Gå til innhold

Dere skoleflinke


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør dere så flink? Jeg er en skolesliter, men vil veldig gjerne gjøre det bra og få gode karakterer nå. Trenger tips til å lære meg å pugge og huske ting.

 

Sitter dere og leser skolebøkene når dere er hjemme? Og skriver notater selv om dere ikke har det til lekser?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143534345-dere-skoleflinke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror bare at jeg er heldig for jeg jobber kanskje mindre enn gjennomsnittet, men jeg husker godt og ting fester seg lett. Og så er jeg aktiv i timene og jobber mye sammen med andre.

Kanskje det kan være en løsning for deg? Å jobbe med andre. Man lærer mye av å diskutere og gjennomgå stoffet sammen med andre og det kan være en bede måte å lære på enn å sitte å lese, og pugge, for seg selv.

Når jeg leser til eksamen skriver jeg notater av alt.

Så skriver jeg notater av notatene, for så å skrive notater av notatene av notatene. Og slik fortsetter jeg til jeg bare har de vanskeligste og viktigste punktene igjen.

Mye skriving, men dette fungerer så det suser hos meg. Bare å les er ikke likeeffektivt.

Jeg er dyslektikker. Det gjorde at jeg måtte venne meg til å bruke mer tid på lekser enn mange andre og at jeg fikk innarbeidet god studieteknikk ganske tidlig.

Jeg tok for eksempel selvfølgelig bestandig notater, streket under i bøker og skrev i margen. Det gjorde at det gikk mye raskere å repetere stoffet. Før eksamen ol kunne jeg bare gå gjennom bøkene og lese understrekninger og marger for eksempel. En bok jeg ellers ville brukt 20-30 timer på å lese kunne da repeteres på 2 timer.

 

Skriv bestandig notater, lær deg å lage tankekart og gjør det, rydd vekk ting som distraherer deg når du leser og repeter stoff mange ganger.

Jeg har merket at det er ÈN ting som gjør meg såkalt skoleflink, og det er at jeg er engasjert. Jeg er aktiv i klassen og tar initiativ til diskusjoner også utenfor klasserommet. Leser ting som ikke er på pensum, men som er relavant. Jeg leter meg frem til andre fagbøker enn de som står på pensumlista, som er lettere å lese eller som har en annen vinkling. Jeg diskuterer fag med andre, ikke bare de i klassen, men andre jeg kjenner. Også syns jeg det er gøy å være i "flyt" når jeg skriver oppgaver, og det oppnår jeg best ved å kunne stoffet så godt at jeg kan gjøre egene refleksjoner.

 

Men jeg pugger ikke, tar lite notater og er nok ingen mønsterstudent sånn sett. Men det funker for meg. For noen funker struktur og manisk pugging, for andre funker andre ting. Nå går jeg forresten på en bachelorutdanning. På vgs måtte jeg nok lese litt mer fordi det ikke var fag jeg brant for og jeg ikke hadde så lett for å engasjere meg i det som jeg ikke hadde valgt å lære mer om selv.

Annonse

Jeg var vel blant de meget skoleflinke, hadde 18 seksere på vitnemålet (ikke i gym akkurat, hehe) og må med handa på hjerte si at jeg ikke satt og leste skolebøker hjemme utover det som var tvingende påkrevd.

 

Men jeg har en slags "klisterhjerne" der de merkeligste ting festet seg. Særlig visuelt. En slags fotografisk hukommelse som gjorde at jeg kunne huske enkeltboksider. Ikke alt som sto på sidene, selvsagt, men avsnittene, illustrasjonene og noe av innholdet. Og når da et spørsmål kom opp på prøven, så kom boksida der svaret fantes opp på inni hodet mitt, og jeg kunne referere sånn noenlunde hva jeg hadde lest der.

 

Matte var ikke i samme grad så "lett" for meg, der måtte jo jeg også regne og øve, og prøve å få en logisk forståelse av stoffet.

Jeg har alltid hatt gode karakterer på skolen, hadde en god del seksere fra vgs og studerte medisin i Oslo.

Jeg er god på å se sammenhenger og er mer "intelligent" enn klisterhjerne, men måtte jobbe for å huske det enorme pensumet vi hadde.

Har alltid skrevet notater, MEN ved avgangseksamen da jeg skulle igjennom 6 års pensum var dette en umulig oppgave. Begynte da å lese rett fra bøkene, tok litt tid å bli vant til, men man sparer tid og krefter.

Så jeg anbefaler det på det sterkeste.

Og en ting hjalp veldig på meg, ja jeg brukte mer tid på skole og studier enn vennene mine, gikk kanskje glipp av en del morro,men idag har jeg et virkelig godt og trygt liv, alt strevet var verdt det.

Noen er bare skoleflinke, men det går fint an å jobbe seg til suksess, lykke til!

Det gjelder å lære seg hvilken studieteknikk som funker for deg. Personlig husker jeg mye bedre hvis jeg skriver notater når jeg leser, så derfor gjør jeg det.

 

Mange jeg kjenner jobber ikke med pensum i det hele tatt utover innleveringer, og så bli de overrasket når de gjør det dårlig på eksamen. Det var en taktikk som funket på videregående, der pensum mer eller mindre kun inkluderte normal almennkunnskap. Men når man kommer på høyere utdanning, der det meste av stoffet er nytt for en, MÅ man lese alt og man må arbeide med stoffet på den måten man har lært seg funker best i forhold til læring.

 

Og ja, man må lese hjemme.

Jeg er ikke spes kjapp i hodet, men det jeg alltid har gjort er å forstå stoffet. Det vil si faktisk prøve å skjønne det jeg leser. Da er det lettere å huske og selvsagt å bruke etterpå.

 

Noen ting må bare pugges (gloser f.eks.) og da har jeg lagd meg kort med ordet på det ene språket på den ene siden, og det andre på den andre siden. Har gått gjennom bunken mange ganger. De man klarer legger man vekk osv helt til bunken er tom, så er det på'n igjen.

 

Notater har jeg aldri lagd, men jeg noterer i margen på boka og streker under med markerpenn.

 

Les "leksene" i forkant og deretter følge med i timen i tillegg til å være aktiv med spørsmål osv.

 

Har klart meg bra med 6 års høyere utdanning med gode resultater på denne måten.

Jeg tror jeg er mest heldig. Jeg har aldri jobbet veldig hardt med skolen, men jeg følger alltid veldig godt med i undervisningen, og når jeg leser til eksamen skriver jeg like mye, for jeg husker alt så mye bedre når jeg skriver... jeg jobber også godt med oppgaver underveis i studiene, for det gjør gjerne teorien mer praktisk i stedet for noe jeg bare leser og glemmer igjen like fort.

Sånn var det for meg også :)

 

Akkurat som om det ble en god sirkel av at jeg i utgangspunktet lærer og skjønner lett, for da ville jo medelever gjerne ha hjelp av meg. Og desto mer jeg hjalp og forklarte andre, desto mer skjønte jeg av det selv! I tillegg husket jeg stoffet bedre etter å ha forklart og snakket om det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...