Gå til innhold

3åring med 40 i feber (39.9) Hva gjør jeg? u/t


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

trykte litt fort. ano 1100.

 

følg med på tempen og skjekk igjen om en times tid.

har den ikke gått ned så venter du ytterligere 45min og har den ikke gtt ned til da så gir du en paracet til. samme prosedyre. ring legen dersom den ikke går ned i det hele tatt etter 2 paracet.

 

ellers så kan du ta av barnet klærne og ta på noe lett. la det få drikke masse og ikke mas om mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk allesammen :)

 

Blir så satt ut når nye ting dukker opp med førstemann :) Håper jeg er roligere og har lært litt mer til nr 2 kommer oppi det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er alltid litt skummelt når det første barnet blir sykt. man har jo aldri hatt ansvar for et barn på den måten før og å vite hva man skal gjøre i alle situasjoner før man har vært der... det er ikke lett!!!

 

det viktigste er å se på allmenntilstanden. paracet bør man gi når barnet har over 39,5, uavhengig av tilstand ellers. føler du deg ikke trygg er det ingen skam å ringe legen heller;)

 

anonym 11:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veeeldig skummelt! Jeg kjenner ikke meg selv igjen i det heletatt. Pleier å ha stålnerver, men når det kommer til barna mine....er nervevrak mellomnavnet mitt!

 

Bra regel det der. Det skal jeg ha friskt i minnet. Jeg gav han litt paracet nå, og han har heldigvis sovnet nå. Han sier heletiden at han ikke er syk, og prøver å stå opp for å leke, men så finner han fort ut at han er syk, og kryper under dyna igjen. Dakar gutten min....

 

Men det går nok over etter litt paracet, så håper vi på en bedre dag i morgen.... :)

 

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig at man skal gi paracet om tempen er over 39,5. Man gir evt. paracet hvis barnet har dårlig allmenntilstand. Og man skal heller ikke gi to på rappen, slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du la merke til hva jeg skrev ang paracet etter 39,5 så skrev jeg at da gir man paracet UAVHENGIG av allmenntilstand. ved lavere feber så ser man an tilstanden først.

 

og det med å gi to på rappen er noe man får beskjed om hos lege og legevakt. ikke rett på rappen men om man ringer og sier barnet fikk paracet for en time siden og feberen ikke har gått ned så får man beskjed om se det an en time til, deretter ny paracet vis ingen forandring. så ser man det an igjen. går ikke feberen ned da så er det legen neste.

 

dette er beskjeder jeg har fått på legevakta hver eneste gang jeg har ring om barn med høy feber som ikke går ned stort eller ikke i det hele tatt. men dersom man ikke føler seg trygg ved å gjøre slik så ringer man selvsagt legen først.

 

disse anvisningene på pakkene er jo for å sørge for at man ikke får for mye/overmedisinerer. men kommer man til lege/legevakt så er beskjedene litt annerledes. det er jo de som avgjør hvorvidt er greit eller ikke. feberen må ned og da er det vel det samme om det er moren eller legen som setter stikkpilla. hovedsaken er å forsikre seg om at det går greit. noen barn trenger nemlig litt ekstra for å dempe feberen. akkurat som vi voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...