zassy☆ Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Når begynte babyene deres å få faste rutiner og gjorde dere noe selv for at de skulle få det? Når startet dere i såfall med dette? Når sov de lenger i løpet av natta? Ellers, noen gode tips rundt dette med rutiner og søvn? Jeg fullammer, Jenta mi er 4 uker nå og spiser hver 2. til 3. time hele døgnet og har egentlig ikke noe rutine enda..tenker på om jeg skal legge henne til samme tid hver kveld men har egentlig ikke blitt enda..hun sover oppe sammen med oss til jeg legger meg rundt 22-23 på kvelden, men er det dumt å ikke bare legge henne i vugga tidlig på kvelden? Er redd for at hun får uvaner etterhvert hvis jeg ikke begynner å lage litt rutiner, men samtidig er hun jo så lita enda. Når begynner de å våkne tidlig på morgenen egentlig? Her våkner hun jo bare for mat eller bleie og kan så sove nye to-tre timer igjen uansett når på døgnet. Er det dumt av meg å ligge lenge på morgenen for å ta igjen søvn, burde jeg stå opp med henne tidligere for at hun skal skjønne det er morgen liksom? hehe. Mange spørsmål her, er litt usikker på hvor lenge jeg kan fortsette som før her. Det eneste "rutinemessige" jeg gjør er at på natta er det mørkt og hun sover i vugga, skifter bare bæsjebleier og gjør dette i mørke omgivelser med lite prat på natta, mens på dagen ligger hun i bagen i stua i lys og med hverdagslig lyd og aktivitet rundt seg, blir bært en del også, og snakker/synger ved stell og ellers når hun er våken. Noen som har noen tanker rundt dette eller egne erfaringer?
Moonfreckle Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 Hei! Jeg vil bare skynde meg inn for å skikkelig skryte av min sønn, som nå er 9-10 uker gammel og som de siste 4-5 døgnene har sovet HELE natten igjennom! En natt sov han i elleve timer. Så det lover godt, men e rjo ingen garanti for at det holder seg slik. (dog har det fungert noenlunde likt med de to foregående babyene mine) Jeg har ikke gjort noe annet enn deg, zassy, latt han sove i sengen sin om natten = mørkt og stille, og i hengekurven i stua/barnevognen på dagtid = lyst og lyder.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Tja, rutiner og rutiner... Er jo ikke så lett når de er så små, men de første ukene her la vi minsta når det var seint nok;) Altså, når hun var klar for mat og vi følte det var på tide å legge oss var det på med pysj, mat og seng. Alle våre tre har lagt seg godt i egen seng fra første dag omtrent, så vi har kunnet gjøre omtrent det samme med dem alle tre. Etter hvert ble det slik at hun plutselig sov lenger enn vanlig mellom måltidene på kvelden, og vi hadde en liten periode hvor vi vekket henne for å få på pysj og gi mat for kvelden fordi hun tydeligvis hadde begynt nattsovinga tidligere enn normalt. Så da begynte vi å legge henne etter mat dersom ho spiste ca kl 21. Et par uker etter det er nå leggetida hennes en gang mellom 20.30 og 21.30. Hun er snart 10 uker. Regner med å holde på slik en stund til før hun får helt fast leggetid om kvelden. Syns fortsatt det blir litt "tull" innimellom, og det var litt vanskelig å få formulert dette tydelig, men syns i grunnen du har gode rutiner allerede for legging og natt... Holde det mørkt om natta og ingen prating er jo tegn nok til babyen om at det er sovetid:) Babyene justerer seg som oftest fint selv, og man merker når de blir tidligere klare for natta. Det er iallfall min erfaring. Tar som regel noen mnd før de er inne i rutiner. Man pleier vel å si ca tre mnd, men det er nok ganske individuelt... Følte dette ble litt rotete, men sover litt lite for tida, så hodet mitt er generelt ganske rotete... Forhåpentligvis fikk du litt ut av alt rotet;)
zassy☆ Skrevet 2. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. september 2011 hehe så utrolig bra at han sover hele natten 11 timer, wow :-O ammer du også? men har du lagt ham for natta tidlig på kvelden eller? Får vel bare være tålmodig så kanskje det går seg til, hun er jo veldig lita enda, og også prematur. godt å høre fra andres erfaringer
zassy☆ Skrevet 2. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2011 takk ja jeg fikk mye ut av det og syntes ikke det var rotete forstår det sånn at jeg finner vel ut av det etterhvert og trenger ikke stresse henne inn i noe mønster hun ikke er klar for. leser mange steder om viktigheten av rutiner, f.eks bading og fast tid for kveldsstell og legging, men gjelder kanskje når de har blitt litt større. Takk for svar
Moonfreckle Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Jeg gir melk på flaske, siden han aldri har villet ta puppen... Så jeg har jo den fordelen at han eventuelt kan få litt mer på kvelden, men jeg pleier ikke gjøre det. Han sovner (i det siste) mellom klokken åtte-ni om kvelden, og sover til ca halv seks om morgenen. Fantastisk!
