imsdal92 Skrevet 2. september 2011 #1 Del Skrevet 2. september 2011 beklager for nok et slik innlegg, men har ingen tidligere erfaringer fra nav, og har jo hørt at man ikke får noe klart svar fra de selv Noen som vet ca. hvor mye jeg får hvis jeg melder meg som arbeidsledig? Samboer har fast jobb. Jeg er gravid og har termin i midten av Februar.. vet at de har plikt til å skaffe meg jobb etter 3 mnd som arbeidsledig? Men da er det jo ikke lenge til jeg kan ta fødselspermisjon uansett Vertfall, noen som vet ca. beløp når du har samboer med fast jobb, og er arbeidsledig selv? Er 19 år, så har ikke opparbeidet meg noe særlig inntekt i tidligere år Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143535433-hvor-mye-f%C3%A5r-jeg-som-arbeidsledig-n%C3%A5r/
Anonym bruker Skrevet 4. september 2011 #2 Del Skrevet 4. september 2011 sakset fra www.nav.no: Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du ■har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent hvis du er permittert) ■har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt ■er reell arbeidssøker ■er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag ■bor eller oppholder deg i landet ■som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student Har du ikke jobbet noe særlig før har du sannsynligvis ikke tjent nok til å kvalifisere til dagpenger i tillegg til at du jo i utgangspunktet må ha hatt en jobb for å ha rett på dagpenger.. Ut fra det du skriver har du neppe krav på dagpenger, vil oppfordre deg til å finne deg en jobb snarest slik at du sparer opp penger om du skal ha permisjon for du kvalifiserer ikke til foreldrepenger om du ikke har jobbet de siste mnd ettersom man må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter 3 uker før termin for å få foreldrepenger.. Du kan søke engangsstønad på 35 000 kr fra nav men vil ikke få noen penger utenom barnetrygden på 970 kr i mnd om du velger å ta ut permisjon utover de 6 ukene mor MÅ ta... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143535433-hvor-mye-f%C3%A5r-jeg-som-arbeidsledig-n%C3%A5r/#findComment-143541201
imsdal92 Skrevet 8. september 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 8. september 2011 Hei og takk for svar Er veldig klar over at jeg ikke har rett til annet enn engangsstønad, og ikke rekker jeg å jobbe meg opp til foreldrepenger heller :/ Rekker det akkurat ikke, desverre.. Men siden alle maser slik om at jeg må melde meg arbeidsledig med det samme, så virket det som om det var noe økonomisk støtte man kunne få der.. er jo samme om jeg står oppført der eller ikke, når jeg uansett ikke får noe "hjelp av de". Får heller finne en vikarjobb med en gang, virker lurest Takk for hjelpen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143535433-hvor-mye-f%C3%A5r-jeg-som-arbeidsledig-n%C3%A5r/#findComment-143558655
annek89 Skrevet 20. september 2011 #4 Del Skrevet 20. september 2011 hei! nav har ikke plikt til å finne jobb til deg, det er du bare heldig hvis de gjør... men de kan mase på at du skal søke på jobber og gå kurs osv... jeg snakka med nav om engangsstønad osv i går, siden jeg er arb. ledig selv. Du burde nok registrere deg som arb. ledig og søke engangsstønaden., den skal du kjøpe barneutstyr for og leve på i 3 mnd, så kan du jo (selvom noen synes det er et nedelag, men det er det jeg må gjøre) søke om sosial stønad, etter og/eller før de 3 mnd, da får du sosial stønad som er på nesten 4000,- + barnetrygd som var på 900 et eller annet,- + ca 2000,- så det blir ca 7000,- i mnd, men det er altså da etter at barnet er født, etter du har levd på engangsstønaden i 3 mnd... det er det jeg fikk beskjed om i går av nav i allefall, så du burde ikke vente med å registrere deg arb. ledig er bare å få gjort.... Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143535433-hvor-mye-f%C3%A5r-jeg-som-arbeidsledig-n%C3%A5r/#findComment-143595432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå