Gå til innhold

Gravid og vil ikke amme igjen!

Anbefalte innlegg

Huff, vet at flere kan reagere negativt når de leser overskriften. Men jeg har opplevd det værste av det værste med smming. Etter gjentatte brydtbetennelser fikk jeg abcess og måtte operere to ganger i ene bystet. Trenger egentlig ikke å gå inn på detaljene da de får tårene til å presse på. Nå er jenta mi blitt 7 måneder og jeg er 3 mnd. På vei igjen. Allerede nå kjenner jeg angsten og frykten for å amme er stor!!! Det er så kort tid siden jeg strevde med amminga at jeg har den friskt i minne. Noen som har vært i lignende situasjon. Hvordan skal jeg forholde med til jordmødrene og min ammefrykt? Vet at det er 100% uaktuelt for meg og amme igjen. Men føler både skam og skyldfølelse for de er ikke enkelt, for i Norge SKAL alle mødre amme! Huff jeg er trist, frustrert og redd...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143533852-gravid-og-vil-ikke-amme-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette høres fælt ut!

Jeg vil anbefale at du tar kontakt med sykehuset der du skal føde, og ber om en samtale med jordmor der. Da kan dere finne ut av hvordan du skal gjøre dette før fødselen. Kanskje vil det hjelpe deg om du får snakket med noen som har skikkelig kompetanse om amming, kanskje kan dere lage en plan om at du skal amme i en uke eller til du får problemer, eller kanskje finner dere ut at du ikke skal amme i det hele tatt. Kanskje kan dere også finne ut litt mer om hvorfor det gikk så galt første gang, og om det er noe dere kan gjøre for å forebygge bedre dersom du ammer.

Dersom du IKKE tar opp dette på forhånd så vil du få alle sprøsmålene og "samtalene" på barsel, og i tillegg til at du kommer til å grue deg til det før fødselen så blir det stress etterpå. Tar du det opp i god tid på forhånd så er du "ferdig med det", om du skjønner. Pass på å få et notat sammen med journalen din slik at barsel får beskjed om hva dere kommer frem til.

Selv om jeg er ammehjelper så mener jeg på ingen som helst måte at du SKAL amme, men min erfaring er at det er mye bedre å ta det opp på forhånd. Jeg skal støtte deg fullt ut om du ikke vil amme. Du skal ikke føle skam eller skyld for at du ikke ammer, eller for at du ikke vil amme.

Lykke til! Ta gjerne kontakt via pm eller epost, kontaktinfo på profilen min.

Tusen takk for svar! Det betyr mye! Jeg har i dag tatt kontakt med ammepoliklinikken og skal til samtale med dem. Jeg har grudd meg for dette. Men når frykten er så stor at den går utover nattesøvnen da er det på tide å ta affære.

Dette er mitt tredje svangerskap. Hadde en problemfri ammetid med nr. 1 så jeg forstår egentlig ikke hvorfor det kunne gå så galt andre gangen.

Tusen takk igjen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...