Gå til innhold

Grrrr.... Gi meg 10 grunner til ikke å slå 3-åringen min....

Anbefalte innlegg

Han provoserer meg noe sinnsykt!!! Han irriterer meg absolutt hele tiden!!! Jeg har null tolmodighet med han, så vi har kommet inn i en ond sirkel. Eneste jeg ikke har prøvd for å få han til å høre er å slå.. Har tre andre barn også, hvor den minste ikke sover om nettene så hjelper ikke med lite søvn. Jeg har akkuart vært et par dager borte fra barna, men like irritert på 3-åringen med en gang jeg kommer inn døra..

Forslag til hvordan komme ut av denne onde sirkelen? Er han jeg er irritert over - ikke de andre barna, men blir jo generelt irritert når han irriterer meg hele tiden...

Fortsetter under...

Noen barn har den evnen at de kan erte på seg gråstein... og de elsker det... ihvertfall når de ser at vi mister fattningen. Nå sier du lite om hva du faktisk har prøvd annet enn at det er "alt". Men når han provoserer og gjør noe galt sett han på et eget rom, vekk fra deg og gi null oppmerksomhet.

Sammtidig med det så jobb med deg selv, skriv ned en liste over de posetive sidene hans og begynne og jobb med de. Ros han når han gjør noe bra og gi han oppmerksomhet på det. (Om du har låst deg helt så kan en skriftelig liste være greit å ha.. så er det enklere å se at han ikke bare er full av f.. ). Dette er en jobb du må gjøre og det er ikke enkelt, men om du virkelig vill og gir det et forsøk er jeg sikker på at du klarer det :)

Lykke til

hvis han akurat har blitt storebror, så er han nok sjalu og vil ha alt av oppmerksomhet. Gi ham litt alenetid med deg, så kanskje det bedrer seg.

Og det er bare TULL å utrede en 3 åring som trasser! 3 åringer er noen små monstre fordi de SKAL utvikle egenvilje og teste grenser i denne perioden. De skal bli individer som ikke er avhengig av mamma/pappa, og det er en stor og vanskelig oppgave.

Jeg har selv et lite monster som kan erte på seg gråsten, men han er verdens skjønneste på tross av trassetrollets inntog. Man må ha rom for trass og irritasjon når man har barn, for de SKAL være slitsomme i perioder.

Noen tips:

-fastsatte regler som er nedskrevet (ungen klarer ikke å lese dem, men du kan henvise til dem konkret hvis de henger på veggen)

-fastsatte konsekvenser som barnet er klar over (igjen, på veggen er et fint sted!)

-rutiner an mass!

-mulighet til å ta egne valg, feks velge mellom den eller den buksa (da må begge alternativene være et akseptabelt valg, så DU må finne de 2 alternatovene i klesskuffen)

-snakk voksent og rolig til barnet.

-lag gode minner og rutiner i fredstid

-ta time out for din egen del når ting topper seg

-be om avlastning når det blir for mye

-la barnet ta del i oppgaver i hjemmet slik at han føler seg som en viktig del av familien.

Det er hardt å være barn, og det er hardt å være forelder, men folk har klart det i tusenvis av år, så du klarer det nok du også ;)

Annonse

1. Det er forbudt

2. han blir større enn deg en gang.....

3. det hjelper ikke alikevel, annet enn at DU får ut sinnet ditt der og da.

4. En får mer av oppførsel en ikke vil ha ved å gi oppmerksomheten til det negative.

5.En oppnår mer med å vektlegge og rose positiv oppførsel

6. Barnet blir redd, og er mindre(enda) fysisk enn deg

7. Ikke bær "nag" til barnet for foregående negativ oppførsel i det øyeblikket du fanger barnet i å gjøre ønsket adferd(som i at "nå gidder jeg hvertfall ikke skryte, siden det og det skjedde rett før").

8. DU er irritert, ergo er det deg du må gjøre noe med. Ikke barnet.

9.Den eneste en virkelig kan endre, er seg selv. Og gjennom det oppfører andre seg annerledes mot deg.