Petrine +spire=❤ Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 Hei zassy 4 uker allerede?? Ja tiden går fort! Her er lillemann 13 dager Jeg ser at han allerede har ett mønster. Han får siste måltid før natta ca 23:30-00:00. Da sover han til ca 03:00. Legger seg ned uten problemer å sover igjen til ca 07-08. Så litt mat og soving igjen til ca 10-11. Etter det er han oftest våken i 2-3 timer før han igjen har seg en god dupp. Jeg tror at det viktigste er at en viser tydelig forskjell på natt og dag, noe du allerede gjør. Da tenker ihvertfall jeg at dette kommer av seg selv
lillenims Skrevet 2. september 2011 #8 Skrevet 2. september 2011 Som flere andre tror jeg det er lurt å vise forskjell mellom natt og dag, men om natta varer fra 19 til 10 så er det helt i orden. For deres (foreldrenes) skyld kan det være greit å ha noen rutiner, siden det tar tid å lage rutiner og det kan være greit å ha dem på plass sånn rundt 3-4 mnd. Med rutiner mener jeg da sånt som bading, leggerituale, nattasang, hvordan dere håndterer mini om natta osv - ikke så nøye at det er på akkurat samme tid hver dag, viktigere at dere lærer hva dere pleier (ønsker) å gjøre, om du skjønner. Men om dere synes det blir stress nå så er det bare å vente med det. Barn under 3 mnd kan ikke skjemmes bort, så ikke tenk noe som helst på at du skal ha en spesiell frekvens på amminga, natteritualer som får hele familien til å gråte eller noe slikt (noen barn får slike rutiner tidlig, og det er jo fint). Amming når barnet viser tegn til å være sultent er toppers
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Rutiner på så små babyer er egentlig mest for foreldrenes del, siden babyen ikke skjønner det kvekk uansett og fortsatt styres av de basale behov, og ikke klokka. Det sies derfor at man ikke trenger å stresse med dette før de nærmer seg 3-4 mnds alder, fordi de da vil begynne å produsere et hormon som naturlig gjør dem trøttere tidligere på kvelden, og som gradvis vil føre til at også morgenen blir stadig tidligere. Dette skjer som regel helt av seg selv, så er det bare opp til oss foreldre å følge med på babyens signaler og legge til rette for søvn når det behøves. Så kos deg med din nyfødte og ikke tenk så mye på faste klokkeslett og rutiner riktig enda, det kommer tidsnok
zassy☆ Skrevet 7. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. september 2011 Hei petrine ja tiden går utrolig fort! da ble de veldig like i alder gullene våre går det bare bra med deg? Du som har så mange fra før har vel litt å henge fingrene i. synes det er travelt med bare 1 jeg men vi koooser oss :-D lykkeli & gla takk for svar, da skal jeg senke skuldrene litt med dette det kommer når det kommer da
Gjest Madolyn Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Zassy: ja bare slapp av med det, noen babyer sover natta gjennom fra de er nyfødte, noen gjør det ikke før de er flere år gamle.. Her er gutten straks 5 mnd og det var i uke 8 vi starta med kveldsbad, pysj osv. Han våknet hver time/annenhver/tredjehver time natta gjennom da, og ville opp i 3-4-tida. Det ble gradvis bedre ettersom ukene gikk og gutten ble mer selvstendig; kuttet samsoving og etterhvert aksepterte å løftes over i egen seng. Og det var først når han var 4,5 mnd og startet med kveldsgrøt, samt kom inn på eget rom og etter MYE trening på å finne søvnen selv i stedenfor å sovne ved puppen, at han begynte å sove lengre enn 2-3 timer i strekk på natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå