Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #1 Del Skrevet 3. september 2011 Når jeg leser om ADHD står det gjerne konkret hva en slik diagnose innebærer. Symptomer og forskning. Men det står svært lite (eller ingenting) om hva et barn med ADHD trenger eller ikke trenger å bli utsatt for. Jeg føler at min 6år gamle sønn kommer inn i en "psykose" når vi gjør noe nytt. Besøker vi et nytt hjem eller får besøk så er det som han er "ruset". Han blir helt vill og hopper rundt. Snurrer på seg selv, åler seg rundt på gulvet og blir veldig hyperaktiv osv. Og det stopper ikke før vi er hjemme igjen. Da er han helt som før. Dette problemet kan jeg løse ved å bare holde oss hjemme. Men vi må jo til butikker, postkontor, apotek, lekeland, lekeplasser, idrettshaller. Vi kan ikke gjemme oss. Når vi f.eks besøker besteforeldre hopper han i sofaer, knuser noe, skal sloss med noen....noe vi ikke overser men forklarer og kan straffe med time-out. Han kan stå på gulvet og bare snurre for deretter å bokse meg. Mitt spørsmål er hvordan vi skal klare å løse dette? Jeg kan gi han en ds og sette han i et hjørne, men er det en løsning da?! Blir så trist når sønnen min er slik. Jeg må presisere at min sønn ikke er uoppdragen, men har bare et energilager uteom det vanlige. Forstår bare ikke hvorfor det bare kommer ut når vi er ute av hjemmet eller når vi får besøk. Noen som har noen lure/gode tips å komme med? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143537366-trenger-mange-tipsr%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #2 Del Skrevet 3. september 2011 Dersom han roer seg med DS i et hjørne, så bruk det. Han kan nok ikke lære dette enda. Forberedelse i hva dere skal og hva du venter av oppførsel, kan hjelpe litt. Har han ADHD, så klarer han enda ikke å styre energinivået sitt og impulsene sine i en alder av 6 år. Jeg har vært i mange parker og HATET det før ungen fikk medisiner. Da var det virkelig snakk om å kun gjøre slike ting for barnas del....... Jeg HATET det. Det er en grunn til at slike symptomer blir satt diagnose på - alle kan ha symptomene til en viss grad, men noen klarer ikke styre dem og de er "over the top" i å bli slik du beskriver. Når sypmtomene skaper vansker for den som har dem, først da er det snakk om diagnose. Fordi det skaper vansker i hverdagen. PS! ADHD kommer ikke av mangel på oppdragelse Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143537366-trenger-mange-tipsr%C3%A5d/#findComment-143537703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandalas Skrevet 3. september 2011 #3 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har en sønn med asperger, og vi har akkurat det samme problemet. Han blir helt spinnvill på besøk eller i butikker. Jeg har ingen løsning, for vi har rett og slett valgt å gjøre alt vi kan for at han ikke skal bli med på slike ting.. Og om han er med så tar vi gjerne med en ds altså. Om vi skal prøve å roe sønnen så må vi prøve å komme på noe gøy han kan gjøre istedetfor det ville, men det går sjelden bra. Ellers prøver vi å forberede han hjemme, med hvordan man oppfører seg på besøk etc. Iblant går det et bitte litet hakk bedre enn andre ganger hvis vi prater ganske mye sammen først. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143537366-trenger-mange-tipsr%C3%A5d/#findComment-143538831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå