Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lenge det skal tas hensyn til at de er premature.

Jenta mi kom i uke 35. Grunnen til at jeg lurer er at vi må vente to mnd etter at hun har fylt på 2 års kontroll.

Trudde de sier at ved to år skal det ikke være noen forskjell på termin barn og premature barn (unntak veldig premature)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes rart ut- de likestilles stort sett fra 2 år.

Min gutt er født i uke 30 og vi fikk 2 års kontroll 6 dager etter fylte 2 år.

Skrevet

Har ikke ventetiden med hvor mye de har å gjøre på helsestasjonen og ikke om barnet er prematur eller ikke?

Vi fikk ikke 2 års kontroll før 4 mnd etter 2 års dagen, og vi har ikke prematurt barn.

Helsestasjonen hos oss har generelt mye kø og lite folk.

Alle kontrollene vi har skulle vært på med begge barna har vært senere enn navnet på kontrollen tilsier.

Dersom det er noe du er nervøs for eller lurer på ville jeg bare ha ringt og hørt om når dere kan komme.

Skrevet

kan ikke forstå at det skal ha noe å si for 2 års kontrollen når hun er født i uke 35, det er jo bare 2 uker før det som regnes som normalt og skulle ikke ha noe å si når hun er 2 år.

Mitt tantebarn er født i uke 34+6 og det var bare den første måneden det var noen forskjell på henne og andre barn. Hun har fulgt de vanlige helsestasjonskontrollene til samme tid som andre.

Skrevet

Fikk ikke inntrykk av at det var ventetid. De som er født etter henne i mammagruppa har allerede fått innkallelse rundt bursdagene (samme helsestasjon), og de som var født i juli, fikk komme inn i juni. Vi har fått time i oktober.

Ett års kontrollen fikk vi ett år etter min termin dato, fordi det var vanlig her med premature barn. Men ser ikke nødvendigheten med det lenger, syns det har hengt unødvendig lenge i.

I tillegg til alle de skjemaene man må fylle ut og alle øvelser som skal gjøres til hver eneste kontroll. Om hva hun klarer og ikke klarer. Hvis ikke blir en haug med spsialister koblet inn (kjempe flott med de med veldig premature barn, men syns det er litt latterlig med hu min som ikke har vært sein med noe)

Føler man blir litt ekstra overvåket. Kan jo hende det bare er min komune som er så veldig påpasselige, hehe

Skrevet

Jeg har en sønn som er født i uke 32. Og han har fulgt alle kontroller som vanlig. Men her har det vært vanlig med to årskontroll når barnet er rundt 2 år og 3-4 måneder.

2 årskontrollen går mye på å se hva barnet kan av ord og om forståelse for det som blir sagt.

Skrevet

jeg har nylig fått et prematurt barn, og vi følger alle kontroller etter fødselsdato, ikke etter termindato....

Skrevet

Har ei premature jente, og har fulgt kontrollene som hun var født til termin hele veien.. Men da vår toåring (ikke premature) ble innkalt på toårskontroll var han to år og nesten tre mnd. Fikk da forklart at de gjerne innkalte de rundt tre mnd etter de fyller to år for å la de komme litt lengre språklig- de luker vel lettere ut de som kanskje trenger ekstra oppfølging ved å gjøre det slik. Så går utfra at det ikke har noe med at jenta deres er premature å gjøre:)

Skrevet

Takk for mange svar.

Vi har fulgt alle kontroller som at hun skulle vært født til termin, men ser det da blir gjort veldig forskjellig siden flere av dere med premature barn har fuglt kontrollene fra når de er født. Også har de mange ekstra kontroller for premature ved vår helsestasjon.

I tillegg har jeg fått noen grusome skjemar med masse spørsmål om barnets utvikling til hver eneste kontroll. Rart det skal være så forskjellig rundt omkring.

Men det kommer vel en innkallelse til oss snart tenker jeg :)

Skrevet

Hmm.. ja, merkelig at det er så ulikt.. her var vi ofte til veiing den aller første tiden, etter det har det ikke vært noen ekstra kontroller- bortsett fra etpar ekstra timer til fysioterapeut. Men nå er vår bare 7uker premature da, har kanskje noe å si? Har ikke fått ett eneste skjema i alle fall... og de spørsmål jeg hadde i starten fikk jeg dårlige/ ingen svar på, så ringte prematureposten på sykehuset vi var når jeg virkelig lurte på noe. Ble skikkelig skuffa over helsestasjonen der, de virka uskolerte på premature, og det at hun var premature måtte jeg flere ganger minne de på- da de påpekte at hun var "veldig liten", ikke hadde begynt å bable enda, og etpar andre ting... de trakk altså ikke fra de sju ukene hun kom for tidlig... skikkelig uprofft. Var veldig glad for den "skoleringen" jeg fikk på sykehuset, følte jeg visste mye mere om premature enn de på helsestasjonen....

