Gå til innhold

Dette med vekt...

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke man bør sammenligne seg selv med andres vektoppgang etc. Noen er store, andre er små, kraftig beinbygning, mye vann osv osv.

Merker jeg blir litt lei meg over denne vektpratinga... og det er ikke fordi jeg er veldig stor nå, men fordi jeg synes ikke det bør spille noen rolle om man har lagt på seg 5 eller 25 kg.

Jeg veide lite i fjor da jeg gikk gravid, helt til siste ukene.

Nå veier jeg mye og er bare 13-14 uker på vei.. Men så lenge h*n i magen har det bra spiller det liten rolle, så lenge jeg vet jeg spiser sunt og godt, og at jeg kan miste vekta etter fødselen ;)

Måtte bare få det ut, så får dere som er uenige kjefte på meg så mye dere orker .:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143532243-dette-med-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er opphengt i det for min del. Er diger fra før og prøver og holde meg rundt 12 kg vektoppgang. Men bryr meg ikkje kva dei andre legger på seg og vil ikkje bedømme dei heller.

Om noen legger ut på forumet om det så fortelle jeg om meg og bedømmer ikkje andre om dei har lakt på seg slik og slik.

Det er bra du har et mål du ikke ønsker å gå over, snurf :) Jeg skulle gjerne hatt et slikt mål, men om jeg ikke spiser noe som metter ila 2-3 timer så blir jeg kvalm :P Så, jeg bruker denne graviditeten som en "jeg får nyte det mens jeg kan"-periode ;)

De jeg sikter mest til er vel kanskje de som det fantes en del av i 3.trimester da jeg var der i fjor, mulig det finnes noen i 2.tri også. "åherregud, jeg har gått opp 5 kg og er i uke 37!! HJELP jeg føler meg feit".. De trådene der fikk meg til å klikke litt, også de trådene hvor overskriften var "vektoppgang + uke".

Synes det er trist at det skal være et så stort tema at det gjentatte ganger blir diskutert.

Så lenge man vet man klarer å leve sunt men samtidig godt, er dèt det viktigste (synes jeg). Man skal jo ikke slanke seg eller leve på sultegrensen i en graviditet...?

Det du nevne om uke 37 og 5 kg, er litt på kanten. Det minner om skryte innlegg. Da kommer jeg til og overse slike innlegg.

Jeg slanker meg ikkje men går tur kvar dag og har ikkje vert i arbeid siden posetiv gravid test. Misunner dei som går på arb og lever eit normalt liv, jeg kjeder livskiten av meg.

Lykke til med magen og kos deg :o)

Skal egentlig ikke inne her før i morgen, men må smugkikke litt likevel.

Var selv veldig opptatt av vekt i 1. svangerskap. Hadde da aldri opplevd å vege over 65 kg, og tok det veldig tungt å se at vekten gikk oppover uten at det var noe jeg kunne gjøre. Endte på + 9 kg

I mitt andre svangerskap tok jeg vekten helt med ro og endte på + 13 kg

Etter begge fødselene gikk jeg ned 13 kg innen 2 mnd.

Nå i mitt 3. og siste svangerskap er jeg tilbake til start, men det er fordi jeg veide 76 kg før jeg ble gravid. Priste meg derfor lykkelig da jeg gikk på vekten i dag og den viste 75,9.

Jeg har panikk for å legge på meg mye, fordi jeg vet at pga stoffskiftet mitt så kommer kiloene til å sitte bom i etterkant.

Jeg slanker meg ikke, men kvalme har gjort at jeg har spist lite og ofte, og ikke klart sukker...Håper vekten står i ro mange uker til.

Annonse

takk takk takk takk takk takk :D:D:D hehe..... ble så glad når du skrev dette jeg :D

Jeg er opptatt av ikke å skyte i været med vekten min... men det som skjer det skjer. Viktigste for meg er at jeg selv har det bra og babyen min :D:D:D Selv er jeg 13 uker. Og har gått opp 5 kg... noe jeg alt hadde gjort i uke 10 :S stått stille etter det... Men det får bli som det blir :D

Veldig enig jlille:))

Med mindre lege/jordmor reagerer, så bør ikke vekta være så big deal. Og det skal en del til før det er helseskadelig.

Det er faktisk viktigere ting i livet enn kilo :))

Hilsen ei som har slitt lenge med spiseforstyrrelser.

Jeg forstår hva du mener men .... En av de største forandringene i svangerskapet er akkurat desverre vekt. Det var jeg som la ut tråd om at jeg er i 22 uke og lagt på meg 5 kilo. Jeg vet jeg ikke kan sammenligne meg med andre , men merker jeg tar det litt mer med ro når de fleste skriver at det er helt normalt.

De som skriver skryteinnlegg blir jeg irritert på , men jeg mener at inne på et slikt forum som dette skriver mange om ting jeg føler er unødvendig.

Jeg løser det med å ikke åpne tråden . Eller ikke svare.

Husk det sitter alle type damer her inne og vi har alle forskjellige behov , tanker og følelser.

