du ikke er enig i det barnehagen din gjør så får du vær så god ta ut ungen din. Det er antagelig masse unge på venteliste.

Hilsen førskolelærer

Vi bor i Norge og jeg har barnet mitt i norsk barnehage. Setter prisi på om Eid feiring faller utenom timeplanen. Har ikke vært noe problem hittil heldigvis

21:19:

Om du kaller det hjernevak eller ikke, spiller ingen rolle for meg. Det er min lovfestede rett å oppdra barna mine innenfor det livssyn jeg mener er riktig. På samme måte som mange religiøse foreldre mener at det beste for barna deres er å bli kristne/jøder/muslimer/hinduer/buddister osv. , så mener jeg helt klart at det beste for mine barn er å lære at Gud ikke finnes.

Jeg vil aldri slå hånden av mine barn dersom de blir religiøse, men jeg håper de ikke blir det, og vil gjøre mitt ytterste for at de blir ateister.

Å være ateist handler ikke om å være åpen for alt, og synes at alt er greit - hvor har du det fra? Du høres ikke ut som en ekte ateist i mine ører.

HI

Norge er i dag et multireligiøst og flerkulturelt samfunn. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon.

Da regner jeg med at du ikke synes det er OK med nisse/grøtfest eller juleavslutning og påskefrokost i barnehagen også da?

Og hva med juleferie og påskeferie?

Det foregår jo ingen forkynning av religion i barnehagene, det er kun en feiring.

Jeg tilhører selv ingen religion, men setter pris på at barna mine vet at det FINNES ulike religioner der ute og blir tolerante for disse.

Førskolelærer 21:42: "Dette forplikter barnehagen til å la barna oppleve andre kulturer og religioner på lik linje med sin egen,"

Oj, her bryter du loven!! barnehagen skal IKKE påtvinge religiøse OPPLEVELSER, er du rusk?! Religiøse opplevelser er utøvelse av religion - dette er i strid med menneskerettighetene. Blir litt skremt over at du er førskolelærer. Barnehagen skal LÆRE barn om ulike livssyn - det er noe helt annet.

HI

Da kan jeg lære mine barn at kvinner er det svakeste kjønn og skal ikke gjøre annet i livet enn å tjene mannen. Det er jo min lovfestede rett?

Selv om noe er ens rett, betyr det ikke at det er riktig.

Jeg er ikke åpen for alt?

Jeg tror ikke på noen som helst gud, men respekterer de som gjør det så lenge de aksepterer at jeg er ateist.

21:52:

Kan du vise meg hvor i bibelen det står om nisser og risengrynsgrøt? Og kanskje du bør undersøke opprinnelsen til ordet "jul"?

Julen er en hedensk feiring som eksisterte lenge før Norge ble kristnet.

Men ja, jeg styrer unna kristten julefeiring, men jeg forteller barna mine at noen tror på Gud og noen feirer Jesus når det er jul, vi feirer at det går mot lysere tider (slik det har blitt gjort i all tid her til lands, uavhengig av kristendommen).

Som tidligere sagt, har aldri barnehagen til mine barn hatt en kristen julefeiring, så det har aldri vært noe problem.

HI

21:56:

Det er en utbredt misforståelse at man skal respektere religioner. Man skal respekterere MENNESKER.

Hvis man trenger å feire Eid for å lære å respektere muslimer, så har man et grunnleggende problem. Må man ha kjennskap og innblikk til alle mulige livsstiler for å respektere mennesker og for å skjønne at alle er like mye verdt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...