Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #26 Skrevet 3. september 2011 Jeg måtte dele "soverom" med mine foreldre ett par år.Dvs vi hadde ikke soverom,bare stuen.Jeg så og hørte det meste denne perioden da mine foreldre antakelig hadde ett normalt sex liv.De trodde selvfølgelig at jeg sov. Hva skulle de gjøre gå i sølibat? Det var flaut,men det verste var egentlig at jeg ble kåt av lydene,det ga meg traumer........
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #27 Skrevet 3. september 2011 Har ikke sagt det er greit heller jeg, men sex på samme rom er fortsatt respektløst av dere. Eneste du kan gjøre er å unnskylde at dere var egoistiske, for at hun skal føle at du faktisk forstår hvorfor hun er sint, så må du inrøme ovenfor henne at dette var galt av dere. Hun vil nok ikke hate deg resten av livet. Mine foreldre hadde sex med meg på samme rom når jeg var 12, det er sårt å måtte oppleve, finnes ikke noe som er greit med dette, og det å si at dere har nærheten fordi dere er glad i hverandre; IKKE si det.. Det gjorde mine foreldre, de viste ikke anger, de mente det var deres rett å ha sex når de ville fordi de var glad i hverandre (far kunne være borte i mndr i strekk pga jobb). Dette ødela mitt forhold til mine foreldre for alltid, vi har fortsatt kontakt, men jeg klarer aldri å akseptere handlingen dems, ikke fordi de gjorde det, men pga måten min mor håndterte det etterpå. Viser du din datter at du vet det var feil av dere, og gjerne si til henne at det var respektløst, vil du se hun med tiden tilgir deg
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #28 Skrevet 3. september 2011 Lite gjennomtenkt av deg og gubben synes jeg. Synes det egentlig var ganske ekkelt gjort av dere. Hvordan ville du reagert og din datter og hennes kjæreste hadde seg i samme rom som du sov, og du hadde hørt alt sammen? Mr. Perfect
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #29 Skrevet 3. september 2011 Psykolog? Ha ha ha kødder du eller? Det ville jeg heller anbefalt til et barn som så vold i familien, men ikke sex. Er det mulig? Så klart det kan føles pinlig for alle parter men ikke verre enn at man kommer seg over det. Jeg har aldri hørt noen si: jeg klarer ikke å ha sex i voksen alder fordi jeg hørte min foreldre ha sex når jeg var 14 år. Da skulle vi i teorien vært utdødd for 100 år siden bodde jo hele familien på ett soverom og i noen land er det slik ennå. Ta en prat med henne, tving henne til å sitte å høre på deg. Vil hun ikke så kan du alltids spørre om du kan ringe venninnen hennes å be om råd...hun vil nok ikke at hun skal vite det.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #30 Skrevet 3. september 2011 Jeg opplevde det samme når jeg var liten. Men jeg turte ikke å fortelle hva jeg hadde sett og hørt fordi alt blei så flaut. Hele sommerferien min var ruinert pga dette, jeg sier bare IKKE greit. Dette er noe dattera di aldri vil glemme, og du burde virkelig be henne om unnskyldning. Tviler på du ville sett eller hørt dine egne foreldre i action på samme rom!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #31 Skrevet 3. september 2011 Jeg er enig med dere i at jeg var dum,ego og hensynsløs..........forsvarer ikke handlingen i det hele tatt,men det har skjedd.....
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #32 Skrevet 3. september 2011 12:37 Du vet jo tydeligvis ikke hvilke traumer det kan påføre jenta, eller hvordan det er å måtte høre/se foreldrene sine ha sex.. Er stor forskjell på å vise kjærlighet og det å ha sex, for barn sin del. Det er en grunn til at man skal være 16 år før man har samleie, hjernen er sjeldent mentalt klar for noe slikt i den alderen jenta er i, og det å da bli "presset" til å overhøre/se sine foreldre ha sex, det kan virkerlig gi medførsel videre i livet. Jeg var selv 12 år når mine foreldre gjorde dette mot meg, klarte selv ikke å ha fysisk kontakt med motsatt kjønn før jeg var 18, og da er det til og med snakk om slikt som å holde hender, kose, kyss.. Hadde ikke sex med samboeren min før vi hadde vært sammen i 1 år! Rart han holdt ut ventingen, men jeg forklarte hvorfor det sexuelle var forstyrrende for meg, og han forsto det.. Det er nå 3 år siden vi hadde samleie første gang, og det er først nå jeg kan ha det uten å få tilbakeblikk fra foreldrene mine.. Alle er ikke like mentalt sterke, og vi som ikke er det, kan faktisk bli nok så skadet av det.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #33 Skrevet 3. september 2011 Dere andre som opplevde dette,så dere mye da.Blir man så skadet av å se en dyne som beveger seg og høre litt tung pusting ?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #34 Skrevet 3. september 2011 Man kan ikke sammenligne det med før i tiden, da var barna vandt fra de var små. Nå i dag er det ikke slik lengre. Psykolog kan hjelpe for å blåse ut kontrollert, tross alt ikke lett å snakke med foreldrene om dette. Det er ikke sex`n i seg selv som er verst, men mangelen på respekt for henne som person og individ. At de hører noe mens de ligger i et annet rom er en ting, men det blir totalt noe annet når det er i samme rom.