Det er en del som skriver her inne på forumet som ikke mister vekta så fort etter fødsel også.

Håper du ikke påvirkes for mye av disse innleggene, for gjør du det så bør du kanskje vurdere å ikke lese så mye her inne..

Prøver ikke være frekk eller slem . Bare mener at her inne er takhøyden større og vi har alle forskjellige bekymringer.

Lykke til med graviditeten.

Jeg er helt enig, har ikke vært opptatt av vekten i noen av mine to svangerskap ¨har endt på ca 14 kg begge gangene. Nå var jeg 9 kilo tyngre når jeg ble gravid med nr 2 enn med nr 1 da men tenkte ikke på vekten fordi.

Nå er jeg rundt 17 uker på vei å har gått ned, det er ikke noe kjekt det heller :/ Skulle heller gledelig lagt på meg 10 kilo til nå istedenfor å gå ned.

Så lenge babyen har det fint skal man være fornøyd :) å aldri kommentere noe om hvor mye andre har lagt på seg ;)

Enig at det også er irriterenes med slik "skryte" innlegg som du refererer til..

Jeg påvirkes ikke av vektinnlegg i større grad enn at jeg lar meg irritere over hva jeg mener er skryteinnlegg.

Men jeg kan tenke meg til at mange lar seg påvirke slik at det går innpå dem, og kanskje tenker at de er for tjukke..

Og ja, det er helt riktig at dette med vekt er noe som merkes veldig godt i en graviditet.. men da trenger man vel kanskje ikke å gni det inn med å skrive tråd etter tråd etter tråd her inne.

Er man bekymret så ta det opp med legen, vil man skryte om hvor lite man har gått opp i vekt så synes jeg man kan være så ærlig (både ovenfor seg selv og andre) at man innrømmer at man er stolt over det.

Uansett, dette er et fritt forum, så folk må jo uansett få lov til å skrive akkurat hva man vil og føler for.. hvis ikke er jo dette forumet ganske unyttig :P

Det som jeg engster meg for er det at jeg faktisk har gått ned frem til nå i svangerskapet, jeg har gått ned 7 kg og er nå straks i uke 17. Dette er bare grunnet kvalme og at jeg har helt skriftet kosthold etter at jeg fikk den lille spiren i magen da den ville tydigvis ikke ha noe søtsaker, bare grønnsaker, frukt og brødskiver med leverpostei :op

Men det som jeg da beskymrer meg for er det at den lille skal lide i magen fordi jeg ikke går opp? Nå hadde jeg noen kg for mye på kroppen som kom av dårlig kosthold før graviditeten, men hvordan blir det da med de 12 kg som man bør ha lagt på seg? Skal man da ta utgangspunkt i den vekten man var før man ble gravid? Var på kontroll i går hos jordmor og hun reagerte ikke på vektnedgangen og magen var så stor som den skulle være.

Annonse

Jeg syns at de som føler behov for å ta opp dette i et åpent forum må for all del få lov til det. Det er bare å unngå å åpne disse innleggene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man orker å irritere seg over det jeg da;) Det er mange som er usikre og som ikke helt vet. Derfor er det fint å ha et åpent forum hvor man kan stille alle typer spørsmål.

Enin:

jeg hadde det slik som deg i første svangerskap, hadde hyperemesis og startet graviditeten med å gå ned 6 kg på to uker eller noe.. og jeg hadde veldig lite å ta av, siden jeg var ganske tynn da jeg ble gravid.

Fortsatte å kaste opp i store deler av alle trimesterne, men sønnen min tok det han "krevde" :P

De verste ukene tæret han på reservelageret mitt (ellernoe:P), men da lå han over vekstkurven ;)

men er du bekymret så kontakt lege, da jeg kontaktet lege ble jeg sendt rett på sykehuset for intravenøst :)

fruen_nr2: Ja, jeg skrev jo også at dette er et åpent forum, men siden det er et åpent forum må folk også få lov til å irritere seg over hva de vil å da? Og åpne og lese de trådene man vil?

Jeg åpner vekt-tråder i håp om at det står noe 'oppriktig' i dem, ikke bare skrytefjas.

Klart mange er usikre, men da vil jeg referere til denne linken:

http://www.tv2.no/gmn/nettprat/farlige-raad-for-gravide-florerer-paa-nett-3570955.html

Hvis folk er usikre på vekten sin vil jeg ikke tro det hjelper med skryteinnlegg.. Jeg hadde blitt kjempelei meg hvis jeg var under definisjonen overvektig i graviditeten, og daglig fikk slengt i trynet at mange hadde gått opp bare noen få kg.

Det er så mye annet å sette fokus på i en graviditet, som er så mye mer positivt! Ultralyd, matlyst (ikke at det trenger å være positivt :P), ønsker og håp for den lille...

Hvorfor må vi absolutt fokusere sånn på vekt, hvis det er så stort usikkerhetsmoment?

har ikke en vekt i huse, bare på legekontoret jeg har gått på vekta. det er noe jeg ikke bryr meg om, kjenner kroppen min og spiser og koser meg=) det gjør lillejenta i magen også. 21 uker og har ikke peiling på hvor mye jeg har lagt på meg, litt på hver pupp å en liten kul på magen =)

Merker jo at jeg blir irritert over alle dere som kommenterer med vekt og hvor mye dere har lagt på dere osv... Poenget med tråden er at mange vil ikke vite det! Så hva med å bare skrive et oppmuntrende ord?

Vekt vil øke, men vi får gå oss en tur iblandt så blir det kansje ikke så gale. Vekta kan vi tenke på når babyen er ute og vi føler oss som sakkosekker :)

Syns det er kjempefint å lese hvor mye folk har gått opp eller ned jeg, for da vet man at det mest er egentlig vanlig=) Det viktigste er uansett at vi får sunne friske små knøtt til slutt, så får vi bare bære over med alt som måtte komme eller ikke komme av både vekt og vondter underveis;-)

Men er det 'vanlig' å ha gått opp 7-9 kg når man har fullført en graviditet?

Det minste jeg vet om er ei som gikk opp 14 kg. av de mødrene jeg kjenner.

ALLE rundt meg har gått opp fra 18 - 30 kg., og mange av de mødrene er normalt slanke, sunne jenter.

Burde ikke 1., 2. og 3. trimester være fri for slankepress og vektprat?

Det finnes andre forum her inne hvor man kan ta opp vekt, f.eks. anonymforum, kranglesiden, skravlesiden..

Hvorfor MÅ det skje akkurat her, i noe som kan være en sårbar periode?

Heisann

Det som jeg syntes er påfallende så fort det snakkes om vekt er at det nesten alltid handler om å enten å holde vekta nede eller å slanke seg.

Ettersom ingen gravide skal eller bør slanke seg er mange opptatt av det å holde seg innenfor det korrekte skjemaet (idealet), altså å ligge innenfor "normalen" hva nå enn det måtte være... "alt" er jo normalt når det kommer til svangerskap.

Jeg har alltid forsøkt å gå opp i vekt, men det finnes jo for pokker ikke en eneste bok eller noe artikler på hvordan gå opp i vekt på en sunn måte. (Jeg kan forsåvidt spise masse fett og usunn mat, men går søren meg ikke opp i vekt likevel... har forsøkt).

Da venninna mi var 3 mnd på vei hadde hun gått ned 7 kg pga hypermesis og veide da 45 kg men hvordan hun skulle klare å legge på seg var det lite informasjon om. Hun var helt fortvilet fordi hun var redd den lille ikke fikk næring nok og hun selv ikke klarte å få lagt på seg.

Jeg syntes vekt har en like naturlig plass her i 1, 2 og 3. trimester som f.eks kvalme, UL, redsel for MA ol.

Men det som kanskje gjør at vekt blir et mer sårbart tema enn alt mulig annet er enhvers egen innstilling til sin egen vekt.

Ser at det har vært innlegg hvor man anklager andre for å "skryte" og ord som "dum" og "idiot" har også versert innen emnet.

Den som anklager går utfra sitt eget ståsted og sine følelser i forhold til vekt og føler seg både såret og muligens angrepet, mens innlegget overhodet ikke er ment til verken "skryt", heve seg over andre eller å såre andre.

Dette er følelser som råder jenter og det vet vi jo alle hvordan er når vi går gravide.

Selv har jeg "anklaget" min stakkars mann for alt mellom himmel og jord, tillagt han egenskaper, meninger og tanker som absolutt ikke stemmer. Innerst inne vet jeg jo at det ikke er sant, men hormonene gjør at følelsene mine tar helt overhånd og så tar jeg det ut på han. Veldig urettferdig over for han, men heldigvis har han skjønt at det er hormonene som taler og etter en stund kommer jeg meg ned på jorda i gjen og er kjempelei meg for anklagene jeg kom med.

Tenk, mannfolka har tross alt bare ett gravid kvinnfolk med hormoner å stri med og mange vet å skygge banen til husfreden har lagt seg... På BIM er vi hundrevis av hormonelle gravide som bare nører opp under og forsterker alle følelser og tanker vi sitter inne med.

Derfor tror jeg det er viktig at vi selv velger hva vi vil lese om og være flinke til å verne om oss selv. Har man et sårbart forhold til vekt så trenger man ikke å lese trådene om det. Det vil også være feil å ikke lage tråder om vekt fordi noen føler seg støtt.

Får si som en politiker har sagt "her er det høyt under taket, men lett å møte veggen".

Så er det også interessant å observere oss gravide med massevis av hormoner, og hvordan vi reagerer.

Syns folk skal få skrive hva de vil. Er det noen som føler for å høre hva andre har lagt på seg så la de få spørre om det da. Kjenner at jeg blir minst like irritert når andre skal mene hva jeg eller andre skal skrive om i 1. 2 og 3.trimester-trådene.

Heldigvis er dette, som sagt, et åpent forum hvor de som vil kan ta opp akkurat det de selv vil:) (og det gjelder også de som mener at man ikke skal ta opp det med vekt. De må også få si hva de mener om det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...