Gå til innhold

Min 2 timers fødsel :) (ble litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa jeg skulle dele min fødsel historie så her kommer den. 

Våknet om morgenen etter en god natts søvn med regelmessige kynnere som kjentes godt i magen og korsryggen. Ikke noe veldig vonde greier men de strammet bra. Leverte storesøster i barnehagen, spiste frokost og tusslet en tur på en times tid. Kom hjem og spiste litt mer før jeg sovnet på sofaen. Sov en god time og når jeg våknet var sammentrekningene borte. Jaja. 

Vasket gulvene som planlagt og fortsatte med litt rydding før handling, henting av storesøster og middagsforberedelser. 

Et eller annet sted i alt det der begynte sammentrekningene igjen. Fortsatt ikke noe spesielt vondt og jeg tenkte ikke så mye på det. Vi spiste middag og dessert og koste oss. Barnetv-tid. Sammentrekningene begynte å komme litt oftere så nå begynte jeg å ta tiden. Ca 1 min og 15 sekunder lange og hvert 3,5  - 4. min men fortsatt ikke nevneverdig vondt. 

Men det presset utrolig nedover. Mannen mente at det kunne være greit om storesøster overnattet hos besteforeldrene den natten, sånn i tilfelle. Jeg var litt skeptisk og trodde det skulle gå lang tid ennå men de kjørte nå avgårde til slutt. 

Og glad er jeg for det. Mens de var borte fikk jeg en skikkelig rie. Og for en rie det var. Men det ble med den. 

Gikk i dusjen og pakket litt ting i baggen. Fikk en ny en. Like kraftig. Ringte til storken og fikk de mente jeg burde ta turen siden jeg var andregangs og det presset sånn. 

Sjekket vel inn rett over ni om kvelden. Også gikk det slag i slag. 

JM sjekket åpning ca 2120. Det første hun sa var "Oj, hun ligger virkelig langt nede". Var kun 2 cm åpning så både meg og mannen trodde vi måtte reise igjen. Men hun ville at vi skulle bli og se det ann litegranne ettersom hun lå som hun gjorde. Ca 2140 begynte riene. Skikkelig intense rier. Jeg gikk i sirkler og pustet som en tulling og kjeftet på mannen om han sa jeg var flink. Ca 2230 (siste gang jeg så på klokken) var det tid for ny sjekk. 6 cm åpning. Og riene kom tett. Gjerne 3 i slengen uten pause. Jeg virkelig kjente at ting åpnet seg. Sammtidig som jeg hadde en følelse av at noe presset feil sted (hvordan kan jeg vite det egentlig?!). Klarte ikke forklare JM og baby hadde det fint i magen. 

Etter noen rier til måtte jeg plutselig presse. JM sjekket men jeg måtte vente litt. Husker ikke hvor mange. Jeg satt/lå i sakkosekk nedenfor sengen, mannen satt bak meg og støttet. Så fikk jeg lov å presse litt. Midt i rien gikk vannet. Jeg traff veggen og baggen 2,5 -3 meter bortenfor. JM var imponert og sa hun var glad hun ikke hadde stått der. Men det var vannblæren som hadde holdt åpningen åpen så nå hadde den kollapset litt. Og baby var ikke helt riktig snudd. Jeg måtte for all del ikke presse mer. Intense pressrier og jeg skulle ikke presse. Det er det vanskeligste jeg har gjort (eller ikke gjort) i hele mitt liv. 

Vet ikke hvor mange rier jeg måtte stå over. 

Føltes som 100. Fosterlyden økte litt så de snakket om å sette på overvåkningsbånd. Men så fikk jeg lov å presse litt. Neste rie fikk jeg vel presse halvparten så mye som jeg ville. Hodet stod i åpningen og jeg fikk kjenne. Neste rie fikk jeg presse enda litt. Fikk beskjed om å være klar - jeg skulle "ta i mot" henne selv.  Hode og skulder ble hjulpet ut og jeg fikk løfte henne opp på brystet. En helt ubeskrivelig følelse å løfte henne opp og ut av meg selv.  Hun skrek med en gang og mannen gråt litt han også. Hvisket han var så stolt av meg. Lillesøster begynte å lete etter puppen med en gang. Smågryntet oppå meg. Jeg fikk klippe navlestrengen. Fødselsklokkeslett ble 2319. 

Jeg måtte ha to sting i ene leppen. Samme som forrige gang. Lillesøster gryntet og leitet oppå meg fremdeles. 

Endte med at hun lå face-down på puppen og diet mens jeg ble sydd. Vi ble liggende på fødestuen til nesten kl 03. 

Lillesøster hang på puppen hele tiden. Ble flyttet på tomannsrom så mannen måtte reise hjem for resten av natten. Jeg og lillesøster ble værende akkurat så lenge som vi måtte. Så vi reiste etter legesjekken og JMsamtale morgenen etter. 

Alt har gått som en drøm. Lillesøster er kjempeflink å spise. Jeg har rikelig med melk. Storesøster bare koser og vil hjelpe til. Så akkurat nå er ting så rosenrødt som det "skal" være. Håper virkelig det fortsetter sånn.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk! Gratulerer så mye!!!! Åh nå gleder jeg meg

Skrevet

Hærligt!!! Gratulere med fødselen, kan tenke meg det var stort å ta imot sjøl :o) Å masse grattis med jenta deres.

Skrevet

Å så herlig! Blir så rørt over fødselshistoriene her inne :) <3

Skrevet

ååååh...gratulerer så masse! Er veldig spendt på hvordan min fødsel nr 2 blir :-) Kos deg med lillesøster !!

Skrevet

Takk for gratulasjoner!

Ja, var stas å ta i mot selv. Hadde tenkt en del på og hatt lyst til det lenge så veldig glad jeg ting gikk så greit så jeg fikk lov. Klipping av navlestrengen ble litt sånn på sparket men er glad jeg gjorde det også.

Fine minner.

Lykke til til alle dere som venter enda :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...