Gå til innhold

Noen andre med små brystvorter? ift amming osv..

Anbefalte innlegg

Jeg slet forferdelig med amming, da jeg har små, ganske flate brystvorter. Jenta mi lå bare og gapte over puppen og skjønte ikke at det faktisk gikk an å sutte på selve puppen. Endte til slutt med flaske, noe jeg er veldig lei meg for. Hun var liten ved fødsel (2750 gram) og født til termin. Noen andre som hadde samme problem? og evt var neste barn flinkere med pupp? Vil så gjerne amme neste barn.

Fortsetter under...

prøvde du brystskjold eller hva det heter? blanke greier til å legge over brystvorten og litt utenfor. Barnet suger på plasten som er større en brystvorten din.. Under vil det skapes et vakum som gjør at det flyter melk ut fra brystet og over i babyens munn..

Verdt å prøve!

Prøvde ikke det nei, fikk faktisk ikke tips om det heller.. Hadde en mor som selv ga meg mme, så hun gnagde hele tiden om ikke jeg skulle hoppe over til mme istedet. Nå innser jeg at det absolutt ikke var riktig valg og skulle ønske jeg ammet henne lengre enn det jeg gjorde. Melken er borte nå etter generelt lite amming og pumping uten hell.

prøv å ikke klandre deg selv for dette! Moren din mente nok godt, og rett etter fødsel og med en helt fersk baby er man sårbar og ønsker å ta imot råd fra andre, og spesielt sin egen mor. Du gjorde så godt du kunne! Du gjorde det du mente var best! og husk at barn vokser opp på mme også!

Neste gang kan du gjøre et nytt forsøk :-)

jeg har samme problem. Med mitt første barn holdt vi på i 4 uker før vi var i mål og med mitt andre tok det noen få uker. Brukte den brystknoppforlengeren som ble nevnt over. Det fins en rekke hjelpemidler nå, så bare ta deg tid og ikke stress. Mine måtte mates med pumpemelk i begynnelsen på flaske da de ikke sugde så bra i begynnelsen kombinert med mine små knopper. Jeg syns det var vært slitet de ukene for å slippe flaskebarn. Lykke til.

Annonse

Jeg har veldig små og flate brystvorter så gutten min sleit skikkelig med å få ordentlig val, han ble bare sint av å ligge ved puppen. Så prøvde jeg brystskjold og amminga gikk som en drøm.! Litt mer stress enn vanlig ved å måtte koke skjolda farmen mellom hver gang osv men jeg kunne iallefall amme. Man blir ikke så fort sår med de heller!

Etter noen uker kunne jeg gradvis kutte dem ut.

Jeg har ganske små brystvorter, særlig liten på den ene siden. Plagdes mye med amming i starten, men fikk det bedre til etter et par måneder. Måtte klipe rundt brystvorten for å forme den litt for at snuppa skulle få tak, da gikk det bra. Fikk også bedre til liggeamming enn sitteamming, så ammet mest i senga i starten. Når ammingen ble mer rutinert la jeg merke til at brystvortene vokste når snuppa begynte å amme - det gjorde de ikke i starten, men jeg plagdes litt med den puppen med minst brystvorte gjennom hele ammeperioden. Snuppa ville ha den puppen mindre og mindre, og avviste den helt da hun var ca året, men koste seg godt med den andre fram til hun var 18 mnd. Da sa mamma stopp. :)

Hadde motsatt problem, store brystvorter, som ikke bare var stive hele tiden.. Han klarte på langt nær ikke å gape over slik at de ble stive, så jeg måtte jobbe med brystvortene for at de skulle "skrumpe" inn.. slik at han ble hysterisk før han fikk munnen på, hvor han heller ikke klarte å ta riktig tak. Det og en del andre ting gjorde at ammingen aldri fungerte, og min kjæreste skatt ble flaskebarn. Har vært mye sårt til tider, men når jeg ser for en fantastisk gutt jeg har, så bryr det meg nada :-)

Tusen takk for svar. Er godt å høre at andre også sliter med det samme eller evt det motsatte. Har tenkt veldig på dette i ettertid at jeg ga litt for lett etter, men får prøve mer med neste. Ville jo så gjerne amme min lille..

HI

Jeg har knøttsmå pupper med enda mindre brystvorter, og slet veldig med amming av førstejenta. Hun var liten og slapp ved fødsel, og aldri særlig sugevillig. Fikk tilslutt til ammingen ved hjelp av brystskjold, og slet meg gjennom 2 måneder med stressende amming før jeg tilslutt ga opp. Var derfor sikker på at nummer 2 også kom til å bli flaskebarn, men den gang ei:) Hun tok puppen lett som en lek helt fra starten, og ammingen har gått som en drøm helt siden dag 1, uten skjold eller annet sress!

Så det er håp!! :)

Jeg skjønner ikke helt hva en liten brystvorte har å si for ammingen? Barnet skal jo ikke sutte på selve brystvorten, den skal bare peke mot ganen. Barnet skal ikke se ut som det suger på et sugerør, men se ut som den gaper over en hamburger- når den ammes. Kanskje det bare er feil ammeteknikk?

Lykke til :)

Annonse

Jeg hadde sammeproblem, men fant en løsning på det. Brukte mye brystskjold i begynnelsen. Når han ble litt større holdt jeg en finger under brystvorten og en over. Klemte slik at han fikk tak, og da klarte han å holde brystvorten i munnen.

ikkje plag deg sjølv med dette.. min første amma eg i 3 måneder, det var en reint helvette, angrer på at eg ikkje slutta før. men 2 mann amma eg 1 uke før eg fekk betennelse i puppen og brystvorta så da gikk me øve til flaske.. og syntes det var en mykje bedre oppelevelse en med første... alle sa at eg måtte kose meg og nyte tiden men det var rell og slett heilt for jævlig.. eg prøver nå og skal ikkje vurdere å amme en gang, skal rett på flaske.. ingen leger, jormødre skal få ødlegge den første tiden med babyen... så slapp av, men et flaske barn for du mer søvn og roligere unge... kos deg masse og nyt tiden for det kan du nå som du ahr full kontroll på kor masse babyen drikker osv

Jo, små knopper og flate knopper vanskeliggjør ammingen. Og er du lys i huden, blir du lettere sår. Dette og mye annet fester seg når du leser side opp og side ned om ammeproblemer fordi du sliter :). Veldig store pupper er heller ingen vinner. Hi: du prøvde, det gikk ikke. Kanskje neste gang? Da kan du oppsøke ammehjelp feks. Det er ikke alle denne ammingen går så greit for.. Jeg strevde i fire måneder, likte det aldri, men holdt på i et drøyt år. Vet ikke om det var verdt det...

Brystvortene mine er på samme størrelse som de var i 4. klasse, og puppene er ikke spesielt mye større de heller. Men hadde ingen problemer med ammingen, babyen skal jo ha brystvorten langt ned i halsen, ikke bare sutte rundt selve den, om du skjønner. Her tenker jeg feil ammeteknikk. Problemet er å få babyen til å gape høyt nok, de skal presse melken ut av puppen, ikke suge den ut.

Ved et evt neste barn ber du im hjelp på barsel, så viser de deg hva som er best for deg og dine pupper i forhol til amming =)

Men altså, igjen, JO; det er et problem med små knopper. Det står i journalen min fra barsel. Uansett ammeteknikk vil det for noen bli vanskelig fordi barnet ikke får knoppen opp i ganen. Selvfølgelig desto viktigere med ammeteknikk og god veiledning, men tro meg jeg hadde mange timer med veiledning. Alle damene sa: dette ser fint ut, han tar godt tak. Det eneste som hjalp var at han fikk større munn, og det tok jo sin tid. Ammingen var aldri bra for min del, selv etter ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...