Gå til innhold

Er det drøyt å be førsteklassingen min fri fra skolen siste dag før høstferien?

Anbefalte innlegg

Han skal tilbringe ferien hos mine foreldre og de bor 60 mil unna. Jeg skal reise oppover torsdag før høstferieuka, og kunne tenkt meg å ta ham med da, men han har jo skole på fredag. Det sitter langt inne å be om fri, kjenner jeg. Han har jo akkurat begynt...

Fortsetter under...

Jeg hadde gjort det. Siste dag før høstferie, vinterferie, juleferie etc. er ofte en "tulle-dag" og når dere skal reise spåass langt så hadde jeg ikke nølt med å ta ham ut av skolen for en dag.

Om dere er en sånn familie som tar barna ut av skolen i 14 dager for å reise til syden to ganger i året ville jeg ikke tatt de ut fredagen før skoleferier i tillegg. Da begynner det blir mye fravær og vi må faktisk tenke litt på hva slags moral vi lærer videre til ungene våre.

De skal en dag ut i arbeidslivet og da er det greit å ha lært fra skoletiden at det ikke er greit å kreve/ta seg fri i hytt og pine.

Men om dere er en familie som holder dere til skoleruta og reiser på ferie når det faktisk er ferie, hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for en fredag eller to i løpet av skoleåret.

mi jente skal også ha fri den fredagen. Det sitter langt inne å frita henne for denne dagen når hun nettopp har begynt, men tror det er mer vanlig enn vi tror :)

Annonse

Når det er snakk om elgjakt så kan du søke om, åhh svarte at jeg ikke husker hva det heter, men er det fri til å få opplæring / tilegne seg kunnskap om et tema (feks. jakt) og da føres det ikke som vanlig fravær.

Hør med skolen din om dette. Vi har en slik ordning ved vår skole, men jeg kommer ikke på hva det heter.

Kanskje noen andre her vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...