Gå til innhold

Innser at dette får meg til å høres ut som verdens mest snobbete og ufordragelige mor, men....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at jeg skulle ØNSKE at barna mine har flest venner med samme bakgrunn som oss selv. Men det går da ikke på om de er aleneforeldre, lavt utdannede etc!

Det går på at de har omtrent samme interesser, at de har foreldre som er aktive i skog og mark, har oppdratt barn som trives med andre barn og ikke TRENGER voksenkontakt for å ikke kjede seg. Grunnen er egoistisk, jeg syns det er vanskelig å oppvarte DS-generasjonen og samtidig ha god samvittighet når kvelden kommer.

Tror også barna mine trives best med andre barn som liker å "bruke kroppen" under lek, så regner med at dette regulerer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på en ufyselighetsskala fra 1 til 10?

Tja plasserer deg på en god 12'er ;)

Sorry, men jeg fikser ikke slike holdninger. Jeg er en av de som har lav utdannelse OG jeg er alenemor, men allikevel er det ingen her jeg bor som vet at jeg har en relativt grei formue. (hvis de ikke har søkt i skattelistene da). Jeg handler på Cubus, H&M osv, og på Eurosko og økonomisko. Og jeg ELSKER salg. Det eneste som kan avsløre meg er at jeg jobber i et lavtlønnet yrke, men allikevel har barna alt de trenger og mer til. Ting som kanskje ikke hadde vært mulig for meg å gi dem hadde jeg ikke hatt ekstra penger. Jeg ønsker ikke at folk skal vite det, rett og slett pga holdninger som HIs. Jeg ønsker meg EKTE venner, de som forventer spaghetti og kjøttsaus når de kommer på middag, og ikke den dyreste middagen. De som vil vi skal spleise på gaver til felles venner, og ikke forventer at jeg skal betale hele bare fordi jeg kan. Folk skal like meg for den jeg er, og ikke for pengene. Og de ekte vennene jeg har hatt helt fra jeg var yngre, de vet det selvfølgelig. Men de var her FØR pengene. Dessuten vet jeg hvor jeg har dem og de vet hvor de har meg. Og da sitter lommeboka løsere også. Ingen andre enn de selv som vet at venninneturen er betalt av meg og ikke av hver enkelt f.eks.. Og sånn vil jeg det skal fortsette å være også. Ikke engang ungene vet at vi har mer penger i banken enn "alle" andre. Nettopp fordi de skal få venner som liker DEM og ikke bare fordi de skal få goder/snylte på barna mine. Vil ikke at de skal bli ovenfra-og-ned-mennesker slik jeg får inntrykk av at HI er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg HI, se litt utenfor din egen opphøyde selvfølelse! Hvem i alle dager tror du at du er? Jeg er nok en sånn som du hadde godkjent å slippe datteren din hjem til, men de fleste kompisene til mine barn er det ikke. Det er råtne egg over alt, det har lite med det sosiale å gjøre. Velg venner med omhu, den er jeg med på, men ikke ut fra dine kriterier til sosial status.

Det hjelper lite med utdannelse og penger når du mangler antenner og respekt for andre. Så er du akkurat en sånn mor som jeg ikke ønsker at mine barn skal lære verdier fra.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger!

Grunnen til at jeg ønsker at hun får venner fra samme bakgrunn som henne selv er den sosiale arven. Prosentvis er det flere barn fra såkalte ressurssterke familier som kommer seg opp og frem her i verden. Det handler også om nettverk. Det å ha et bredt og godt kontaktnett har mange fordeler. F.eks kan det være en fordel å kjenne arbeidsgivere når det kommer til det punktet der de unge skal skaffe sommerjobb.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA!

Barack ble født da Ann var 19 år...

Så noen doktorgrad hadde hun NEPPE da. At hun har tatt en etterpå beviser jo nettopp det jeg sier: at alenemødre er alt mulig. Ikke bare klienter og trygdemottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun studerte da han ble født ditt nek. Hun traff hans far på universitetet. Så hun kvalifiserer ikke på noen måte til lavt utdannet alenemamma. Siden hennes sønn faktisk ble forsørget av henne gjennom hele oppveksten, og han faktisk var et barn i mer enn 5 år må man faktisk anerkjenne at hun hadde høy utdanning i mesteparten av hans barndom.

Tankevirksomhet er luksus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du planlegger nettverksbygging for din datter som går i førsteklasse for å fremme karieren hennes? Hva tenker du med? La nå jenta få utvikle seg i den retningen som er riktig for henne. Det er ikke sikkert hun har lyst på en høyere stilling en gang når det kommer til dt punktet

Hvorfor ftror du ikke det nettverket hun kan skaffe seg er bra nok? Du vet jo ikke en gang hva hun skal bruke nettverket til. Jeg håper i hvertfal at hun har mennesker rundt seg som kan vise henne at livet har mange sider og kan være godt å leve selv om man ikke gjør de samme valgene som foreldrene hennes gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men med det siste innlegget synes eg du høyres frykteleg snobbete ut! Borna dine skal liksom bygge kontaktnett som små?

Me bur i eit ganske velståande område, og den arven eg har lyst å gje borna mine er å kunne sjå menneske for det dei er og med dei kvalitetar dei har, framfor å sjå på pengar og status. Difor er eg glad for å oppdage at det og bur handtverkarar, barnehageassistentar ol i nabolaget vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stort klasseskille som du skildrer her HI har vi ikke i Norge. Vi har gratis skole for alle barn og alle barn har muligheten til å ta videre utdanning med god støtte fra staten. Derfor blir det for dumt og si at det er barn av høyt utdannede og ressurssterke som kommer seg opp og frem her i verden. Gleder meg til å høre hva du mener når dattra di i en alder av 17 år ikke gidder å gå ferdig vgs, men tar seg en jobb på bikbok i stedet, for så å få unge i en alder av 19. Det kan faktisk hende den beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelmådig, snerpete sykepleier? Jeg er sykepleier og sikkert middelmådig i manges øyne, men jeg er neimen ikke snerpete. Så ikke sammenlign H.I. med den yrkesgruppen. Jeg ønsker ikke å stå i samme gruppe som henne for å si det sånn. Jeg bryr meg ikke om bakgrunnen til mitt barns venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at vi ikke har et godt utdanningsopplegg her i landet?

Vi er et av få land i verden som får gratis høgskole/universitetsutdannelse. Etter videregående må vi betale for bøker, men ellers er alt gratis.

Alle, uansett sosial status kan bli hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg. Studielånet er skammelig lavt og grensen for hva du kan tjene før stipendet ryker er idioti i praksis.

Vi liker å tro at vi er suverene i Norge, men vi er ikke det. Mye er bra og MYE kunne vært langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke 16.54.

Norge har absolutt gode ordninger innen både skole og andre velferdstilbud. Likevel kommer man ikke unna at nettverk har stor betydning både når man søker jobb og i andre sammenhenger.

Videre er det avgjørende at vi som foreldre følger opp både i forhold til skole og fritid. Jeg ønsker at mine barn og deres venner skal ha aktive foreldre som følger opp og som gjerne har innflytelse som kan bidra positivt for våre barn.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er så virkelighetsfjern at du tror enslige foreldre og foreldre uten høy utdanning ikke kan gjøre dette? Isåfall er du et så DUMT menneske at jeg håper min førsteklassing ikke går i klasse med ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med sånne mennesker som deg som mener at hele verden skal stå på tå hev for deg?

Har du hørt om å yte litt selv? Stipend og låneordninger i Norge er i verdensklasse samme hva du sier.

Man kommer ikke frem her i verden ved å sitte og gruble på hva andre kan gjøre for deg. Prøv å ta ansvar for eget liv og ikke forvent at Staten skal ordne alt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et eldre barn som går på skole og deltar på mange aktiviteter. Jeg sier ikke at unge alenforsørgere og foreldre med lav utdanning ikke deltar, men at de er underrepresenterte er iallefall en tendens i vårt lokalsamfunn. Ildsjelene er gjerne de som også er synlige på andre arenaer.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel selv at enslige foreldre er underrepresentert? De er en person. De kan ikke gjøre jobben til to.

Du virker svært lite oppegående HI. Trist for ungene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er akkurat den type foreldre jeg helst vil at mine barn skal holde seg unna.

Å tenke nettverksbygging når barnet ditt går i første klasse er intet mindre enn galskap. Du kan være ganske trygg på at de menneskene som du synes er verdig ditt barns vennskap, helst holder sine barn unna deg. Mennesker som aldri gjør noe uten å tjene på det selv, røper seg lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk hva du mener jeg. Hvorvidt folk er alene med barna eller ei spiller ingen rolle for meg, men utdanningsnivået har faktisk litt å si.

Her vi bor er det mye lavt/u-utdannende, og vi kommer til å fytte til en mer "ønskelig" skolekrets etterhvert. Om det får meg til å fremstå som en uspiselig snobb, så kjenner jeg at jeg driter i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fikk du meg til å føle meg enda mer håpløs! Takk!

Jeg er alene med to herlige barn. Eldstemann er heldigvis en veldig populær jente så vennene hennes har nok ikke så fordømmende foreldre som du er, håper jeg.

Minstemann er verdens herligste gutt og godt likt av alle. Det er barn det er snakk om her HI! Skjerp deg.

Uskyldige barn som du dømmer!

Og jeg skulle gjerne vært med på hver eneste aktivitet mine barn er på, men noen ganger går det rett og slett ikke.

Enkelte ganger må man være to helst fire for at kabalen skal gå opp!

Jeg sliter og strever hver eneste dag for at mine barn skal ha det så godt som mulig! Og så sitter det folk rundtom og tenker sånne tanker. Jeg blir dårlig....og lei meg på ungenes vegne. :( :(

Selv om man er aleneforelder så betyr ikke det at man er dårlige mennesker uten ressurser!

Sånne som deg blir jeg kvalm av. Stakkar barna dine som går glipp av å bli kjent med mange gode mennesker pga sine sneversynte, snobbete foreldre!

Du er et dårlig medmenneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad OG en bachelor. Gikk ut av videregående med høyeste karaktersnitt i kullet. Har høyt lønnet jobb (full stilling), ligger høyt over gjennomsnittet i kommunen her. Kan flere språk, leser mye og er interessert i kultur. Eier bil, motorsykkel, kjøper ordentlige vinter- og sommerklær til barna mine, de er med på aktiviteter, jeg selv er politisk engasjert og er med i to utvalg ved siden av. Jeg har bygget opp mitt liv så å si helt alene, uten nettverk, og fikk begge barna under utdanning, samtidig som jeg fullførte på normert tid.

Men... jeg er alenemor. Fordi jeg verken er modellpen, veldig jentete eller har barnevakt. Faren til barna er død, og familien hans bryr seg ikke.

Fortell meg gjerne HI, ut fra det jeg skrev, HVORFOR mener du at jeg er ressurssvak? Og kom gjerne med litt bedre argumenter enn i hovedinnlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...