Gå til innhold

Jeg hentet jenta mi i barnehagen i dag halv fire og da lå hun og sov!!! Da sa jeg til de ansatte at

Anbefalte innlegg

Jeg var veldig glad for at de la henne til å sove selv om det var sent!

Da vet jeg at hun blir tatt godt vare på og får dekt sine behov når hun er sliten og trøtt.

Også har vi hatt en flott kveld hjemme med noen ekstra timer våken :) Deilig med noen ekstra timer sammen i en hektisk hverdag!

Fortsetter under...

Huff, jeg syns det er så slitsomt med de foreldrene som krever at barna bare skal sove så og så lenge. I hvert fall når de er små og trenger mye søvn. Har noen tilfeller hvor vi får kjeft selv om vi sier at barnet er slitent og lei seg store deler av dagen fordi h*n har mangel på søvn.

Hilsen barnehageansatt

Jeg har gitt de full frihet til å styre søvnen hennes. Hun er halvannet år og står opp ganske tidlig. Da blir hun sliten og trøtt og tilbringer jo flest av sine våkne timer i barnehagen. Har lyst til at hun skal være opplagt og ha det det bra hele dagen, om hun så må være oppe noen timer ekstra på kvelden innimellom er bare koselig!

HI

Jeg forstår godt de som blir irritert over dette jeg. På en vanlig hverdag er det ganske hektisk for mange familier og det kan bli fryktelig mye styr ut av at en av ungene sover klokka halv fire i barnehagen. Om barnet er så trett og slitent så får de prøve ålegge det litt før, mens de andre sover. I en famile på 4-5 så er det greit å ha litt rutiner og det er ikke alle det passer for å ha barnet våkent ekstra mange timer på kvelden og kanskje få mye nattesøvn ødelagt også. Fint for deg HI om dette er greit for deg, men respekter at ikke alle er av samme oppfatning.

Annonse

Så flott at du kan ta det slik :-)

Her fungerer det dessverre ikke sånn. Vi har fire barn vi må ta hensyn til, og det innebærer bl.a at vi må synkronisere dem litt på søvn. Det nytter ikke å forsøke å få en trøtt 4 åring i seng kl 19.30 dersom søsteren på 2 år får være oppe til 22 fordi hun fikk sove altfor mye og lenge i bhg, eller at 4 åringen skal få sove i bhg dersom han er trøtt for så å våkne i 4-5-tiden dagen etter og vekke de andre tre barna som så absolutt trenger mer søvn enn som så.

Når noen foreldre velger å styre søvnen på barna sine, så er det gjerne av gode grunner, som nevnt over her. Det er ikke fordi vi ønsker å være slemme mot verken bhg.ansatte eller barnet selv, men kanskje fordi man skal få en hel familie til å fungere optimalt :-)

Jeg skjønner svaret ditt Alva men om det skjer en gang så kan jeg ikke se problemt selv om man har fler små, er det bedre å ha en hylende trøtt unge en en uthvilt en?

Ja, jeg vil heller ha en hylende trøtt unge hjem enn å tulle det til for alle barna med de ringvirkningene det gir. Jeg har instruert personalet om at vesla ikke skal sove mer enn maks 10-15 minutter uansett, og som regel er ikke det noe problem. Men noen få dager er hun trøtt og grinete når jeg henter, men jeg foretrekker helt klart det framfor at de ansatte hadde overstyrt med og latt henne sove så lenge hun ville. Jeg kjenner vesla, jeg vet hvordan natten blir om hun sover for lenge på dagen, og jeg vet at det går utover alle barna da og dermed hele familien.

Som 4-barnsmamma har jeg ansvar for at ALLE barna mine skal fungere best mulig, ikke bare ett av dem. Og jeg vurdere det til også vesla sitt beste og noen ganger være sutrete og trøtt i stede for uthvilt når jeg henter, nettopp fordi at dersom alle brødrene hennes da sover for lite som følge av det (fordi hun da vekker dem i 4-5-tiden), vi foreldre blir vekket altfor tidlig og blir sliten osv, så blir jo alle trøtte, sure kranglete osv og hele stemningen blir dårlig...også for vesla.

Selvfølgelig har du ansvaret for alle barna skal fungere. Men du sier jo selv at du heller vil ha en trøtt og grinete unge . Da fungerer jo ikke jenta de på best mulig måte da for hun er trøtt og grinete pga lite søvn og har behov for mer.

Jeg har selv 3 små barn, og jeg lar barna mine sove etter de ulike behovene de har. Strevsomt og sliten til tider, men alle er ihvertfall blide og uthvilt. Tenker bare på meg selv jeg når jeg ikke har fått nok søvn og hvile, da blir jeg ofte mer grinete og irritabel og det er ikke noe moro å være trøtt og ikke få lov å sove. Sånn er det vel med barna også.

Sysn synd på jenta di jeg.

Da får du bare synes synd på henne. Du har aldri møtt henne og hatt henne, så du vet jo ikke hvordan akkurat hun fungerer gjør du vel? Eller de andre barna mine for den saks skyld? Det har hendt noen ganger at hun har sovet for lenge på dagen, f.eks om vi kjører langt og hun sovner og sover hele turen. Det som skjer da er:

1. Hun blir umulig å få i seng, og jodler, tøyser, skriker osv så mye og høylytt at ingen av de andre barna får sove heller. Ofte er klokken over 21 før hun sovner (og de andre da får sove), og hun sovner normalt i 19-19.30-tiden.

2. Hun er mer urolig på selve natten, våkner hyppig.

3. Hun våkner i 5-tiden sånn ca, og hun er ikke akkurat stille av seg når hun våkner. Å si "nei lille venn, det er natt og du må sove litt til" og så sutrer hun litt og sovner igjen er ikke noe som skjer her. Hun hyler av alle krefter hun har om vi forsøker å få henne i seng igjen, og vekker da hele familien. Får hun komme opp i vår seng kan vi stagge henne en halvtimes tid med kos, men så vil hun opp, og da vekker hun alle.

4. Alle er trøtte og grinete, og vesla mest fordi hun har sovet altfor, altfor lite!

5. Vi kommer inn i en ond sirkel fordi at hun nå må vekkes for å ikke gjenta dette, og dermed blir enda mer grinete. Eller vi kunne latt henne sove og fortsette på måtene i punkt 1. -4.

Med tre barn burde du bedre enn noen vite at både barn og familier er ulike, og at man som foreldre må forsøke å finne ut av hva som er best for alle sammen. For vesla, og hele vår familie, er det best om hun ikke sover (eller bare sover i maks 10-15 min) på dagen.

Annonse

Hva som er slitsomt med det da??

Det er jo en grunn til at foreldrene ønsker at de skal sove så og så lenge på dagtid, de får ikke barnet til å sove om kvelden eller natten. Det er jo da barna skal sove, ikke slik at du kan slappe av på jobben.

Dessuten ser man jo helt tydelig at barnet kan bli litt trøtt og grinete i noen dager etter endring i soverutinen men da er det jo din jobb å aktivisere barnet slik at det ikke blir så irritabelt...

Dessuten er det helt vanlig at foreldrene til de minste barna som trenger mest søvn gir de ansatte i barnehagen beskjed om å styre søvnen i mes de er der... Så jeg ser ikke problemet...

Hilsen ped.leder på småbarns avdelig

Huff, hva er PROBLEMET med at noen ber barnehageansatte vekke en to-åring (stor forskjell fra ettåring og baby) slik at nattesøvnen ikke blir forstyrret? Kan ikke se det store problemet.

Jeg har en ettåring, og siden hun fremdeles er så liten så kommer jeg ikke til å gi instrukser om å vekke jenta mi om hun sover mer enn 2 timer f.eks. Fordi hun er så liten, og komemr til å være ny i bhagen, så trenger hun all søvn hun kan få. Dessuten har jeg bare ett barn, og det blir ikke slike ringvirkninger som med dere med flere barn.

Men hva er vitsen med å være så jævla bestemt på at Alva ikke burde gjøre ditt og datt.. Jeg er sikker på at jenta hennes ikke lider noen nød fordi hun noen ganger blir vekt av dagssøvnen sin til fordel for den tunge nattesøvnen. Kjenner jeg blir irritert, mange av dere oppfører dere som 3 åringer! Så det er sagt.

Hadde reagert akuratt som deg. Men jeg har også ei jente som hele tiden har styrt søvnbehovet sitt selv helt fint. Om hun sover lenge, sent eller tidlig så skaper ikke dette problemer med leggetiden om kvelden.

Det er da ikke sånn at hun for lov å bestemme selv eller ikke om hun skal hvile på dagtid... legger henne til ca samme tid, men ikke alltid hun sovner og da er det ok. Andre ganger kan hun sove i et par tre timer til tross for at hun nå snart er tre år :)

Hvis ungen har sovet fra klokka var ett ville jeg blitt bra irritert. Jeg har ved flere anledninger opplevd at de har "glemt" å ta opp mitt barn...siden de trodde jeg kom senere for å hente enn det jeg gjorde. Ganske irritert da ja. Ikke fordi jeg ikke fikk lagt barnet, men fordi de ville ha ekstra fri midt på dagen.

Åh så bra svar Alva! Kunne ikke vært mer enig, men det er gjerne slik at de med bare ett barn ikke helt skjønner logistikken det er med å ha rundt 3-4 barn :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...