Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våkna klokka tre på natta med noen smerter i underlivet og jeg forsto med en gang at dette var begynnende rier. Lå våken til klokka fem, da kom en skikkelig sterk rie så jeg vekket mannen og vi ringte barnevakten.

Klokka sju dro vi til Ullevål, til ABC klinikken. Denne fødselen skulle vise seg å bli totalt annerledes enn den forrige. Forrige fødsel varte 5 timer, og var igangsatt. Da hadde jeg 2 timers heftige åpningsrier. Denne gangen hadde jeg regelmessige åpningsrier i 8 timer. De var helt overkommelige, jeg lå enten i senga eller i badekaret og slumret mellom riene. Sånn hadde jeg det frem til det var 10 cm åpning. Synes denne delen av fødselen var lett og hadde det egentlig veldig greit. Pustet meg gjennom hver eneste rie og brukte alle metoder jeg hadde lært på Lamazekurset. Veldig nyttig!

Men da det var kommet til 10 cm stoppet det helt opp. Hodet lå for langt opp og hadde satt seg fast, det ville ikke komme lenger ned. Jeg prøvde uendelig mange stillinger for å få babyen til å vri seg. Jordmor tok vannet for å få mer fart på sakene. I 1 time hadde jeg heftige rier som ikke medførte noen fremgang, veldig demotiverende!

Jordmor ga beskjed om at jeg snart måtte bli overført vanlig fødeavdelig for å bli satt på drypp da hun ikke kunne gjøre mer. Dette hadde jeg svært lite lyst til. hun gikk inn på vaktrommet for å forberede vaktskifte. Mens hun var der fikk jeg nok en heftig rie og plutselig smalt hodet på plass der ned og jeg ble overmannet av en overveldende og intens trykketrang. Mannen ropte etter jordmor som kom springende!

Forrige fødsel hadde jeg omtrent ikke pressrier i det hele tatt, og jeg brukte 3 timer på å presse ut babyen med bare egenvilje som innsats. Denne gangen var det pressrier fra helvete som overmannet kroppen totalt! Jeg måtte gaule et par ganger før jeg klarte å flytte kreftene over til magen og presse for harde livet. Etter en halv times pressing kom jenta ut. Ingen rifter og ingen sying heldigvis!

Jeg er kjempefornøyd med fødselen min, synes den var helt fantastisk. Anbefaler både Lamazekurs og ABC klinikken til alle som ønsker en naturlig fødsel. Lamazekurset har gitt meg gode metoder for å takle begge mine fødsler og ABC gir meg den roen jeg ønsker og trenger.

Lykke til til dere som enda går og venter! Håper dere er like heldig med fødslene deres som jeg har vært.

Sees på småtroll!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fantastisk fødselshistorie! Slik skal det være :) Gratulerer så mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...