Gå til innhold

dere som har født før :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Først kom det bittelitt midt på dagen, på kvelden kom det mer blod, bare mer og mer.. så kom riene, som bare kjente ut som sterke kynnere, di var regelmessige og svake, men blei bare sterkere etterhvert. De varte kansje 15-25 sekunder helt i begynnnelsen. Hadde vell 5 min mellom hver rie når eg ringte sykehuse og forsto at kansje det var fødselen som var igang, en mnd før termin:P Gutten blei født 5 på hall 6 morningen etter på <3 gled deg! :)

I ettertid så har eg tenkt at eg gjikk veldig mange ganger på toalettet samme dagen for å tømme tarmen, så kroppen viste nok hva som kom til å skje :)

1. vannet gikk 4 timer før fødselen begynte (dvs 4 timer før den første rien begynte)

2. hadde tegningsblødning 8 timer før rier og vannavgang satte igang..... Når fødslene satte igang gikk det kun 2 t 20 min og 1 time før ungen var ute =)

Ingen tegn rett før, men hadde blodig utflod noen dager før (var da allerede nesten en uke over). Første "rier" varte ca 30 sek og kom hver halvtime. De ble tettere og lengre det neste døgnet og varte da ca 1 min og kom hvert 15-5 min. Når jeg kom inn på sykehuset hadde jeg 2-3 cm, så jeg var ikke i aktiv fødsel.. Men sånn startet det :)

Annonse

Jeg fikk mageknip og løp på toalettet med løs avføring fra 4-tida på natta og fram mot morgenen. Merket etterhvert regelmessighet i knipsmertene. På morgenen gikk slimproppen. Utover morgen og formiddag kom riene med ca 15 minutters mellomrom og var som menssmerter. Husker ikke varighet. Utpå ettermiddagen ble det ca en time mellom hver, før det tok seg opp igjen mot kvelden. Det ble vondere og jeg klarte ikke sove. Dro på føden kl 4, altså et døgn etter at det startet, med 10-15 minutters intervall mellom riene. Kom inn med 3 cm åpning, og 6 timer senere var jenta ute.

Lykke til! :)

Min førstefødte:

Vannet gikk uten forvarsel kl 03 på natta, 10 dager før termin. Hadde ikke opplevd noe i dagene/ukene før som skulle tilsi at fødselen nærmet seg. Hadde så mensenmurringer i ca 9 timer, helt uten smerter i det hele tatt. Begynte å bli litt vondere etter det, og kl 14 kom første kjempevonde rie som holdt på i 20 minutter uten stans. Dro til sykehuset, lå med CTG måler i 30 min som viste hyppige rier. Fikk klyster, som satte igang et rie-helsike uten like, og 1 time senere hadde jeg 10 cm åpning :P Så om riene er svake eller stanser opp - be om klyx om du ikke allerede har fått det ;) Jeg fikk 120 ml oljeklyx ;)

Fødsel nr 1: svake rier som gradvis ble sterkere og av lenger varighet.

Fødsel nr 2 : spontan vannavgang og umiddelbart STERKE rier (veldig mye kynnere i dagene før)

Fødsel nr 3: spontan vannavgang. så skjedde det ingenting før etter 5 timer. da startet det først å murre, så kom riene FORT OG STERKT.

Begge de to siste fødslene var styrtfødsler på 2.5 og under 2 timer. Riene var nesten sammenhengende hele tida. Veldig intenst!

Det jeg husker best fra like før de to siste fødslene er at jeg hadde masse kynnere dagene før, og at jeg fikk diarè etpar timer før vannet gikk. Iflg jm er det kroppens måte å kvitte seg med det som kan gjøre fødselskanalen trangere..... greit å vite:-)

Tusen takk for mange fine svar :) Jeg har slitt med menssmerter i mage/rygg,kynnere og kroppen føler seg slapp... så håper at det skjer noe snart, er veldig slitsomt og ikke får sove å slappe av...

Ha en fin dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...