Jaja, da fikk jeg klage litt igjen ;) Lykke til på toårs- kontrollen- når den måtte komme :)

Skrevet

Takk for det :)

Veldig rart dere ikke har fått mer oppfølging, hu min er bare fem uker prematur og vi har blitt litt i overkant følt opp.

De 2,5 første mnd gikk vi til veiing hver uke (hu brukte litt tid til å legge på seg). Så var det kontroll hver mnd frem til hun var 8 mnd. To ett års kontroller, en til da hun var født og en korrigert til termin. Så på 1,5 års kontroll korrigert til termin. Og selvfølgelig de grusomme skjemane som jeg måtte fylle ut ved 6 mnd, 1 år og 1,5 år. Får man for lav score på disse blir et ressursteam koblet inn.

Men vi har jo blitt veldig godt tatt vare på skjønner jeg, så får la være å klage :)

Skrevet

Har en som var 5 uker prematur. Fra 1 år fulgte hun vanlige kontroller. MEN så er det slik at 2-årskontrollen er en 27- mnd kontroll, så det er helt vanlig at den er litt etter 2-årsdagen.

Skrevet

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at 2 årskontrollen skal gjennomføres en gang mellom 2 og 2,5. Vi har prematur jente i uke 36, fikk 2 årskontroll 3 mnd etter fyllte 2 år, men det hadde ingen sammenheng.

Skrevet

Skjønner at to års kontrollen kan være opptil et halvt år etter fylte dato. Men ved min helsestasjon har alle de andre barna (i mammagruppa + barnehagen som jeg har pratet med) hatt kontrollen enten før eller akkurat rundt to års dagen. Bare vi som fortsatt venter på innkallelse (fått beskjed om Oktober en gang. Derfor jeg da misstenker at de hos oss fortsatt tar hensyn til at hu var prematur :)

Skrevet

Gutten min er født i uke 28, så han er jo litt mer prematur enn barnet ditt. men uansett, vi har fulgt kontroller etter når han egentlig skulle vært født. 1 årskontrollen var rundt termintid.

han ble 2 år nå i august, men egentlig ikke før i november. så jeg regner ikke med å få innkalling før tidligst november. jeg vil ikke at han skal før heller, for det er ikke før i november han er 2 år - i utvikling.

vi hadde veldig tett oppfølging de første mnd hjemme, og det første året. ikke fordi det var noe galt med han, men det var sånn tilbudet var for premature barn i kommunen her vi bor. de første mnd var vi faktisk på helsestasjonen 1 gang i uka. han var til fysio 1 gang i mnd det første året. pluss standarkontrollene på sykehuset selvfølgelig.

Skrevet

Jeg har tvillinger født i uke 34+0. Vi har fulgt fødselstidspunkt når det kommer til kontroller, men det ble jo tatt hensyn til at de var over 6 uker premature.

Vi skal til 2-årskontroll i oktober, da er ungene 2 år og 4 mndr, helsestasjonen hadde ikke tid før, det har ikke med prematuritet å gjøre.

Uansett, kan det være greit at ungene er godt og vel passert to år ved kontrollen, da mange barn har stor språkutvikling rundt 20-26 mndr. Språk er jo noe som vektlegges på kontrollen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppdatering.

Da har vi fått innkallelsen og hun er utsatt fordi hun er prematur.

Ned i postkassen med innkallelsen dumpet de "flotte" prematur skjemaene som tidligere, nå med litt oppdaterte øvelser som hun skal scores etter.

Et av kravene er faktisk at hun skal tre i skolisser, kjente jeg blei litt irritert. Hvor mange andre to åringer kan tre i en skolisse da, og de blir jo ikke sjekket. Skal si til helesøster at dette syns jeg er for drøyt. Men vi har to uker på å øve oss da, hehe.

Språkmessig ligger hun langt forran så der er det ikke no problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...