Gå til innhold

Søvn - High need baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med high need baby..

Nå er prinsen rundet 5 mnd og sliter forsatt med søvn. Må bysses i søvne på brystet enda på dagtid, kan legge han i vogna rett før han sovner, men da får han aldri sove mer enn 30 min om gangen. jada

for 2 uker siden klarte han å sovne selv - men det varte hm.. 4 dager eller noe og nå er vi tilbake til å vugge han i søvne - hurra! ;(

Ellers må vi samsove hvis ikke blir det hyl og skrik i det undelige hver gang han våkner opp som er : 644377 ganger eller noe, så det vil si nada søvn. han bruker puppen som smokk men kun på natta - prøvd flere ganger med smokk men det også ender med hyl skrik så gir opp da er jeg er så trøtt uansett!! får jeg 3 timer sammenhengde med søvn er jeg sjele glad! Mannen hjelper til mye og får heldigvis sove etpar timer på morgen..

Jeg har akseptert at gutten vår er slik og ja det er jo bedre enn det, det var før, og har mine ritualer for å komme meg gjennom de verste dagene, men det jeg lurer på er nå blir det bedre?

n

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Litt usikker om jeg skulle svare, vil jo ikke ta motet fra deg ;) Min high need baby er nå ni måneder. Han ammes/vugges i søvn fortsatt. Ofte sover han på fanget. Må ofte vugge han på natt også pga urolig søvn. Vi samsover. Akkurat nå ammes han hver time på natt, gjeesp. Har prøvd å ha han i egen seng, men har gitt det opp. Hvis han skal sove i vogn på dagtid, må jeg bruke ca 20 min - halv time på å få han til å sovne. Triller, synger, tøyser, og når han begynner å hyle må jeg avlede han sånn at han glemmer at han er sint. Heldigvis har vi stor hage og jeg kan gjøre dette bak huset hvor ingen ser meg, føler meg litt dum når jeg går der og synger og styrer med vogna, hehe ;) Han sover sjelden lange dupper, dog har det blitt noe bedre de siste ukene, han kan noen ganger sove en og en halv time!! Men da har jeg vugget/trillet/bysset ham flere ganger for at han skal sove videre. Han nekter smokk, flaske, koseklut osv. Det har ført til at når det er snakk om soving, er det kun mamma som gjelder. Han blir rasende hvis pappan prøver å vugge han....

Skrevet

Nei vet du hva.. Det var egentlig akkurat det jeg trengte! Så tusen takk! Trengte faktisk litt motivasjon at det ikke blir bedre, er så lei av alle disse solskinnshistoriene, for jeg hadde en anelse at det kom til å være sånn flere måneder framover.. Ja, min også ammes gjennomsnittelig hver time, men de fleste ammingene sover jeg med ett øye oppe så det er greit. han er urolig hver natt og må gjerne snus på koses på- amme, lure inn smokken etter puppen mens jeg holder fast den ene armen så sover vi vidre en time til ;) er det kune 3-4 ganger i løpet av natta går det bra :)

Verre er det som du sier når han har de kjempe urolige nettene og må vugges,bysses i søvne flere ganger i løpet av natta da er jeg zombimamma hele neste dag.. haha.. Men er vant til det nå :) Hadde ikke så store forventinger før han ble født så syntes ikke jeg har det noe ille, eller trenger noe sympati fra andre, for vi har det egentlig super fint, elsker livet som mamma og elsker den lille prinsen min mer enn alt det eneste er at krever litt mer kjærlighet og nærhet enn andre babyer. og ja vi har tulla og tøysa med vogna vi å, så lenge at jeg ikke gidder å bruke så lang tid med lenger:P sitter heller i en gyngestol med han på brystet så sovner han som regel etter 5 min så ser jeg litt på tv og slapper av i 30min noen ganger mer :) Deilig.. legger jeg han i vogna sitter jeg på anka tillefelle han våkner tideligere å da funker det ikke på bare vugge litt så sovner han igjen, ligger han på brystet merker i gyngestolen merker jeg med en gang han holder på å våkne å jeg kan slappe av lengre. Men du igjen tusen takk! Var egentlig skikkelig deilig for jeg holdt på å bli skikkelig frustert og deppa idag men du gjorde dagen min helt perfekt! :) Nå har jeg fått mye mer energi og klarer å leve lykkelig med han luringen av en baby i noen måneder til, så når han blir 9 mnd kommer jeg sikker til å spørre igjen ;) Men til da - ha det fint så lenge lovina du gjør en fantastisk jobb, og tusen takk!

HI

Skrevet

Her tasser jeg også rundt på terrassen bak huset med ungen skrikende i vogna 4-5 ganger daglig for hans dagdupper; gjerne sokkelesten på regnvått gulv og med mannens enorme fleecejakke som når meg til knærne :P Naboene har ganske så fritt innsyn men nesten like greit; da ser de hvertfall ikke at jeg driver og slår ungen, selv om skrikinga hans nesten høres sånn ut, hehehehe :)

Her kan gutten ha bedre netter innimellom, men det er mangel på system som er litt frustrerende. Jeg veit aldri om han sover i 25 minutter eller 40 minutter på dagtid, og vi kan ha en grei kveld med bading uten tårer, kveldsgrøten fortæres med god lyst og gutten gnir seg i øynene og puppes greit i søvn, også våkner han hver time natta gjennom. Vi kan ha dårlige kvelder med hyl og skrik nonstop, også slokner gutten ved puppen og kan plutselig sove 3 timer i strekk. Så jeg vet aldri om han våkner igjen om en time, eller om det går tre - så jeg blir dessverre ofte liggende våken og vente på at han skal våkne :( Har netter med 7-8 oppvåkninger, og har hatt 2 netter med kun 2 oppvåkninger. Og jeg vet som sagt aldri hva det blir - kan kjenne i magen at ja NÅ sover han, også går det en halvtime så er det fullt kjør i timevis :P

Nå er jeg forkjøla med hodepine og feber i tillegg, så detta blir en deilig helg du! :) Utrulig hva man klarer når man er mamma, og hvilken vitamininnsprøytning man får når babyen smiler strålende mot deg <3 :)

Skrevet

Blei faktisk skikkelig glad av svaret ditt HI :) Det du skriver er som å lese hvordan jeg tenker/har det. Kom på nå at egentlig så er alt mye lettere nå enn da han var mindre. Han kan leke alene på gulvet, ikke så lenge, men likevel. Får gjort litt husarbeid mens han er våken. Før var det umulig pga at han måtte bæres hele tiden. Og bæresjal var umulig fordi han er en stor og tung baby (sikkert fordi han spiser hele natten). Angående soving hadde han en periode da han var 7-8 måneder det han siv tre timer før mat, natten igjennom. Trøster meg med at det er utviklingssprang de periodene han ammer så ofte. Har lest at da trenger de mye feit melk, og den melka produserer vi på natta ;) Og som du sier, det er så mye lettere f

når man aksepeterer at man har en high need baby og innstiller livet sitt deretter. Jeg nyter dagene med den lille store krevende deilige babyen min. Har selvfølgelig dager der humøret ikke er topp (pga søvnmangel og lite tid til seg selv). Syns likevel det er godt å høre at andre har det på samme måte. Får jo høre mange rare teorier på hvorfor han er sånn, vi er for stresset, han er for mye sammen med oss (haha hvor skulle han ellers være ;), vi snorker om natta osv. Huff dette ble rotete, ikke så lett å skrive med en liten krabat som vil ha oppmerksomhet. Uansett, ønsker deg en super småbarnstid :)

Skrevet

Blei faktisk skikkelig glad av svaret ditt HI :) Det du skriver er som å lese hvordan jeg tenker/har det. Kom på nå at egentlig så er alt mye lettere nå enn da han var mindre. Han kan leke alene på gulvet, ikke så lenge, men likevel. Får gjort litt husarbeid mens han er våken. Før var det umulig pga at han måtte bæres hele tiden. Og bæresjal var umulig fordi han er en stor og tung baby (sikkert fordi han spiser hele natten). Angående soving hadde han en periode da han var 7-8 måneder det han siv tre timer før mat, natten igjennom. Trøster meg med at det er utviklingssprang de periodene han ammer så ofte. Har lest at da trenger de mye feit melk, og den melka produserer vi på natta ;) Og som du sier, det er så mye lettere f

når man aksepeterer at man har en high need baby og innstiller livet sitt deretter. Jeg nyter dagene med den lille store krevende deilige babyen min. Har selvfølgelig dager der humøret ikke er topp (pga søvnmangel og lite tid til seg selv). Syns likevel det er godt å høre at andre har det på samme måte. Får jo høre mange rare teorier på hvorfor han er sånn, vi er for stresset, han er for mye sammen med oss (haha hvor skulle han ellers være ;), vi snorker om natta osv. Huff dette ble rotete, ikke så lett å skrive med en liten krabat som vil ha oppmerksomhet. Uansett, ønsker deg en super småbarnstid :)

Skrevet

Åh så bra Lovina! Sitter å smiler fra øret til øret her selv når jeg leser hva du skriver! Ja, vet du, meg å mannen min pratet om det her forrige uke at alt er så mye enklere nå fordi han måtte bæres hele tiden før som du skriver. Nå får man gjort litt og litt og litt.. også har jeg blitt en mester til å gjøre alt med en hånd mens den andre armen bærer lille gull og ikke minst det å distrahere han ;)

Vet du.. hadde vi ikke akseptert det hadde vi blitt deprimert - det er jeg sikker på ;) men føler jeg har blitt ett mye bedre menneske med en high need baby -med unntak av de dagene jeg er så sliten at jeg er en zombi - men det er helt greit det også for hadde jeg ikke hatt de dagene hadde jeg ikke verdsatt alle de andre:) Godt å høre at det er flere ja - du har blitt et samtale evne et par ganger med god fornøyelse! Mannen min ble også super glad å høre om at det finnes flere der ute med samme type baby og samme tanke-gang :)

haha. latterlig... her har jeg tilogmed hørt at han blir lei av å ligge på brystet og han trenger tid for seg selv- stakkars unge! - hadde de bare vist :P

tusen takk og ha en fantatisk deilig krevende småbarnstid til deg også <3

Håper helga har gått bra tross i forkjølelse Madolyn!

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

Svaret ditt har gått meg hus forbi HI. Send gjern en pm, hadde vært koselig å utveksle erfaringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...