10. TA DEG SAMMEN!!!! DU er den voksne!

Det er helt ok å ha lyst til å slå, så lenge man ikke faktisk gjør det. Men det er ikke så godt å gå å ha det slik. Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og spurt om de kunne hjelpe. Det kan være ting du kan gjøre annerledes som du ikke kommer på selv.

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er lov å tenke slik. Og du klarer nok uansett ikke å gjøre det. Jeg får ikke gitt deg noen spesielle gode råd annet enn det de andre har skrevet her. Lykke til :)

Ikke 10 like gode grunner synes jeg, men var jo ti grunner jeg ba om;-)

Tror at det ikke bare er 3-års trass på denne gutten. Han sliter nok mer enn som så. Han har et enormt sinne i seg. Barnehagen har også sett det. Han er utrostelig under disse raserianfallene og kos eller snakk eskalerer bare det hele. Samtidig er han ekstremt engstelig for selv den minste ting, og kan få hysteriske engstelige anfall.

Han får timeout på rommet sitt. Da raserer han rommet... Han roses når det er noe bra og han får rose for "mindre" ting enn sine storesøsken fikk. Belønning fungerer ikke, for han skjønner ikke at det er belønning, Han sliter med å skjønne ting og har tungt for å skjønne ting.

Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv og endre min oppførsel for å få andre til å endre sin. Dette har jeg hatt mye av i undervisning opp gjennom årene, men føler at jeg stanger hodet i en vegg nå.. Vi har perioder på ukser hvor vi foreldre går inn i oss selv og snakker rolig til han, ingen heving av stemmen, men han raser like mye. Til slutt sprekker det for oss også..

Har ikke prøvd det med liste, men er litt skeptisk, for han skjønner liksom ingenting... Han skjønner ikke sammenhenger eller enkle ting vi ber han om. Helt ulik sine søsken. Men kanskje vi skal prøve en liste likevel..

Takk for svar!

Annonse

15:37 her.

Jeg har barn med diagnoser, blant annet ADHD og Tourette's. Og barnet er snart voksent. Så om du ikke liker mine grunner, så gidder du heller ikke høre på fagfolk. For det er av dem jeg har lært mye, og lært å sette ord på det samme. Så jeg er ikke helt blank når det kommer til problemer og vansker i oppdragelsen.

Å heve stemmen er ikke det samme som å mishandle. Av og til må det til med litt sinte stemmer.

Slutt med time-out. Overse heller. Time-out er et onde.

OK. Funker ikke belønningen, så finn på noe annet innen belønning. Liker han penger enda? Forstår han at penger er verdt noe? Så bruk det, selv om det kan stride mot hva du liker. Ikke bruk lister, og ikke be barnet samle stjerner. Konkret og fysisk belønning der og da virker ofte best.

En god ide er å tenke nytt, og å tenke utenfor boksen. Ikke tenk hele tiden tradisjonell oppdragelse, men hva som faktisk kan nytte for dere og deres barn.

først og fremst: det er forbudt i vårt land å slå ungen sin, burde være grunn nok?

Har du tengt på om han oppfører seg slik mot deg, fordi han VET du blir irritert? Mange unger "plukker ut" de som reagerer negatvit, og terger ekstra mye. Prøv først å overse holdningen, om det handler om at han slår eller lignende, sett han på en stol med ansiktet mot veggen, forklar hvorfor han må sitte, og hvor lenge, om han reiser seg, starter tiden på nytt. Er en hard kamp, men til slutt vil han forstå at hele dagen hans går med til dette, om han ikke roer seg. Om du takler situasjonen rolig og bestemt, kan han miste lysten til å terge deg, for frustrerte mor er byttet ut med en mor som gir en KJEDERLIG konsekvens av handlingen.

Barn vil samarbeide. Ha det som utgangspunkt. Når han ikke gjør sånn som du vil, er det helt og holdent din feil og ditt problem fordi du takler ham på feil måte. Fortjener han å bli slått på grunn av dine feil? Vil du at han skal "oppføre" seg fint på grunn av frykt?

http://www.babyverden.no/Blogg/Jesper-Juul-pa-Babyverden/Dates/2011/2/Jesper-Juul-A-vare-personlig/

Les dette og se om du kan få noen idéer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...