Gå til innhold

Har en 2. klassing som tar bussen til og fra skolen hver dag.

Anbefalte innlegg

Altså, han er for ung til å ta bussen alene, så jeg følger han hver dag til skolen med buss. Lurer bare på om han har rett på skolekort? Vi har 2,5 km vei til skolen.

Prøvde å finne noe på oslokommune.no, men fant ikke noe om dette. Lurer bare på om det er noen som vet?

Fortsetter under...

Følger du han på bussen?? Han er da gammel nok til å ta buss alene!

Grensa er vel 4km hvis jeg ikke husker feil. Hvis det er farlig skolevei kan det være mindre! Du må spørre skolen om det!

Jeg følger han, fordi bussen går fra motorveien, og han er ikke helt kjent med den ruten bussen kjører helt ennå. Han fikk taxi til skolen første året, men da kjørte taxi en helt annen rute. Nei, jeg tør rett og slett ikke å la han ta bussen alene ennå.

Grensen for gratis skoleskyss er 4 km, men det er skolekort jeg lurer på.

HI.

Sønnen min kom ikke inn på den skolen som ligger nærmest, fordi vi tilhører da ikke den skolen. Vi ligger på grensen. Søkte inn, men fikk avslag. Derfor må han gå på den skolen som ligger lenst unna, som vi hører til. Selv om han hadde brukt 10 min. til den andre skolen, istedenfor buss.

HI

Annonse

Skolekort er så vidt jeg vet for dem som har krav på gratis skoleskyss. For førsteklassinger mener jeg grensen går ved 2 km, mens for de eldre elevene tror jeg grensen er 4 km. Man kan også ha krav på skyss om det er en spessielt farlig skolevei eller om barnet har spessielle handickap som gjør at det ikke kan gå.

2,5 km er ikke langt å gå for en normalt utviklet andreklassing. Hadde ikke det vært en greiere løsning? Da hadde dere sluppet hele bussen og barnet hadde fåt rørt på seg i steden.

Jeg tok buss aleine uten moren min hver dag fra 1-3 klasse men det var skolebuss med elever fra 1-6klasse og så halve 4 klasse etter jeg hadde byttet skole, og da tok jeg en buss med en hel gjeng videregående skole elever...

Men hvis gutten din tar kollektiv buss, ja da skjønner jeg at han kanskje er for liten.

Da jeg var yngre så måtte en bo mer enn 3 km fra skolen fr en fikk busskort

http://www.tryggtrafikk.no/Med+buss+til+skolen.b7C_wJnW5O.ips

Se denne linken. Han har i utgangspunktet ikke rett på busskort, grensen for 2. kl. er 4 km. MEN dersom veien er farlig eller vanskelig kan han få det likevel.

Annonse

Min gutt har tatt bussen til og med som 5-åring på skoletilvenning, da jeg ikke hadde mulighet til å kjøre ham eller være med ham - mormor fulgte han til og fra bussen, og han synes ikke det er skummelt. I 1. klasse ville han gjerne ta bussen når han hadde mulighet for det - hvis jeg var hjemme med syk minstemann eller av andre grunner begynte sent. Han er nå i 2. klasse og går i butikken, og tar skolebussen alene uten problemer. Jeg synes du bør forsøke å få ham trygg på det å ta bussen, og forklare enkelte kjøreregler som gjelder for busspassasjerer - det med belte, oppførsel, hensyn til andre passasjerer, innestemme osv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...