Gå til innhold

Må man døpe barnet i dåpskjole? Eller holder en vanlig pen kjole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboer vil ikke at jenta vår skal døpes i dåpskjole. Egentlig vil han ikke døpe henne i det hele tatt. Så han nekter å ha på henne dåpskjole.

Jeg synes det er kjempetrist. Blir så sint på han.

Vet dere om noen som har døpt barnet sitt uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i en barnedåp for 3 uker siden og der ble en unge døpt i en "kort" hvit kjole, kjolen rakk bare ned til tærne til ungen.

 

Var ikke noe problem det, var en fin hvit kjole, men må jo innrømme at jeg hørte flere bemerke det, at ungen ble døpt i kort kjole.

 

Er liksom en del av tradisjonen at barnet blir døpt i lang hvit kjole, den skal vel symbolisere en voksen kjole også når de konfirmeres gjentar de det hele i "samme" lange hvite kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte vår gutt i vanlige finklær. Vi går i en frimenighet, men hadde sikkert gjort det slik likevel. Vi er vel mer opptatt av innholdet enn tradisjonen, kanskje. Tror nok det er veldig lov å ha på de akkurat de klærne man vil, også i statskirken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oldkirken var dåpsdrakten til de voksne hvit og fotsid. Dåpskjolene som brukes ved barnedåp i Den norske kirke er ofte mye lengre enn barna, noe som understreker at de skal ha mulighet til å vokse med sin tro og sin tvil. Ved konfirmasjonen brukes det hvite kapper, og det tydeliggjør at de døpte ikke skal vokse fra dåpsdrakten, men vokse inn i den.

 

I kirken er hvitt festens og gledens farge. Det er også renhetens farge og minner om Guds løfter. Han har lovet at alle som ber om tilgivelse, vil bli vasket rene for alt det som skitner til deres liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...