Gå til innhold

Dere barnehageansatte, hva skal jeg gjøre i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 18 mnd har gått i barnehage i tre uker nå. Den første uka var litt tøff, men nå storkoser hun seg. Er blid og fornøyd hele dagen og søker trøst og kos hos de ansatte. Men hun gråter veldig når jeg leverer. Det gjør fremdeles veldig vondt, selv om jeg vet at hun gir seg fort.

Hun gråter før vi går inn i barnehagen fordi hun vet hva som skal skje. Det går ikke an å sette henne ned på gulvet, da hylskriker hun og river meg i buksa. De ansatte må ta henne ut av armene mine, så leveringen blir en veldig kort prosess.

Bør jeg bruke litt lenger tid ved levering og være der til hun føler seg trygg til å leke på gulvet alene? Det kan ta veldig lang tid.

Eller bør jeg fortsette som jeg gjør nå. Kommer inn med snuppa på armen, sier hei til de som er der og sier til en av de ansatte at jeg tror det er best de bare tar henne med en gang. Sier hade og går.

Hva er best?

Fortsetter under...

Du bør for alt i verden ikke bruke lenger tid, da blir det bare enda værre. Du bør gjennomføre rutinen som du bruker, si at nå skal mamma gå på jobb, kommer og henter deg når jeg er ferdig. Ha en fin dag, få hade klem og gå. ikke nøl, og ikke gå tilbake når hun gråter for da holder hun på lenger og lenger for hver gang.

Er det en stor eller liten avdeling med hvor mange voksne?

Synes ikke du skal bruke lenger tid på levering, da tror hun at du skal være der og dere bare utsetter avskjeden.

Kanskje du kan få 2 faste voksne å forholde deg til ved levering. Det har vi god erfaring med i den barnehagen jeg jobber i. Da er det bare de 2 voksne som tar imot barnet om morgenen.

Vi har hatt barn med veldig tøffe avskjeder med mye grining, men når vi har satt faste voksne på å ta imot har det endret seg og de barna er nå trygge, tillitsfulle og har ingen problemer ved levering.

Kanskje det kan hjelpe din datter

Okei, takk for svar :)

Føler bare at hele situasjonen er ute av kontroll, eller at hele leveringen blir så rotete. Jeg får ikke sagt ordentlig hade og det ender med at jeg sitter igjen med verden dårligste samvittighet.

Når vi leverer sitter barna så fint rundt bordet og koser seg, mens vår lille er helt hysterisk. Det er bare en så vond følelse. Jeg går alltid med en gang jeg har sagt hade, selv om det river litt i hjertet. Hun skriker og skriker

Høres ut som du har en god rutine på leveringen :) Min erfaring er at de fleste barna som skriker veldig når de blir levert, slutter nesten med det samme foreldrene er ute av syne, så er noe de slutter med når de skjønner at foreldrene uansett drar.

De samme barna er som regel blide og koser seg resten av dagen, straks de har glemtat de nettopp ble levert :)

Er i samme situasjon som deg HI.

Jeg sier hade og gir en god klem før jeg går så må de ansatte ta barna (tvillinger) på fanget når jeg går.

Tvillingene er straks 2 år.

Jeg er ikke der å leker med de, har ikke tid heller da jeg har et barn til som skal levers i en annen bhg før jeg kan starte dagen.

De har lekt og kost seg får jeg vite hver gang jeg henter.

Dette er bare en periode vi må gjennom.

Annonse

Hvordan gjøres da dette om de to ikke er på jobb og dette barnet kun har blitt levert til disse? Hørtes rart ut syns nå jeg.

Fortsett som du gjør HI. Høres ut som du gjør så godt du kan ;)

Jeg gjorde akkurat slik som du gjør nå HI, da gutten min gikk i bhg. Mye skriking om morgen. Hver eneste dag sa jeg: mamma må på jobb, henter deg når jeg er ferdig. Ha en fin dag. Også en klem. Så bare går jeg, uten å se tilbake. Første perioden hører jeg mye skriking, men dabber litt av etterhvert. Så etter ca. 1-1,5 mnd senere, så er det ikke skriking i det hele tatt.

Følger han i bhg, så kler han av seg. Og nå fikk vi god tid til en kjempe god klem, sier hele tiden at jeg henter han etter jobben. Så tar han matboksen sin inn og legger i kjøleskapet. Står i vinduet og vinker. Kjempe koselig.

Bare fortsett sånn som du gjør HI. Tar tid, men det vil går over.

"Hvordan gjøres da dette om de to ikke er på jobb og dette barnet kun har blitt levert til disse? Hørtes rart ut syns nå jeg".

06:53

Hvorfor høres det rart ut, hvorfor skulle jeg foreslå det hvis det jeg ikke vet at det kan fungere.

Er jo selvfølgelig basert på to som jobber hver dag og går motsatte vakter så en av de alltid er der. Er jo bare for en periode for å få en trygg start på dagen. Du som synes det høres rart ut, jobber du i barnehage?

Fungerte ihvertfall kjempefint hos oss på to barn med veldig problemer med avskjed. Må jo si at jeg jobber på en stor småbarnsavdeling med mange voksne da.

Fordi den ansatte kan være syk en dag eller to, bli sykmeldt over lengre tid, skal på møte med andre foreldre, skal på kurs, skal følge egne barn til lege, tannlege osv osv osv. det finnes maaaange grunner til at en bestemt ansatt ikke er tilgjengelig akkurat der og da!

Jeg husker fra når jeg gikk på barnehagen jeg... Grein hver gang mamma dro. Det gikk fort over, og jeg storkosa meg i bhg! Vet ikke hvorfor jeg grein, men sånn var det hver dag...ingen forskjell på om amma var der en stund eller ikke.

Men, jeg grein også noen ganger når jeg skulle hjem, da ville jeg ikke dra.. Ja, jeg var rar. Og er det sikkert enda. (griner ikke så mye nå da:-) )

MIn erfaring er at du gjør helt rett. Kort prosess og alltid det samme ved levering så går det fortere over. Også må du vise henne at du er trygg på de ansatte og at det er greit at hun skal være der. Ikke nøle og snu deg tilbake osv. Gjerne vinke hade i vinduet, men da mener jeg fort vink og et smil så går du.

Noen barn må bare gråte litt når mor/far går og så fort de er ute av synet er det glemt. Da er det leken som teller eller frokosten.

Men hvis du føler på dette ut over dagen kan du spørre de ansatte om de kan sende deg en sms når hun er sluttet og gråte. Det henger mye lenger i for oss foreldre med slike avskjeder enn for de søte små...

Jeg bruker å sende en sms til foreldrene om det er noe som jeg merker sliter på dem eller om det er et barn som har en spesielt dårlig morgen. Da er det godt for foreldrene å vite at alt er bra så man slippper å tenke på det resten av dagen.

Jeg har også bedt de som jobber i min sønn sin barnehage om å gjøre det samme . Jeg vil vite at det går fint.

Jeg er ped leder på småbrans avd. og jeg har min sønn i en annen barnehage for jeg tror det er sunt for oss å være litt borte fra hverandre også...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...