Gå til innhold

1-åringen min er så sår på rumpa!! Hva er deres beste tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og så bæsjer han hele tiden!! Litt og litt! Nesten som om han holder litt igjen, fordi det er vondt å få bæsj der han er sår. Og han hyyyyyler når jeg vasker han!

 

Og skal det svi når jeg tar på zinksalve? For han hyler når jeg gjør det også!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp Inotyol.

Den fikser såre stumper på kort tid, samt at den er så tykk så den ligger som en beskyttende lag over sårheten så det ikke er vondt å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel. Tørk rompa godt, og ta på potetmel.. :)

 

Inotyol er en salve fra apoteket, den er og veldig bra, pleier å bytte mellom den og potetmel de gangeen min har vært sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel har jeg jo nå! Skal prøve det nå! Svir sikkert ikke heller det? Er det omtrent det samme som talkumpulver? Finnes det enda? Husker det luktet så godt når jeg var liten ;)

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desom et stadig lekker/siver ut litt og litt tynn avføring kan det være obstipasjonsdiarè, altså diarè som man får av å være forstoppet, hvor kun tynn væske klarer å trenge forbi forstoppelsen. I så tilfelle: gi svisker, malt massèr magen og hjelp han til å få tømt seg. Så bruker du potetmel for å tørke ut huden noe som leger såre rumper fryktelig fort og uten bivirkinger eller ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takum finnes nok, men jeg ville ikke ha brukt det, det irriterer mer enn det leger pga parfyme og annet tull. Potetmel gjør langt bedre nytte. Og er helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke forstoppet, han har fulle bleier hver dag, mellom disse bleiene med bare litt i. Og det er ikke tynt heller!

 

Men takk for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffa, så ekkelt når dem er sår... Hva slags sår har han da? Væsker de? Hvis de gjør det er det best å pensle på 0,5 % krystall-fiolett, fås kjøpt på apoteket. Pass på å kjøpe den som er 0,5 % så slipper du å blande til, for det setter flekker på alt mulig.

 

La han gå så mye som mulig uten bleie, la gjerne huden lufttørke. Vet ikke hvor liten han er, men hvis han ikke klarer å komme seg så mye rundt, så kan han ligge på et teppe og et håndkle på gulvet uten bleie, evt med et mykt hånkle lagt over skrittet.

 

Jeg er ikke så begreistet for zinksalve, jeg bruker helst Bepanthen salve, den har fungert godt på min.

 

Jeg vasker han også kun i vann, bruker litt såpe kun på morgenen og kvelden. (bruker kun mildt vaskemiddel og ikke skyllemiddel på vaskeklutene og klærne hans når jeg vasker dem).

 

Skift bleie ofte, med en gang det kommer tiss eller avføring så lenge han er sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du skrev at han er ett år da :) Hvis det viser seg at han er forstoppet slik som hun lenger oppe skriver, kan det hjelpe å ta ei runde på svømmehallen. Da spreller de og er i så mye bevegelse at det setter i gang peristaltikken i magen og ting løsner :)

 

Hilsen 10:27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke forstoppet :) Bruker såpe kun om morgen, ellers er det klut med kun vann på. Han har aldri vært sår før! Det begynte med ei diarebleie! Ble byttet med en gang, men han ble sår med en gang også! Helsesøster sa at det er omtrent etsende når de får diare..

 

Takker for svar skal prøve potetmel og den salva flere av dere har nevnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vask forsiktig. Å så lar du han luft tørke hver gang før du tar på et tynt lag med zink salve.

 

Mye luft tørking er tingen :)

Gjort sånn hver gang noen av barna mine vart sår når dem var under bleieperioden. Funke fjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...