Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #1 Del Skrevet 3. september 2011 Jenta mi er allergisk for kumelk, dvs at hun ikke kan spise mat som inneholder melkeproteiner. Og det er jo tilsatt melk i en hel del mat, så det er mange ting hun ikke kan spise. Vi synes ikke at dette er noe problem lenger, for det meste kan jo lages fra bunnen av med diverse melkeerstatinger, og det finnes og en rekke matvarer å få kjøpt som ikke inneholder melk. Jeg begynner å bli litt oppgitt over barnehagen. For flere ganger i uka så har de varmlunsj (f.eks fiskekaker, diverse supper, pannekaker osv) og når det er melk i disse produktene så har de ikke ordnet tilsvarende mat til jenta vår uten uten melk, men hun får f.eks pasta, skiver, kjeks i stedet. Jeg regner med at de har planlagt hva de skal ha til varmmat noen dager i forveien, så derfor synes jeg at de burde gjøre litt mer for at hun og skal få så lik mat som de andre som mulig. Er dette for mye å forlange, eller bør jeg ta det opp med ped.leder? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143538883-hva-kan-jeg-forvente-av-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #2 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har selv jobbet i barnehage tidligere, og der prøvde vi så godt vi kunne å finne gode erstatninger til de barna som hadde allergier osv. Men om vi hadde noe med f.eks hvit saus til, erstattet vi bare den med ketchup eller noe annet, etter hva som passet til maten. Tror det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage, hvor mye de "gidder" å gjøre ut av det. Var jo også tilfeller hvor det ikke var mulig å finne en ålreit erstatning, så da måtte de barna rett og slett få noe helt annet enn resten. Jeg ville ha tatt dette opp med ped.leder. Evnt. gjøre en avtale om at hvis de ikke kan finne ordentlige erstatninger, burde du slippe å betale for denne maten, og heller sende med noe hjemmefra som du vet jenta di kan spise. Maten er som regel planlagt lang tid i forveien, så da kan du jo kanskje be om oversikten, slik at du vet hva de andre barna skal ha? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143538883-hva-kan-jeg-forvente-av-barnehagen/#findComment-143538910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #3 Del Skrevet 3. september 2011 Klart du må ta opp dette med barnehagen. barn med allergi som går i barnehager hvor det er matservering, skal ha mat tilsvarende det de andre får. Fortrinnsvis bør alle spise lik mat, men det er ikke alltid det er så lett å få til dersom avdelingen har mange forskjellige allergier. Spesialmat er også gjerne dyrere, så noen steder må allergikere betale litt mer i matpenger, evt. må de ha med noe av maten selv. poenget er at jenta de på en eller annen måte må få mat i barnehagen tilsvarende det de andre får, og hvordan dere skal løse dette må du og styrer/pedleder avtale dere imellom. Det er jo ikke holdbart at hun skal sitte å spise kjeks når de andre spiser varm lunch I vår barnehage har vi barn med mange ulike allergier, og det er en utfordring å finne på måltider som absolutt ALLE kan spise. Men de som f.eks ikke tåler fiskekaker, får f.eks kyllingfilet isteden. For de foreldre som ønsker å ta med hjemmelaget mat som vi kan gi til deres allergibarn, har vi en egen fryser hvor de har hver sin boks de kan putte egenprodusert mat i. Stor sett alle kan spise tilbehør som poteter og ris. Serverer vi pasta, har vi egen pasta til de som har glutenallergi. Vi har vanlig brød og brød uten gluten til de som trenger det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143538883-hva-kan-jeg-forvente-av-barnehagen/#findComment-143538927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå