Gå til innhold

Hvorfor leker barn på østlandsk??

Anbefalte innlegg

Observerer barna som leker på gulvet her, og de prater konsekvent østlandsdialekt når dukkene skal prate med hverandre. De bruker sin egen dialekt når de forhandler on hva som skal skje videre i leken, men altså kun østlandsk ellers. Husker at jeg gjorde det selv, så det er ikke et nytt fenomen.

Men hvordan prater ungene på østlandet når de leker??

Fortsetter under...

Nå prater barna mine østlandsk uansett siden vi bor på Østlandet.

Så for en stund siden en barnepsykolog uttale seg om dette fenomenet du nevner. Det er en måte barn skiller mellom lek og virkelighet på.

I lek snakker de slik de gjør på barneTV, altså østlandsk.

Heldigvis har de begynt å bli flinkere til å også bruke andre dialekter på barneTV nå..

Når barn rolleleker går de ut av seg selv for å markere at de later som, og å endre dialekt er noe som er lett å markere endring med. At det blir akkurat østlandsk er nok som de andre på tråden svarer, fordi de hører det mest på tv.

Som andre sier så er det for å markere at de går inn og ut av leken. Barn som bor her i trøndelag f.eks bruker ofte østlandsk, men når jeg gikk på førskolelærer studiet hadde vi forelesning om dette, og da lærte vi at mange barn som snakker østlandsk til vanlig ofte kan slå over til svensk. og mange som hadde slektninger o.l fra andre steder brukte denne dialekten under lek. som f.eks brukte vennninna mi (hun sier hun husker det godt selv) å snakke nord-norsk når hun lekte, dette fordi hun hadde en bestemor som bodde i bodø :) artig!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...