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #35 Skrevet 3. september 2011 Da synes jeg du skal forklare meg hvordan det kan ha seg at det finnes barn i store deler av Asia, Afrika og sør og mellom-Amerkia. Vi bør jo sende krisehjelp dit straks! Jo jeg har også opplevd dette, men har ikke tatt noen skade av det.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #36 Skrevet 3. september 2011 Jeg har ikke tatt noe psykisk skade av det, men det er jo ikke noe fint minnet og ha med seg i livet... Jeg skulle gjerne vert foruten det minnet, og syns det var veldig ekkelt og kvalmt i ukene etter det skjedde. Fikk i den perioden et litt anspent forhold til foreldrene mine... Men livet gikk selfølgelig videre. Men jeg kommer aldri til å utsette mine egne barn for noe lignende, syns slik "oppførsel" er egoistisk og tankeløst... Jeg får litt assosiasjoner til aper eller huleboere siden en ikke klarer å styre lystene sine.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #37 Skrevet 3. september 2011 Hvorfor drar du inn land som har anderledes oppvekst enn vårt land? Det er rett og slett patetisk, der er det en normalitet at familiene deler samme rom. Det er ikke det her i landet, derfor går det fint ann å unngå å ha sex med barna på rommet. Som jeg sier, alle er forskjellig, fordi om du ikke har tatt noe skade, så er det ikke dermed sagt andre ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #38 Skrevet 3. september 2011 Jeg kan ikke huske å tatt skade av det, jeg sov også på mine foreldres soverom til jeg var 10-11 år, etter det hadde jeg rom vegg i vegg og jada jeg kunne høre ting, men som sagt ingen traumer, eller skader...ble vel mest overrasket over å finne ut at man ikke ble gravid ved kun kyssing
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #39 Skrevet 3. september 2011 At man skal bli mentalt forstyrret av å høre foreldrene ha sex når man er 14 år virker helt vannvittig på meg. Da må man virkelig være "svak" psykisk i utgangspunktet? Det er jeg som fortalte at jeg overhørte mamma og pappa i campingvogna som 13 åring. Det skal mer til for å "skade" en mentalt frisk 14 åring altså, det mener jeg helt seriøst. Klart det er flaut, men man kommer over det! At 14 åringen din konfronterte deg med det og viste sinnet sitt forteller meg at dette er en trygg og sterkt 14 åring som fint kommer over dette. For å være litt ydmyk og vise forstålese for reaksjonen hennes kan du fint be om unnskyldning, dere skulle ikke gjort det med henne i samme rom. Ikke unnskyld deg med at det er normalt, lenge siden dere hadde sett hverandre osv, det er ikke det hun trenger å høre. Hun vet jo det selv innerst inne, hun er bare sinna for at dere ikke tok hensyn til henne og det har hun lov til å være. Fortell henne det, at du forstår sinnet og at du er lei for deg. Så får det blåse over. At hun selv skal få traumer og seksuelle problemer har jeg liten tro på.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #40 Skrevet 3. september 2011 Nei, saken er at vi er mer redd for sex enn mord. Jeg hører jo daglig om unger helt ned i 7-8 års alderen som spiller voldspill med 18 års aldersgrense men ser foreldrene at de på dyr som parrer seg blir det bråk. Ja det er helt greit, både hun og moren er nok flau, men dette virker som ei tøff jente som turte å si hun hørte det så kan aldri tro hun vil bli ødelagt for livet. Så da er det også kanskje på tide at hun får vite at det er greit at voksne som har bestemt seg for å dele livet sammen ikke alltid kan motstå hverandre. Hun burde heller forstå hvor heldig hun er som har foreldre som elsker hverandre i stede for at de foraktet hverandre og heller ville gå hver sin vei. Jeg synes det sitter så mange dramqueen her i dag :-p
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #41 Skrevet 3. september 2011 Synes enkelte her tar helt av i fordømmelsen av hi. Hun sier hun er lei seg og legger seg flat, men i enkeltes øyne er en hyrdestund med mannen hvor uheldigvis datteren har øverhørt/sett noe totalt utilgivelig tydeligvis. Ok, det var uheldig, men av og til gjør man dumme ting, og ikke var det gjort i ondskap regner jeg med. Kan komme på veldig mange andre ting som må være mye verre enn dette på et øyeblikk. Hun overlever nok dette, man skal herdes litt som menneske, ikke sikkert det er bra å bli skånet for alt, selv om denne episoden godt kunne vært ugjort.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #42 Skrevet 3. september 2011 Mange uenigheter her inne, er jo ventet det.. Uansett, unskyld det oven for henne, fortell at det ikke var meningen å være respektløse ovenfor henne, og forklar at hun vil forstå det bedre når hun har samboer/mann hun elsker så høyt som du elsker din mann. Det dere gjorde er jo gjort, kan ikke endre på det, bare passe på at det ikke skjer igjen. Om dere reiser nedover igjen snart, se om dere kan skaffe hotellrom med dør mellom seg, da har hun lett tilgang til dere og kan føle seg litt tryggere, samtidig som dere slipper en ny runde av dette, tro meg, hun kommer til å be om eget rom Uansett, alt du kan gjøre nå er å bøte på "såret", med tid vil hun tilgi, bare hun får det litt på avstand. Man hører jo foreldrene i naboromet også når man er hjemme, ikke så moro, men da har man muligheten til å sette musikk på ørene eller noe til det er over
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #43 Skrevet 3. september 2011 jeg tok mine foreldre på fersken da jeg var 12-13 år....glemmer det ALDRI. Jeg er 39 år idag..så glemmer gjør hun aldri. Vannvittig egoistisk av dere, blir helt målløs. 14 år er temmelig sårbar alder og oppleve sine foreldre ha sex er ikke noe man glemmer, ikke et lekker syn eller noe man har lyst å høre på. Jeg har full sympati med 14-åringen din. Skam deg!!!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #44 Skrevet 3. september 2011 Hvorfor hun var våken??? Hun er 14, hun er på et hotell, hun har truffet pappa for første gang på lenge. Altså, det skal ikke en MasterMind til for å skjønne at man får for det første urolig søvn av alt dette og at man da våkner lett av lyder, eller bare våkner ofte likevel. Slik er jo alle vi andre, tror du det er annerledes for jentungen på 14??
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #45 Skrevet 3. september 2011 Det er en ting å høre foreldrene i et annet rom - men å høre dem, se dem ol. i SAMME rom, ikke ha muligheten til å komme unna, måtte ligge musestille for ikke å røpe at du er våken osv. da snakker vi om et helt annet ballspill altså!!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #46 Skrevet 3. september 2011 Litt forskjell på å måtte dele space over lengre tid og det å ikke klare seg en natt altså.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #47 Skrevet 3. september 2011 Huff når man er 14 år så håper man jo egentlig at foreldrene sine ikke har sex lenger.... Men det er ikke det verste som kunne ha skjedd tross alt.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #48 Skrevet 3. september 2011 Herlighet for en gjeng med kaklehøner! Hi sier at hun angrer, at hun er flau og skulle ønske det ugjort! Hvem har vel ikke tatt dumme avgjørelser som vi angrer i ettertid? Dette er en flau episode, både for datter og foreldre, men det er ingen katastrofe. Hadde det når vært at dyna låg på gulvet mens mamma ble tatt hardt, hadde jeg skjønt at det kan sette spor i et ungt sinn, men litt godlyder under dyna og knirk i madrassa er vel ingen krise? Du skal være veldig glad for at din datter fortalte at hun oppdaget dere, da har dere et godt grunnlagt for dialog. Snakk med henne om at mennesker som er glade i hverandre, har sex, selv foreldre, men at det ikke var meningen at hun skulle merke det. Legg deg flat og beklag og si at du godt skjønner at hun syns det var ubehagelig. Fortell at du også er veldig flau for at hun ble "tvunget" til å oppleve noe som hun ikke burde, men at du håper at hun skjønner at det var en tabbe av dere og at det aldri skal skje igjen. Jeg husker at jeg hatet og aldri ville tilgi mine foreldre, maaaange ganger i oppveksten, men nå har vi det beste forhold. Neste gang hun aldri vil tillgi deg, er det en annen grunn:) er man 14, har man lov å være dramaqueen:))
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #49 Skrevet 3. september 2011 Men er det bare deg hun er sur på? Ikke faren? I så fall synes jeg dere BEGGE skal prate med henne sammen, og at dere BEGGE ber om unnskyldning. Hvis hun blir nødt til å forholde seg til dere begge så ser hun kanskje at det er urimelig å være sur på bare deg for noe dere begge er ansvarlige for. Ettersom faren slipper unna så mistenker jeg at det kanskje ikke er selve handlingen hun er sur for, men at det ligger noe annet bak. Hvorfor ellers skulle hun være sur på bare deg?
Iiiiik Skrevet 3. september 2011 #50 Skrevet 3. september 2011 Herlighet, her var det mange moralister og pekefingre! Som du selv sier, det var kanskje ikke så lurt å ha sex med henne i samme rom. Samtidig tenker jeg at det er langt unna å være en grusom handling overfor henne. Ubetenksomt ja, men ikke respektløst. Hvis jeg som psykolog hadde fått en jente inn til meg fordi hun var "skadet" etter å ha opplevd at foreldrene hadde hatt sex, ville jeg tenkt at hun mer var skadet av å ha en familie som hadde et så anstrengt forhold til sex og nakenhet. Var det min jente, ville jeg sagt unnskyld, at det var dumt at vi ikke kunne holde oss og at vi burde tenkt på at hun våknet. Og så litt ferdig med det. Jeg ville i hvert fall ikke gjort dette til noe hun kunne brukt mot meg for evig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå